سینمای ایران - گزارشی از توقیف فیلم تلفن همراه آقای رئیس جمهور

نویسنده
یوسف محمدی

تلفن همراه آقای رئیس جمهور هم توقیف شد…

سه توقیف در دو ماه

فیلم سینمایی تلفن همراه رئیس جمهور که قرار بود چهارشنبه 20 اردیبهشت ماه در گروه سینمایی آزادی اکران شود توسط ماموران شورای نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت ارشاد توقیف شد. فیلمی که در حوزه تولیدات داخلی نقدی اجتماعی محسوب می‌شود و بخش هایی از آن با قرار دادن موقعیت رییس جمهور در یک خانواده تهی دست،به شکل کمدی و طنز پرداخت شده است.گفته می شود بخش های مهمی از این فیلم نقد های تندی به محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران وارد کرده است.

توقیف فیلم “تلفن همراه آقای رییس جمهور” با واکنش سینماگران کشور مواجه شده وآن ها هشدار داده اند در صورت ادامه رویه بی قانونی در حوزه ارشاد و مدیریت سینمایی کشورو تنش های سیاسی، توقیف فیلم های مجوزدار به جریانی طبیعی تبدیل خواهد شد. پس از “گشت ارشاد” و “زندگی خصوصی”،فیلم”تلفن همراه آقای رییس جمهور”به عنوان سومین اثر توقیف شده در دوماه اخیر توسط شورای نظارت و ارزشیابی و معاونت سینمایی دولت دهم محسوب می شود.

موضوع توقیف و بازبینی مجدد فیلم علی عطشانی قبل از ظهر چهاردهم اردیبهشت ماه و درست در روزهایی که سازندگان فیلم در تکاپو برای اکران فیلم بودند با خبری از سوی برخی سایت ها آغاز شد. خبرگزاری مهر دراین باره نوشت:“پس از نمایش فیلم برای یکی از مقامات عالیرتبه دولتی، مجوز اکران عمومی آن در تاریخ مقرر لغو و تصمیم‌گیری برای اکران یا عدم اکران آن به آینده موکول شد.“مهر در گزارش خود هیچ اشاره ای به نام فرد دولتی نکرد اما شنیده ها حاکی ا زآن است که حسینی،وزیر ارشاد دولت در بازبینی این فیلم حضور داشته و با دستور مستقیم وی “تلفن همراه آقای رییس جمهور”توقیف شده است. انتشارعدم اکران این فیلم با عکس العمل های مختلفی روبرو شد.ابتدا وزیر ارشاد خود دراین باره به سایت های دولتی ایران گفت: “این فیلم توقیف نشده است و متأسفانه برخی خبرگزاری های، پایگاه های خبری و یا سایت های اطلاع رسانی اخباری را بدون منبع منتشر می کنند که باعث جریان های غلطی می شود.”

آن سوتر سجادپور،رییس شورای نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی درباره توقیف و بازبینی دوباره فیلم “تلفن همراه رئیس جمهور” گفت: متأسفانه اخبار نادرستی مبنی بر نظر یکی از مقامات بلند‌پایه در خصوص این فیلم مطرح شده است که کاملاً بی پایه و بی اساس است و از دیدن این اخبار و گسترش آن روی سایت‌ها و پایگاه‌‌های خبری شگفت‌زده شدم.

در این خصوص اما بلافاصله محسن علی اکبری در مقام تهیه کننده فیلم “تلفن همراه آقای رییس جمهور،به ایسنا خبر داد که شورای بازبینی پروانه نمایش، دوباره فیلم را می‌بیند.علی اکبری همچنین در این رابطه گفت: شورای بازبینی پروانه نمایش، درخواست بررسی مجدد این فیلم سینمایی را داده است و با این شرایط، “تلفن همراه رییس جمهور” احتمالا نمی‌تواند از چهارشنبه ـ ۲۰ اردیبهشت ماه ـ اکران شود. علی اکبری در پاسخ به این پرسش که آیا “تلفن همراه رییس جمهور” توقیف شده است؟، بیان کرد: خیر. بحث توقیف فیلم نیست بلکه شورای بازبینی پروانه نمایش می‌خواهد یکبار دیگر فیلم را ببیند. اما در آخرین اظهار نظر آقای مدیرکل سخن پیشین خودش را نقض کرده و روز دوشنبه 18 اردیبهشت،در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینمایی فارس درباره فیلم سینمایی “تلفن همراه رئیس جمهور” و شایعه توقیف این فیلم گفته است: این فیلم توقیف نشده و نیاز به بازبینی مجدد آن نیست، اما با زمان اکران آن موافق نیستیم.

دو روز پس از انتشار این اخبار و ابلاغ اصلاحات و سانسورها به تهیه کننده،سایت رسمی فیلم می نویسد:به نظر می رسد بهانه های مدعیان مشکل دار بودن “تلفن همراه رییس جمهور”برای توقیف این فیلم کافی نباشد چون این فیلم نه تنها داستانی کاملا موجه دارد و ذره ای فساد اخلاقی در آن موجود نیست بلکه بازیهای خوب بازیگران جذابیتهای آن را بیشتر کرده است ضمن اینکه به لحاظ کارگردانی هم بهترین اثر علی عطشانی به شمار می رود.”

حبیب کاوش سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفت‌و‌گو با فارس هم از اکران فیلم سینمایی “آخرین سرقت” برای نمایش در سرگروه سینمایی آزادی به جای فیلم”سیب و سلما” از 20 اردیبهشت‌ماه خبر داد درحالی که قرار بود بعد از سیب و سلما تلفن همراه رئیس جمهور اکران شود و در آن زمان که قراردادها با سینماها بسته شد سخنی از موافق بودن یا موافق نبودن آقای مدیرکل ارزشیابی درباره زمان اکران وجود نداشت اما به نظر می رسد با سخنان جدید وی که می گوید با زمان اکران موافق نیستیم توقیف مدرن برای فیلم تلفن همراه رئیس جمهور آغاز شده است.

 

 

پیش از این رسانه های افراطی حامی دولت با حمله به این فیلم حواشی مختلفی را به وجود آورده بودند. فارس درباره سفرهای استانی احمدی نژاد و شکل توصیف آن در فیلم نوشت: “هر اندازه هم قصد ناجی نشان دادن رئیس جمهور را داشته باشیم، نباید جامعه را در اوج فقر، تنگدستی و کاستی قرار داد. چه اصراری است که کرامت انسان ها را خدشه دار کنیم. درست است در سفرهای استانی، فرصت بی واسطه حرف زدن با رئیس جمهور، به ویژه با تمهید نامه های مردمی پیش آمده است اما نباید با این موضوع به صورت سطحی برخورد کرد.

رجانیوز هم درانتقاد به قیاس ظاهر هنرپیشه ی اصلی فیلم با شمایل محمود احمدی نژاد در یادداشتی نوشت: “انتخاب مهدی هاشمی به عنوان فردی که از حیث شکل بدنی، شبیه به رئیس جمهور است در کنار برخی “المان”ها - که قابل بیان نیست- جملگی گامی در جهت تخریب شخصیت رئیس جمهور معنا می شود.”

مهدی هاشمی، بهناز جعفری، آتیلا پسیانی، نیما شاهرخ شاهی، اکبر عبدی، علی دهکردی و نیکی کریمی از جمله بازیگران فیلم سینمایی «تلفن همراه رئیس جمهور» هستند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: پیرمردی که شغلش باربری است، قصد خرید سیم کارت و گوشی تلفن همراه را دارد که از قضا سیم کارت خاموش سالیان گذشته رئیس جمهور را می خرد و همین باعث می شود ماجراهایی پیش بیاید.

عومل اصلی تلفن همراه رئیس جمهور عبارتند از:

کارگردان: علی عطشانی/ نویسنده: جابر قاسمعلی/ مدیر فیلمبرداری: علیرضا زرین دست/ صدابردار: فرخ فدایی/ تدوین: حسین زندباف/ موسیقی: علیرضا کهن دیری/ صداگذار: حسین مهدوی/ بازیگران: مهدی هاشمی، نیکی کریمی، بهناز جعفری، اتیلا پسیانی، نیما شاهرخ شاهی، اکبر عبدی، گزعلی دهکردی، حسام شجاعی، خشایار راد، ساناز قربانی/ تهیه کننده: محسن علی اکبری پخش این فیلم بر عهده موسسه فیلمسازان به مدیریت حبیب اسماعیلی است.

 

بیوگرافی کارگردان:

علی عطشانی متولد 1357 تهران، فارغ التحصیل رشته کامپیوتر است. وی فعالیت فیلمسازی خود را از سال 1375 با ساخت فیلم داستانی حبیب آغاز کرد. از دیگر فعالیت های وی در مقام کارگردانی به فیلم های کوتاه و مستند نیز می توان اشاره کرد.پوزیتیوهای فراموش شده،پوست موز،دموکراسی تو روز روشن،درمسیر آسمان،درامتداد شهر از جمله فیلم های وی محسوب می شوند.