برنامه های ایران برای اشغال بخشی از خاک عراق

نویسنده
هات‌ ایر

» تحلیل هات‌ایر

در حالیکه نیروهای آمریکایی، در حمایت از نیروهای کرد، به حملات هوایی علیه مواضع دولت اسلامی در اطراف سد کلیدی موصل ادامه می‌دهند، ایران برای افزایش حمایت نظامی از شیعیان عراق در جنوب و شرق آماده می‌شود.

یک گزارش تایید نشده خبرگزاری‌ عراق می‌گوید، سپاه پاسداران ایران آماده تزریق سلاح‌های سنگین به عراق است.

بنا به گفته منابع مطلع، تانک‌ها و وسایل نقلیه مسلح، متعلق به سپاه پاسداران، در حال بسیج برای ورود به منطقه خانقین هستند تا برای هدف قرار دادن شورشیان دولت اسلامی عراق و شام، در مناطق شیعه‌نشین شمال بغداد متمرکز شوند.

این منبع گفت، کاروانی از تانک‌ها و وسایل نقلیه مسلح از سرپل ذهاب، مسیر ورودی به عراق، وارد این کشور می‌شوند.

این منبع افزود، نیروهای ایرانی به مناطقی خواهند رفت که شاهد نبرد بین نیروهای پیشمرگه کرد و شبه‌نظامیان داعش بوده و به دست شورشیان افتاده است. این اعتقاد وجود دارد که ایرانی‌ها می‌خواهند شبه‌نظامیان را اخراج و این مناطق را به پیشمرگه‌ها واگذار کنند.

اگر مذاکرات آمریکا با ایران بر سر برنامه هسته‌ای، به اندازه کافی به خاطر وابستگی واشنگتن به روسیه، که بطور فزاینده‌ای غیرمفید و توسعه‌طلب است، پیچیده نشده باشد، وابستگی آمریکا به تهران برای ایجاد ثبات در عراق، احتمالا تلاش‌های در حال انجام در وین را مشکل‌‌تر می‌کند.

پیش از این رویترز گزارش داد که ایران رسما درگیر شدن نیروهایش در عملیات نظامی در عراق را تکذیب کرده است، اما کشته شدن مبارزان ایرانی در این کشور همسایه نشان می‌دهد که ایران خود را متعهد به دفاع از قلمرو عراق می داند. رویترز می‌گوید: “متخصصان منطقه‌ای اعتقاد دارند که در هفته‌های اخیر، سپاه پاسداران رساندن سلاح و پول به شبه‌‌نظامیان تحت حمایت خود در داخل عراق را افزایش داده است.”

 همکاری آمریکا با ایران در عراق، صرفا محدود به عملیات نظامی نیست. هفته گذشته، ایران دست از حمایت نوری‌ المالکی برداشت و از حیدر العبادی، جانشین او، پشتیبانی کرد.

عبادی که مدت‌ها در بریتانیا در تبعید بوده، بسیار کمتر از مالکی، که او نیز از حزب دعوه اسلامی شیعه است، دیدگاه‌های قطبی و فرقه‌گرایانه دارد. به نظر می‌رسد روحانیون قدرتمند شیعه عراق که از زمان سرنگونی صدام توسط سربازان آمریکایی نفوذ بسیاری پیدا کرده‌اند، نسبت به عبادی نظر مثبت دارند.

اگر داعش در عراق از بین برود، ایران پایگاهی در این کشور خواهد داشت که غرب به سختی می‌تواند آن را بی‌اثر کند. وقتی نبرد تمام شد، شاید تهران نشان دهد که از اشتباهات آمریکا درس گرفته و در مورد توافق درازمدت وضعیت نیروهای خود مذاکره کند تا اطمینان یابد دستاوردهایش به سادگی از دست نخواهد رفت.

منبع:  هات ایر - 18 اوت 2014