تبعید زندانیان؛ صدور احکام سنگین

لیلا طیری
لیلا طیری

» نامه سحرخیز به دبیر کل سازمان ملل

صدور احکام سنگین برای برخی از زندانیان سیاسی همزمان با انتقال حامد روحی نژاد، احمد کریمی،  رضا خادمی و جمشید صادق حسینی به زندان های زنجان، گنبد کاووس و رجایی شهر از مهم ترین خبرهای زندانیان سیاسی و مطبوعاتی روزهای اخیر بود.

خانواده رحیم رشی، زندانی سیاسی کرد هم که  از یک ماه پیش همچنان در اعتصاب غذا به سر می برد از ممنوع الملاقات شدن این زندانی سیاسی خبر داده و به “روز” گفته اند که آقای رشی را به قرنطینە زندان مهاباد منتقل کرده اند.

خانواده آقای رشی با ابراز نگرانی شدید از وضعیت او گفته اند: “مسئولان زندان هیچ جوابی برای به ما نمی دهند.”

همزمان عیسی سحرخیز، روزنامه نگار سرشناس ایرانی که در زندان رجایی شهر به سر می برد، در نامه ای سرگشاده خطاب به دبیر کل سازمان ملل، از او خواسته است اجازه دهد “هیاتی از نمایندگان واقعی ملت ایران، همزمان با حضور آقای احمدی نژاد و هیات ایرانی در ایام برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در مقر این نهاد بین المللی در نیویورک حضور یافته و گوشه هایی از واقعیت های موجود جامعه ایران بخصوص در زمینه زیر پا گذاشتن قوانین داخلی و میثاق های بین المللی و منشورهای سازمان ملل و اعلامیه حقوق بشر را بیان دارند”.

زندانیان در تبعید

حامد روحی نژاد، احمد کریمی، رضا خادمی و جمشید صادق حسینی در حالی از بند 350 زندان اوین به زندان های زنجان، گنبد کاووس و رجایی شهر منتقل شده اند که هیچ اطلاعی در این زمینه به وکلا و خانواده های آنها داده نشده است.

حامد روحی نژاد دانشجوی رشته فلسفه، از یکسال بیش تاکنون به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در زندان اوین نگهداری می شود وحتی  از حق داشتن یک روز مرخصی استعلاجی نیز محروم بوده است.

وی در دادگاه های نمایشی حوادث پس از انتخابات محاکمه و به اعدام محکوم شده بود؛ این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۱۰ سال حبس و تبعید به زنجان تقلیل یافت.

این زندانی سیاسی به گفته خانواده اش مبتلا به بیماری ام اس است و بخشی از نظام عصبی اش به خاطرعدم رسیدگی پزشکی در زندان، فلج شده و وضعیت جسمانی اش روز به روز وخیم تر می شود تا جایی که درصد بالایی از بینایی اش را از دست داده و یکی از دستانش نیز از کار افتاده است. اکنون او با این شرایط جسمانی برای گذراندن دوره محکومیت، به زندان زنجان منتقل شده است.

احمد کریمی دیگر زندانی سیاسی بند 350 زندان اوین نیز برای گذراندن دوره محکومیتش به زندان گنبد کاووس منتقل شده است.احمد کریمی نیز همچون آرش روحی نژاد به اعدام محکوم شده بود اما حکم او به 15 سال حبس تعزیری و تبعید به زندان گنبد کاووس تبدیل شده است.

رضا خادمی و جمشید صادق حسینی نیز دو زندانی سیاسی هستند که از بند 350 زندان اوین به زندان رجایی شهر منتقل شده اند. رضا خادمی هم ابتدا به اعدام و سپس به 12 سال حبس تعزیری محکوم شد.

جمشید صادق حسینی، از کارمندان سازمان انرژی هسته ای جمهوری اسلامی ایران نیز یکی دیگر از زندانیانی است که به اتهام جاسوسی بازداشت و به حبس ابد محکوم شده بود، به گزارش کلمه او در حال حاضر از بند امنیتی ۳۵۰ زندان اوین به اندرزگاه ۲ زندان رجایی شهر منتقل شده است. وی و وکلای مدافعش این اتهام را رد کرده اند.

ضیا نبوی و مجید دری دو زندانی سیاسی دیگری هستند که در انتظار تبعید به سر می برند. مجید دری ، فعال دانشجویی هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد. او به شش سال حبس قطعی محکوم شده که قرار است پنج سال از آن را باید در تبعیدو در زندان ایذه بگذرد.

ضیا نبوی یکی دیگر از فعالان دانشجویی است که حکم زندان توام با تبعید در زندان ایذه برایش صادر شده است. او در دادگاه بدوی به ریاست قاضی پیر عباسی با حکم پانزده سال حبس روبروشد که این حکم در دادگاه تجدید نظر به یازده سال کاهش یافت. هر چند اجرای بخشی از حکم این دانشجو به زندان ایذه موکول شده است.

صدور احکام سنگین

قربان بهزادیان نژاد، رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی به 5 سال حبس تعزیری و پرداخت یک میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد. به گزارش سایت کلمه، بهزادیان نژاد به اتهام توهین به محمود احمدی‌نژاد به  صد هزار تومان جزای نقدی محکوم شده است.

محبوبه کرمی، فعال جنبش زنان نیز از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب به 4 سال حبس تعزیری محکوم شده است.

مریم بیدگلی و فاطمه مسجدی از فعالان کمپین یک میلیون امضاء در قم، بر اساس رای دادگاه بدوی هر کدام به یک سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم شدند.

براساس گزارش سایت تغییر برای برابری، مطابق رای شعبه دوم دادگاه انقلاب قم به ریاست موسوی، این دو فعال کمپین به دلیل “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به نفع گروه فمینیستیِ (کمپین) مخالف نظام از طریق انتشار و جمع آوری امضاء برای تغییر قوانین تبعیض آمیز در مورد زنان” مطابق ماده 500 مجازات اسلامی محکوم شده اند.

ملاقات ها

خانواده های محمد نوری زاد و مصطفی تاج زاده به صورت کابینی با این دو فعال سیاسی ملاقات کردند.

این دو زندانی سیاسی که در یک سلول نگهداری می شوند به گفته خانواده هایشان از محل نگهداری خود ابراز بی اطلاعی کرده اند. فخرالسادات محتشمی پور بعد از ملاقات با همسرش در مطلبی در وبلاگ خود خطاب به دادستان تهران پرسیده که مصطفی تاج زاده و محمد نوری زاد در کدام بند نگهداری می شوند.

خانم محتشمی پور نوشته است: “من امروز همسرم را دیدم. رنگ رخسار را از پشت شیشه ها تشخیص ندادم ولی لبخندها پوشش خوبی بود برای پرت کردن حواس من. همسرم را خوب می شناسم. گفته من با زندان مشکلی ندارم و می خواهد ثابت کند که مشکلی ندارد تا مبادا نقطه ضعفی به دست کودتاچیان بدهد. اما من که همسرش هستم ابایی ندارم که نقطه ضعف نشان دهم: وای به روز و زمانی که مشکلی داشته باشد و بی توجهی شود به آن. همسرم نمی داند کجا نگهداری می شود. می گوید انگار سربازخانه است؟ او و آقای نوری زاد باید در بند عمومی باشند ولی نیستند. تلفن های مرتب ندارند و ملاقات ها یک جور غریب است. نکند قرار بوده با یک تلفن و یک ملاقات عجیب ما را به سکوت وادارند؟”

مختار اسدی و محمود باقری، دو عضو دربند کانون صنفی معلمان ایران نیز روز پنج‌شنبه با خانواده‌های خود ملاقات کردند.

 

به گزارش بامدادخبر، این دو معلم زندانی که پس از نزدیک به دو ماه بازداشت، برای اولین بار موفق به دیدار خانواده‌های خود می‌شدند، از روحیه خوبی برخوردار بودند و با بیان اینکه بازجویی‌های‌شان پایان یافته است، از احتمال آزادی خود در روزهای آینده خبر دادند.

 

گفتنی است مختار اسدی، عضو کانون صنفی معلمان کرج، روز هفتم تیرماه و محمود باقری عضو هیآت مدیره‌ی کانون صنفی معلمان روز هشتم تیرماه توسط ماموران امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. بازداشت محمود باقری که از دبیران باسابقه‌ی فیزیک تهران به شمار می‌رود پس از احضار به حراست اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه چهار تهران صورت گرفت.

نامه عیسی سحرخیز به دبیرکل سازمان ملل

عیسی سحرخیز، روزنامه نگار زندانی، با نوشتن نامه ای خطاب به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، از وی خواسته است اجازه دهد، هیاتی از نمایندگان واقعی ملت ایران، همزمان با حضور احمدی نژاد و هیات ایرانی در ایام برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در مقر این نهاد بین المللی در نیویورک حضور یافته و گوشه هایی از واقعیت های موجود جامعه ایران بخصوص در زمینه زیر پا گذاشتن قوانین داخلی و میثاق های بین المللی و منشورهای سازمان ملل و اعلامیه حقوق بشر را بیان دارند.

متن کامل نامه سحرخیز خطاب به دبیر کل سازمان که نسخه ای از آن در اختیار “روز” قرار گرفته بدین شرح است:

پیرو نامه چند ماه گذشته خویش در تاریخ 26 فروردین ماه، زمانیکه قرار بود جنابعالی به ایران تشریف بیاورید و به دلایل اداری و مسائل سیاسی چنین سفری انجام نشد و در آن زمان اینجانب عیسی سحرخیز به نمایندگی از سوی جمعی از زندانیان عقیدتی، مطبوعاتی و سیاسی مستقر در بند 350  زندان اوین از شما دعوت کردم تا به محل بازداشتگاه و نگهداری ما مراجعه تا با واقعیت های موجود در زندان های ایران آشنا شوید.

اکنون که در آستانه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نشست های تابع آن در ماه سپتامبر 2010 میلادی قرار گرفته ایم تقاضای خویش و دوستانم را به گونه ای دیگر به آن جناب مطرح می سازم.

از آنجائیکه مقامات سیاسی و قضایی جمهوری اسلامی طی این 11 ماه گذشته حاضر نشده اند به شکایت های بر حق و متعدد اینجانب و دوستان و دیگر قربانیان تحت شکنجه و آزار و اذیت های گوناگون روحی، جسمی و جنسی حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری22 خرداد 88 رسیدگی و عاملان و آمران شناخته شده این جریان ها از جمله مقامات عالی رتبه قضایی امنیتی چون آقایان سعید مرتضوی دادستان و غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات و شخصیت های سیاسی عالی رتبه چون آقایان محمود احمدی نژاد وآیت الله خامنه ای که بنا بر وظایف و مسئولیت های قانونی مندرج در قانون اساسی و قوانین موضوعه ایران و همچنین مقررات و منشورهای بین المللی پذیرفته شده از جانب ایران نقش مستقیم در اعمال نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت داشته و یا در قبال آن سکوت کرده اند تحت پیگرد قانونی و مجازات قرار دهند، از جنابعالی تقاضا دارم حال که حقوق قانونی شهروندان ایرانی رعایت نشده و حتی اوضاع آنان با تبعید به زندان رجایی شهر که محل اصلی نگهداران جنایتکاران خطرناک است و بازداشتگاههای اوین که از کوچکترین حقوق انسانی زندانیان در آنها رعایت نمی گردد بدتر نیز شده است، به موارد زیر توجه و در صورت مصلحت در خصوص تک تک موارد یا مجموعه آن اقدامات لازم به عمل آورید.

1- اعزام نماینده تام الاختیار خویش در امور حقوق بشر برای رسیدگی به چگونگی رعایت اعلامیه جهانی حقوق بشر در ایران بویژه طی 15 ماه اخیر تسریع نمایند.

2- یک کمیته حقیقت یاب را برای رسیدگی به ابعاد و گستردگی جنایت علیه بشریت طی مدت مذکور تعیین و هرچه سریعتر به ایران اعزام و نتایج تحقیق، بررسی و دستاورد های آن را طی گزارش رسمی به مجمع عمومی سازمان ملل و نهادهای تابعه ارائه شود ودر صورت ضرورت در ارگانهای حقوقی و قضایی تابعه با خاطئان یا جنایتکاران احتمالی برخورد گردد.

در خاتمه از آنجائیکه در مورد صحت انتخابات ریاست جمهوری گذشته ایران مباحث بسیاری وجود دارد و نهادهای بین المللی نیز آنرا تائید نکرده اند و به خصوص میلیونها شهروند ایرانی آقای محمود احمدی نژاد را نماینده قانونی و مشروع خود نمی دانند، اجازه فرمائید هیاتی از نمایندگان واقعی ملت ایران از جمله جمعی از قربانیان و شکنجه شدگان ایام اخیر به مصلحت و انتخاب جنابعالی یا نماینده تام الاختیارتان همزمان با حضور آقای احمدی نژاد و هیات ایرانی در ایام برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در مقر این نهاد بین المللی در نیویورک حضور یافته و گوشه هایی از واقعیت های موجود جامعه ایران به خصوص در زمینه زیر پا گذاشتن قوانین داخلی و میثاق های بین المللی و منشور های سازمان ملل و اعلامیه حقوق بشر را بیان دارند و چون استحضار دارید همچنان که در برابر دولت ها متعهد است بیشتر از آن در قبال ملت ها و حقوق آنها وظیفه خطیری به عهده دارد.

در این زمینه برنده جایزه نوبل سرکار خانم شیرین عبادی وکیل تام الاختیار اینجانب و فرزندم مهدی سحرخیز جهت هرگونه همکاری و هماهنگی های لازم معرفی می گردند.

با احترام فراوان

عیسی سحرخیز سوم شهریور 89