اقدامات مخفیانه امریکا در ایران؟

نویسنده

کورین لنه

آیا از سرگرفتن ارتباط بین امریکا و ایران صرفاً یک فریبکاری نیست؟ دولت تهران کمی قبل از دیدار روز دوشنبه 28 می بین رایان کراکر، سفیر امریکا در عراق، به همراه همتای ایرانی اش، حسن کاظمی قمی، اعلام کرد که واشنگتن عوامل نفوذی خود را وارد ایران کرده تا ایجاد بی ثباتی کنند.

احمد سبحانی، مدیر کل آمریکای وزارت امور خارجه ایران، به فرانس پرس اظهار داشت: “جمهوری اسلامی ایران چندین شبکه جاسوسی مربوط به نیروهای اشغالگر عراق را شناسایی و آنها را متلاشی کرده. هدف این شبکه ها ایجاد اختلال در غرب، مرکز و جنوب غربی کشور بوده است.”

دولت ایران با توجه به نبود روابط دیپلماتیک بین دو کشور، روز یکشنبه 27 می شدیداً واکنش نشان داد و فیلیپ ولتی، سفیر سوئیس در تهران را که حافظ منافع ایالات متحده است، به وزارت امور خارجه فراخواند. به گفته این وزارت، “اعتراض شدید ایران نسبت به مداخلات ستیزه جویانه امریکا و عوامل اطلاعاتی آن در مسایل دولت تهران به سفیر سوئیس ابلاغ شد”. این وزارت همچنین افزود: “این اقدامات مغایر با پیمان های بین المللی است.”

ایران سابق بر این، ایالات متحده و بریتانیا را به حمایت از بمب گذاران استان خوزستان محکوم کرده بود.

ازطرف دیگر، مطبوعات امریکایی در چندین روز پیاپی مطالبی را پیرامون تلاش های عوامل امریکایی در ایجاد بی ثباتی در نزد حکومت اسلامی به چاپ رساندند. روز 23 می، شبکه تلویزیونی CBS خاطرنشان کرد که واشنگتن در تلاش است تا با انجام خرابکاری های صنعتی، به ویژه در تأسیسات غنی سازی نطنز، از سرعت برنامه هسته ای ایران بکاهد. به نقل از شبکه CBS، مهندسین اسبق روسی و ایرانی که در خارج از ایران زندگی می کنند در این اقدام مشارکت داشته و موفق شده اند تا تعداد 50 سانتریفوژ این مرکز را از کار بیندازند.

اقدامات سازمان سیا

در بین شیوه های به کار گرفته شده، می توان به دستکاری در اسناد مربوط به استفاده از مواد حساس یا تغییر اجزا نیز اشاره کرد. ایران جدا از تحریم های اقتصادی شورای امنیت، مجبور است قسمتی از تجهیزات مورد نیاز خود را از بازارهای سیاه تأمین کند.

ازطرف دیگر، شبکه ABC نیز خاطرنشان کرد که رییس جمهور بوش اجازه انجام اقدامات مخفی سازمان سیا در خاک ایران را صادر کرده و این درحالی است که سخنگویان وزارت امور خارجه امریکا و کاخ سفید در این مورد هیچ نظری ارائه نداده اند.

در این ارتباط کارشناسان امر به عوض اینکه به تفسیر این عملیات جاسوسی و کاسته شدن از خواست محافل محافظه کار امریکایی مبنی بر حمله هوایی علیه ایران بپردازند، ذهن خود را به زمزمه هایی معطوف داشته اند که از چندی قبل شنیده می شود. این زمزمه ها مطمئناً موانع موجود در روند انجام گفتمان و مذاکره را از میان برنمی دارند.

یک بار دیگر ناآرامی هایی در خصوص این پرونده در واشنگتن دیده می شود. صحنه سیاست داخلی امریکا مجدداً صحنه رویارویی بین وزارت خارجه کاندولیزا رایس و دفتر معاون رییس جمهور، ریچارد چنی، شده است. یک هفته پس از اینکه خانم رایس در شرم الشیخ سعی کرد به دمشق و تهران نزدیک شود، آقای چنی طی سخنرانی خود روی عرشه ناو هواپیمابر جان استنیس و در 225 کیلومتری سواحل ایران به تهران هشدار داد تا “راه های دریایی را باز بگذارد”.

برخلاف گذشته، پنتاگون این بار با وزارت امور خارجه هماهنگ شده. دریاسالار ویلیام فالون، فرمانده نیروهای امریکایی در خاورمیانه، روز یکشنبه اظهار داشت که ایالات متحده در نظر دارد همچنان در منطقه حضور داشته باشد و در این خصوص باید ایران را به عنوان یک کشور مهم به حساب آوریم. او در ادامه افزود: “باید راهی پیدا کنیم تا با آنها به مصالحه و سازش برسیم.”

مترجم: علی جواهری