پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه های بازار کتاب ایران…

اخبار و تحلیل انتخابات زیر نظر وزارت ارشاد دولت نامشروع

 

از دو که حرف می زنم از چه حرف می زنم

نویسنده: هاروکی موراکامی

ترجمه: مجتبی ویسی

179ص، تهران: نشر چشمه، 1389، چاپ اول

این کتاب، روایت دویدن «هاروکی موراکامی»، نویسنده ژاپنی ساکن آمریکا است. او در این روایت، از دویدن هایش می گوید؛ از لحظه لحظه ای که در هنگام دویدن تجربه کرده است. از نظر «موراکامی» دویدن و نوشتن فعالیت های جسمانی اند و برای حفظ سلامت جسم باید آن را ورزیده نگه داشت. این نویسنده برجسته و پرآوازه، جداول ماهانه مسافت های دویدنش را به مخاطب عرضه می کند، از ساعت های تمرین و میزان فشاری که هر بار به عضلاتش وارد می شود می نویسد. «موراکامی» در این کتاب زندگی را می دود. او که از تحقیر به واسطه پیری       می هراسد، دویدن را تنها راه فرار می داند. از نظر او داشتن اراده برای  انجام هر کاری کافی است.

 

مناظره: مناظره های تلویزیونی دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

به کوشش: اردشیر زابلی زاده، رامین علی پور

366ص، تهران: موسسه انتشاراتی روزنامه ایران، 1389، چاپ اول

این کتاب، شامل متن مناظره های انجام شده میان کاندیداهای دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران است. این مناظره ها که حواشی و بحث های بسیاری را در جامعه آن روز ایران به وجود آورد، در نیمه اول خرداد ماه 1388 میان «مهدوی کروبی»، «محسن رضایی»، «محمود احمدی نژاد» و «میر حسین موسوی» صورت گرفت. به استناد آمار منتشر شده، پر بیننده ترین برنامه در تاریخ تلویزیون ایران، مناظره های نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است.

دهمین و یازدهمین کتاب سال شیدا: مجموعه مقالات موسیقی

گردآورندگان: محسن حجاریان، محمد رضا لطفی

263ص، تهران: نشر بیدگل، 1389، چاپ اول

دهمین و یازدهمین شماره «کتاب سال شیدا»، چون شماره های قبلی، شامل مقالات گوناگونی از صاحب نظران و کارشناسان موسیقی ایرانی است. عناوین بعضی از مقالات و نویسندگان آنها عبارت انداز: «جریان روشنفکری در میان موسیقی دانان/محمد رضا لطفی»، «نگاهی به مبانی اجرا در موسیقی دستگاهی/بهراد توکلی»، «زبان موسیقی ردیف دستگاهی ایران/محمد رضا لطفی»، «نگاهی به اولین ضبط صفحات سنگی در تهران/بهروز مبصری»، «ریتم در موسیقی ایرانی/فرزاد آموزگار»، «جبر و آزادی در مفاهیم ردیف و دستگاه/محسن حجاریان» و «جایگاه موسیقی دستگاهی در طبقه بندی هنرهای ایرانی/محسن حجاریان». کتاب، با نمایه مقالات نه شماره نخست «کتاب سال شیدا» به پایان می رسد.

 

پیوند خرد و اسطوره در شاهنامه

نویسندگان: سید کاظم موسوی، اشرف خسروی

334ص، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1389، چاپ اول

آنچه خرد و اسطوره را در «شاهنامه» به هم پیوند می دهد و «فردوسی» را در سازگار کردن ناسازها یاری می کند و این منظومه عظیم را عرصه پارادوکس زیبای خرد و اسطوره می سازد، «نیکی» است. نیک اندیشی و نیک کرداری، حکم مشترک خرد و اسطوره است. خرد نیرویی است که خردمندان را در تشخیص نیک از بد یاری می کند و اسطوره نیز نیکی را خویشکاری آفرینش اهورایی می داند. در کتاب حاضر، پیوند خرد و اسطوره در کلیت داستان های «شاهنامه» و نیز در مفاهیم و باورها، شخصیت ها و برخی حوادث و رویدادها، بررسی و تحلیل شده است.

جامعه شناسی 22خرداد: ‌دهمین دوره انتخانات ریاست جمهوری در آینه واقعیت

نویسنده: پرویز امینی

287ص، تهران: نشر ساقی، 1389، چاپ اول

دوره دهم انتخابات ریاست جمهوری و حوادث بعد از آن در ایران را باید جزو مهمترین رخدادهای جمهوری اسلامی از آغاز تا کنون دانست که تصویری واقعی تر یا به اصطلاح «زیر پوستی تر» از جامعه ایران بازتاب داد. کتاب «جامعه شناسی 22 خرداد» بر همین اساس سعی کرده است عمده بحث های مربوط به مسائل انتخابات دهم و حوادث بعد از آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. از جمله بخش های خواندنی کتاب، فصل سوم آن است که به رفتار شناسی جناح ها و گروههای سیاسی در انتخابات دهم می پردازد.

 

ایرانیان در آفریقا: تاثیر فرهنگ و تمدن ایران بر فرهنگ مردم آفریقا

نویسنده: داریوش مهاجر

202ص، تهران: انتشارات بادبان، 1389، چاپ اول

نویسنده این کتاب، جهانگرد و پژوهشگری است که بار ها به کشورهای آفریقای سفر کرده و از این سفرها، تجربیات بسیار آموخته است. او در کتاب حاضر، تاثیر گسترده و همه جانبه فرهنگ و تمدن ایران را، بر فرهنگ مردم و مناطق گوناگونی از قاره آفریقا بررسی کرده است. او نشان می دهد که ایرانیان در گذشته های دور، برخلاف دهه های اخیر، آفریقا را می شناخته، به آن مسافرت می کرده و با مردمانش داد و ستد می کرده اند. تصویری که نویسنده در کتاب ارائه می دهد حکایت از آن می کند که در برخی از ادوار، روابط و مناسبات پیوسته و منظمی میان مردم ایران و آفریقا وجود داشته است؛ روابط و مناسباتی که حتی امروز آثارش را به گونه ای شگفت انگیز در فرهنگ برخی مناطق آفریقا می توان مشاهده و ملاحظه کرد.

 

آیین: ماهنامه پژوهشی، تحلیلی، اجتماعی

شماره های 30 و31، شهریور 1389

مقالات و نوشته های این شماره ماهنامه «آیین» در سه بخش با عنوان های «نقد و نظر»، «تاملات ایرانی» و «خیلی دور، خیلی نزدیک» ارائه شده است.  در این شماره می خوانیم: