بی اعتنایی به طرح وحدت خامنه ای

نویسنده
نازنین کامدار

» حسن خمینی از احمدی نژاد استقبال نکرد

در حالی که طی روزهای گذشته برخی از مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی باردیگر بر “لزوم وحدت” تاکید کرده اند، روز گشته و با وجود آنکه اعلام شد آیت الله خامنه ای از احمدی نژاد خواسته در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت کند، یکی از مشاوران وی از عدم تمایل احمدی نژاد به شرکت در این جلسات خبر داد؛ همزمان، سیدحسن خمینی هم که در دیدار اخیر کارگزاران دولت با آیت الله خامنه ای، به دلیل صحبت با احمدی نژادمورد انتقاد گسترده هواداران جنبش سبز قرار گرفته بود، روز گذشته از شرکت در مراسمی با عنوان “تجدید میثاق دولت با بنیانگذار” که در مقبره آیت الله خمینی برگزار شد، امتناع کرد و به استقبال احمدی نژاد نرفت.

از زمان روی کار آمدن دولت کنونی محمود احمدی نژادتاکنون، وی در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت نکرده و اخیرا نیز مصوبه این مجمع درباره کمک دو میلیارد دلاری به متروی تهران را “غیر قانونی” دانسته است. اقدامی بی سابقه که به اعتقاد آگاهان با هدف ابراز مخالفت با هاشمی رفسنجانی صورت گرفته است.

با این حال روز گذشته، سایت محافظه کار “خبرآنلاین” از “تمایل آیت الله خامنه ای به شرکت احمدی نژاد در نشست های مجمع تشخیص مصلحت نظام” خبر داد و به نقل از مرتضی نبوی، مدیر مسئول روزنامه افراطی رسالت و عضو مجمع تشخیص مصلحت نوشت: “من از کسانی هستم که حضور رییس جمهور در مجمع را بسیار ضروری می دانم. چون سیاست هایی که در مجمع تصویب می شود بسیار مهم و تاثیر گذار بر برنامه های دولت است. فکر می کنم غیر از اینکه این مسئله یک مطالبه قانونی است و بنده به عنوان یک شهروند و قاعدتا سایر مردم نیز این انتظار را دارند، مطالبه رهبری نیز هست”.

او افزود: “من در این زمینه نقد جدی به ایشان دارم، ولو آقای احمدی نژاد رییس مجمع و مواضع اش را قبول ندارد، چون رقیب خیلی سرسخت وی بوده است. آقای هاشمی نیز همین موضع را نسبت به آقای احمدی نژاد داشته است. باید بگوییم متاسفانه هر دو نسبت به هم مواضع انعطاف ناپذیر پیدا کردند ولی این مسئله دلیل نمی شود که ما در یک نهاد قانونی زیر مجموعه رهبری مشارکت فعال نداشته باشیم”.

سخنان نبوی، روز گذشته در حالی مورد توجه رسانه های داخلی قرار گرفت که از سوی دیگر، مهدی کلهر، مشاور محمود احمدی نژاد با همان ادبیات معمول اطرافیان دولت، درباره عدم شرکت احمدی نژاد در جلسات مجمع تشخیص گفته است: “احمدی نژاد  خوشش نمی آید، برود”.

وی به خبرگزاری مهر می گوید: “من اولین کسی بودم که به آقای احمدی نژاد گفتم چرا به جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام نمی روی، گفت من خوشم نمی آید. گفتم لازم نیست خوشتان بیاید مگر شما سازمان ملل می روید از همه خوشتان می آید؟ ملت به شما رای داده و حقوق می دهد که در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت کنید”.

گفتنی است پیش از این علی‌اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان در بیان دلایل عدم شرکت احمدی نژاد در جلسات مجمع تشخیص گفته بود: “این انتظار درستی نیست که رییس‌جمهور به عنوان نماینده منتخب ملت، در کنار کسانی بنشیند و با افرادی هم سخن شود که رودرروی نظام و رهبری ایستاده‌اند و با مواضع، اظهارات و رفتار خود، تنور توطئه‌های دشمن علیه اسلام، کشور و مردم را گرم می‌کنند. تجربه اثبات کرده است که در هم آمیخته شدن خطوط و مرزهای حق و باطل، به نفع ملت ایران نیست و مانع از رشد و بالندگی نظام و انقلاب اسلامی می‌شود، بنابراین اجتناب از تکرار چنین وضعیتی، یک امر ضروری است”.

ابراز مخالفت احمدی نژاد با “خواسته رهبری” در حالی روز گذشته  از سوی مرتضی نبوی رسانه ای شد که از دیگر سو، سید حسن خمینی، نوه آیت الله خمینی از حضور در کنار احمدی نژاد در یک مراسم تشریفاتی در مقبره آیت الله خمینی سر باز زد و بدین ترتیب اعتراض خود به توهین سازماندهی شده در مراسم ۱۴ خرداد  گذشته را  بار دیگر ابراز کرد.

خبرگزاری های داخلی ازجمله ایسنا درباره این مرسم دولتی-حکومتی، تنها به حضور هیات دولت در مقبره آیت الله خمینی پرداخته و از استقبال احمدی نژاد توسط حمید انصاری، معاون سید حسن خمینی خبر داده اند.

فضای حاکم در بین مسئولان و چهره های بلند پایه جمهوری اسلامی از جمله برخورد امروز سید حسن خمینی با احمدی نژاد و در مقابل بی اعتنایی احمدی نژاد به توصیه خامنه ای مبنی بر شرکت در جلسات مجمع نشان دهنده عدم توانایی آیت الله خامنه ای در ترمیم چهره ویترین نظام حتی در عکس ها و مناسبت های تشریفاتی است. ناتوانی ای که توصیه های به وحدت را نیز بی اهمیت جلوه می دهد.