قرارداد گاز با چین در ابهام

نویسنده

gaschin.jpg

کورش سلیمی

رییس هیات مدیره شرکت نفتی «ساینوپک چین» در اظهارنظری غیرمنتظره با اعلام این که قیمت پیشنهادی ایران برای گاز مایع بالاست، از انصراف این شرکت از خرید گاز مایع ایران خبر داد. این بدترین خبری است که در دو سال گذشته در زمینه مسائل اقتصادی به جمهوری اسلامی رسیده و از نظر کارشناسان اقتصادی به معنای آن است که آخرین امید دولت احمدی نژاد برای مقاومت در برابر فشارهای جهانی نقش بر آب شده است.

معامله صد میلیارد دلاری فروش گاز ایران به چین که قرارداد بزرگ 25 ساله ای بود در فاصله یک سالی که از انعقاد آن می گذرد همواره مستند روزنامه هائی مانند کیهان بود که اعلام می داشتند تحریم های آمریکا و شورای امنیت بی فایده است. از سوی دیگر این قرارداد بسیاری از مخالفان دولت فعلی را واداشته بود که اعلام دارند دولت باید در بستن این گونه قراردادها که نوعی باج برای شکستن حلقه محاصره اقتصادی کشور محسوب می شود رعایت نسل های آینده را بکند . به زبان دیگر حق ندارد منابع متعلق به نسل های آینده را در مجادله فعلی به حراج بگذارد.

خبر تکان دهنده ای که رییس هیات مدیره شرکت نفت چین اعلام داشت در عین حال تصریح می کرد قیمتی را که طرف‌های ایرانی برای گاز مایع خود درخواست کرده‌اند بالاست و چینی ها مدعیند نمی‌توانند این قیمت را بپردازیم.

انصراف غیرمنتظره چین از خرید گاز مایع ایران در شرایطی اعلام شد که وزیر نفت ایران دیروز اعلام کرد تهران در آستانه امضای قرارداد نهایی 100 میلیارد دلاری با شرکت «سینوپک» چین برای توسعه میدان نفتی یادآوران و فروش سالانه 10 میلیون تن ال.ان.جی به پکن قرار دارد.

شرکت دولتی سینوپک چین در اکتبر 2004 با هدف توسعه و بهره برداری از میدان یادآوران و خرید سالانه 10 میلیون تن ال.ان.جی از ایران قراردادی را به ارزش 100 میلیارد دلار و به مدت 25 سال منعقد کرده بود. برخی تحلیلگران نفتی معتقدند پس از آن که چین ذخایر بزرگ نفت و گاز در کشورش را کشف کرده، برای خرید انرژی از دیگر کشورها کم میل شده است. برخی دیگر از ناظران نیز تاکید می‌کنند تحریم ایران و افزایش فشارهای امریکا باعث شده که چین نیز پس از روسیه به تدریج فاصله خود با ایران را زیاد کند.

ظاهراً حجم ذخایر میدان گازی پوگانگ، بزرگترین میدان گازی چین تا 800 میلیارد متر مکعب قابل افزایش است و پیش بینی می شود سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز از این میدان گازی برداشت شود.

یک سال پیش در کنفرانسی که در کیش برای آینده روابط ایران و چین برپا شد سفیر آن کشور در ایران با ذکر این که برای خبرنگاران قابل نقل نیست به ایرانی ها توصیه کرده برای رفاه و سعادت خود از اختلافاتشان با آمریکا بکاهند. وی بنا به خبری که همان زمان در روزنامه شرق منعکس شد و سفارت چین آن را تکذیب نکرد گفته بود ما که قدرتی بزرگ هستیم تصمیم داریم در کنار آمریکا به پیشرفت برسیم شما نخواهید توانست این مخاصمه را ادامه دهید. به دنبال این خبر روزنامه کیهان از برپائی کنفرانس اقتصادی در کیش انتقاد کرد و در حالی که بسیاری از چهره های قدیمی و مورد اعتماد نظام در آن شرکت داشتند نسبت به برگزاری این کنفرانس به ابراز تردید امنیتی پرداخت.