مفسد اقتصادی در برنامه طنز مجاهد راه خدا

نویسنده
نازنین کامدار

» اعتراض رئیس سازمان بازرسی به "متهم شویی" در تلویزیون

یک هفته پس از انتشار خبر انحلال ناگهانی ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت کشور که به دلیل وقوع اختلاس های چند هزار میلیارد تومانی،قرار بود مورد تحقیق و تفحص مجلس قرار گیرد، برنامه طنز سیمای جمهوری اسلامی به نام خندوانه، محمد رویانیان، رئیس سابق و متهم اصلی پرونده اختلاس از این ستاد را به این برنامه دعوت کرد؛ دعوتی که واکنش تند رئیس سازمان بازرسی کل کشور را برانگیخته تا آنجا که این برنامه را به “متهم شویی” متهم کرده است.

گردانندگان این برنامه و مجری آن که پیش از این نیز به دلیل دعوت از مدیران شهرداری و شائبه فعالیت انتخاباتی مورد انتقاد محافل سیاسی قرار گرفته بودند، تا کنون درباره اتهام “متهم شویی” از خود واکنشی نشان نداده اند.

ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور دیروز گفت: “رسانه ها حق ندارند متهم شویی کنند. برخی برای تطهیر چهره متخلفان اقتصادی تلاش می کنند. به طور مثال چرا باید یک متهم اقتصادی که با وثیقه آزاد است، اخیرا او را به تلویزیون بیاورند و مهمان برنامه اجتماعی کنند و با این کار قصد تطهیر و متهم شویی داشته باشند، البته قطعا سازمان بازرسی برای کسانی که متخلفین را حمایت و تطهیر می کنند، چه مهمان تلویزیونی که با وثیقه آزاد است یا مدیر متخلف بانکی که دوباره مدیر شده است، سابقه تشکیل داده و در صورت تکرار با جدیت برخورد خواهیم کرد”.

او افزوده است: “بررسی کرده ایم این فرد با تشکیل شرکت های صوری و کاغذی توانسته وام های سنگینی از بانک ها بگیرد. با علم و آگاهی ۷۰۰ میلیارد تومان به شخصی وام داده اند”.

ناصر سراج در اظهارات خود نام محمد رویانیان و رامبد جوان را نیاورده، اما سایت خبرآنلاین، ضمن بازتاب اظهارات وی از “متهم” و “متهم شوی” نام برده و نوشته است: “این اظهار نظر رییس سازمان بازرسی کل کشور در شرایطی است که در هفته جاری برنامه خندوانه در شبکه نسیم صدا و سیما اقدام به دعوت از محمد رویانیان کرد و مورد انتقاد برخی رسانه ها قرار گرفت. محمد رویانیان رییس سابق ستاد مدیریت مصرف سوخت و مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس بنا بر برخی اتهامات اقتصادی دورانی را در بازداشت به سر می برد و حالا به قید وثیقه آزاد است”.

پیش از این، سایت تابناک درباره حضور رویانیان در این برنامه طنزنوشته بود: “هفته قبل بود که پیامک هایی از برنامه خندوانه برای باشگاه هواداران جنگ پرطرفدار رامبد جوان رفت. اینکه قرار است مدیر پیشین پرسپولیس و فرمانده اسبق پلیس ۱۱۰ مهمان خندوانه باشد. برنامه ای که باید هفته قبل پخش می شد اما روی آنتن نرفت تا شایعه شود بعد از اتفاقات پرسپولیس ، این مدیر قدیمی ممنوع التصویر است”.

این سایت به اظهار نظر رویانیان دراین باره اشاره و به نقل از وی نوشته بود: “من به برنامه خندوانه رفتم و مصاحبه خوبی هم با رامبد جوان داشتم. قرار بود که این برنامه پخش شود ، حتی پیامکش برای خودم هم آمد و می دانم برای خیلی از علاقمندان به این برنامه هم رفته است اما به این دلیل که مقارن با شب های قدر شده بود ، صلاح دیدند یک شب مانده به لیالی قدر این بخش را پخش نکنند. من حتی با مدیران ارشد تلویزیون هم صحبت کردم و این یک تصمیم درست برای تاخیر در زمان پخش آن برنامه بود. این طور نیست که ممنوع التصویر باشم و فکر می کنم در شروع هفته جدید و با پایان ایام عزاداری ، مصاحبه که با رامبد جوان برای خندوانه داشتم هم پخش بشود”.

تابناک پس از پخش این برنامه چنین نتیجه گیری کرده بود: “پیش بینی مدیر پیشین پرسپولیس درست بود و جمعه شب خندوانه ای ها رویانیان را در تلویزیون دیدند”.

 گفتنی آنکه همزمان با “متهم شویی” ، سعید حدادیان، مداح بیت رهبر جمهوری اسلامی ایران به تمجید از رامبد جوان پرداخته و این مجری تلویزیونی را “مجاهد در راه خدا” معرفی کرده است.

او گفته است: “همین آقای رامبد جوان چند سال پیش یک روز در دهه محرم اینجا بود و با ما عزاداری کرد و از دوستان بنده است. من حدود یک ماه پیش با ایشان تماس گرفتم و گفتم به نظر من تو مجاهدی در راه خدا. من چون برنامه‌ات را کامل ندیدم نمی‌توانم راجع به همه‌اش اظهارنظر کنم اما اینکه یک نفر در جمهوری اسلامی ایران به عنوان هنرمند، رسالتی بر دوشش است که زیر سایه اسلام می‌شود خندید، خنده‌ای که در آن گناه نباشد. این خیلی ارزشمند است این همه مخاطب جذب کند. خیلی از هنرمندان این جور که شما زحمت می‌کشید نمی‌توانند و می‌گویند اگه یک سری از واژه‌ها نباشد نمی‌شود خندید ولی شما مؤدبانه می‌خندانید و این نکته است. کلی با هم خندیدیم و چون دیدم باور نظرم راجع به مجاهدت برایش سخت است روایتی که چند سال پیش که عمو پورنگ و امیرمحمد به جلسه ما آمده بودند گفته بودم، برایش خواندم که مضمون روایت این است که قصری است در بهشت به نام فرح (شادی) برای کسانی است که بچه‌ها را می‌خندانند”.