فسادی که مجلس باید فراموش می‌کرد

مهران فرجی
مهران فرجی

شاید اول به نظر می‌رسید مدت ها فرصت لازم است تا ادعاهای الیاس نادران و احمد توکلی درباره فساد مالی محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی‎نژاد، به فراموشی سپرده شود اما یک سخنرانی در کرمان و بعضی مبادله‌ها کافی بود که دیگر هیچ سخنی از پرونده خیابان فاطمی به میان نیاید. ناگهان الیاس نادران که با سخنان تندی رحیمی را رییس باند فساد خیابان فاطمی خطاب کرده بود، زبان به دهان گرفت و توکلی و زاکانی نیز همچنین.

 

مروری بر ماجرای رحیمی

هفدهم فروردین ماه امسال الیاس نادران، نماینده اصولگرای مجلس، اعضای باند فسادی راکه زمستان سال قبل بازداشت شده بودند وابسته به معاون اول رییس دولت خواند. او در راهروهای مجلس در بین خبرنگاران حاضر شد و گفت: رحیمی رئیس حلقه خیابان فاطمی است که در مورد منابع فاسد و توزیع آنها تصمیم‌گیری می‌کرد و تقریبا تمام اعضای این حلقه به جز وی دستگیر شده اند و اینکه کسی را به دلیل مسئولیت اجرایی مستثنی کنند نه عادلانه است و نه اقدام درستی است.

این موضوع از سوی علیرضا زاکانی و احمد توکلی، دو نماینده اصولگرای دیگر مجلس هم مطرح شد و فراکسیون اقلیت مجلس نیز عنوان کرد که موضوع را پیگیری می کند.

البته موضوع شناسایی و دستگیری اعضای این باند فساد اواخر سال 88 از سوی رییس قوه قضاییه اعلام شده بود و اواخر اسفندماه این سال، ۲۱۶ نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای سرگشاده، با اشاره به بازداشت اعضای یک باند فساد اقتصادی که نادران آن را حلقه فساد فاطمی نامید، تاکید کرده بودند: “برخی افراد با مسئولیت‌های بالای اجرایی نقش موثرتری از اعضای بازداشت ‌شده در این پرونده‌ها داشته‌اند.”

موضوعی که ازسوی نادران به این صراحت مطرح شد به طور گسترده‌ای انعکاس یافت و واکنش معاون اول را هم درپی داشت به‌طوریکه رحیمی اعلام کرد از نادران شکایت می‎کند.

 

 سخنرانی احمدی نژاد و برخی اتفاقات…

این درگیری‌های لفظی ادامه داشت اما گویا سخنان احمدی‌نژاد در کرمان و برخی موضوعات دیگر، پایانی بر این ماجرا بود. احمدی نژاد در کرمان عنوان کرد: “کسی که در اطراف تهران 300 هکتار از بهترین زمین‌های دولت را سالهاست تصرف کرده و وزیر جهاد کشاورزی قبلی زورش نرسیده و تاکنون وزیر فعلی نیز نتوانسته کاری کند…”

روی سخنان رییس دولت کسی نبود جز محمدجواد اردشیرلاریجانی، برادر روسای دو قوه مقننه و قضاییه!

البته احمدی‌نژاد دو برادر دیگر را هم مورد اشاره قرار داد و مجلس را به تلاش برای تصویب قانونی متهم کرد که در پی آن جواد لاریجانی می‌تواند برای این زمین‌ها سند مالکیت دریافت کند و ادامه داد که اگر دولت در مقابل این عمل مقاومت کند قوه قضائیه، اقدام به صدور این سند مالکیت خواهد کرد.

از چند روز پس از آن سخنرانی بود که دیگر موضوع فساد مالی رحیمی در مجلس به فراموشی سپرده شد؛ همان‌طور که موضوع سیصد میلیارد تومان مفقودی دوره شهرداری احمدی ‌نژاد پس از طرح در کمیسیون تحقیق‌و‌تفحص مجلس هفتم به فراموشی سپرده شد.

پس از آن موضوع نامه مقامات عالی نظام به مجلس نیز ازسوی محمد دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس، تکذیب شد.

خبرگزاری مهر در این‌باره نوشت: “محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص ادعایی مبنی بر اینکه دفتر رهبر معظم انقلاب با ارسال نامه ای به هیات رئیسه مجلس خواستار عدم پیگیری اتهامات مطرح شده علیه محمدرضا رحیمی ازسوی مجلس  شده است، اظهار داشت: این خبر از اساس دروغ است و به شدت تکذیب می‌شود.”

اما به هر روی دو هفته پس از جنجال‌های فروان بر سر پرونده فساد مالی رحیمی، دیگر نه نادران حرفی از رحیمی و حلقه فساد فاطمی زد، نه احمد توکلی؛ و نه محمدرضا رحیمی موضوع شکایتش از این نمایندگان را پیگیری کرد. و البته نه آن 216 نماینده خواستار پیگیری “نقش موثر برخی افراد با مسئولیت‌های بالای اجرایی” در پرونده فساد مالی خیابان فاطمی شدند.

البته حدود دو ماه بعد از این ماجرا و در هفته قوه قضاییه، همه مسئولان نظام بر لزوم برخورد با مفسدان اقتصادی تاکید کردند…

 

خبرنگار وعضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی