بیمارستان و مرکز خیریه یهودی سپیر در تهران

نویسنده
لا کروا

» گزارش لا کروا از

انیس روتیول

امروز بیمارستان سپیر که توسط دکتر سپیر، ایرانی یهودی، تأسیس شده بیشتر پذیرای بیماران مسلمان است تا یهودی. در فوریه ۲۰۱۴، دولت حسن روحانی مبلغی معادل ۴۰۰ هزار دلار به این بیمارستان اهدا کرد.

بیمارستان سپیر که در خیابان مصطفی خمینی، فرزند بنیانگذار جمهوری اسلامی، قرار دارد، برای اهالی این محله بسیار شناخته شده است. اکثر بیماران آن که ۹۶ درصد از آنها را مسلمانان تشکیل می دهند احتمالاً تاریچه این بیمارستان را نمی دانند.

تاریخچه آن به جنگ جهانی اول بازمی گردد. بیماری تیفوس تهران و دیگر شهرهای کشور را دربرگرفته بود. پزشکان یهودی ایرانی، ازجمله دکتر سپیر، براین اعتقاد بودند که باید محل مخصوصی را برای معالجه بیماران تأسیس کنند. درهمین راستا، یک فضای قابل دسترس در باغ کنیسه “هانینا” به این منظور اختصاص یافت.

 

منزل به منزل برای مبارزه با تیفوس

دکتر سلیمان کهن صدق، از اعضای هیأت مدیره بیمارستان یهودی تهران، می گوید: “دکتر سپیر و گروه او منزل به منزل نزد ساکنان یهودی و مسلمان می رفتند تا بیماری را شناسایی و افراد مبتلا را به بیمارستان منتقل کنند و بدین ترتیب تا جای ممکن از اپیدمی این بیماری که مرگبار بود جلوگیری بعمل آورند.” دکتر سپیر که خود به بیماری تیفوس مبتلا شده بود و تلاش بسیاری برای مبارزه با آن انجام داد، درنهایت در سال ۱۹۲۱ دار فانی را وداع گفت.

امروز این بیمارستان توسط سیامک مره صدق، جراح و نماینده یهودی مجلس، اداره می شود. دکتر صدق به همراه تیم خود که تنها پنج پزشک یهودی در آن حضور دارند، باید به طور مرتب به سؤالات خارجیان درخصوص وضعیت سفاردی ها در ایران پاسخ دهند.

یک مسأله پیچیده که با وجود آنکه روابط میان دولت یهود و ایران به شدت تیره است، هموطنان او حس یهودی و ایرانی را یکجا دارند و همواره نیز گروگان سیاست بین المللی اند.

 

پرتره ای از علی خامنه ای و تصویری از موسی

انتخاب حسن روحانی در ژوئن ۲۰۱۳ باعث شد تا شرایط قدری بهتر شود. دولت او تلاش بسیاری کرد تا به این اقلیت نزدیک شود و در فوریه سال جاری با دادن ۴۰۰ هزار دلار به این بیمارستان یک حرکت سمبولیک انجام داد.

سلیمان کهن صدق دراین خصوص می گوید: “این مبلغ بسیار قابل ستایش بود، چرا که بیمارستان باید بزودی بخش قلب و عروق نیز دایر کند و به مانند تمامی شرکت ها و نهادها در ایران با مشکلات مالی دست به گریبان است.”

او با اینکه چندان علاقه ای به بحث پیرامون مسایل سیاسی ندارد، ولی می گوید که جامعه اش از زمانی که دولت ایران عوض شده به آرامش بیشتری دست پیدا کرده. در دیوار دفتر او تصاویر دو رهبر جمهوری اسلامی، آیت الله خمینی و علی خامنه ای دیده می شود و در مقابل آن نیز تصویری از موسی که ده فرمان را در کنار برادرش هارون بالا برده قابل رؤیت است.

پس از ظهور انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹، بسیاری از ایرانیان یهودی کشور را ترک کردند. برخی دیگر مهاجرت کردند، ولی بیشتر این مهاجرت ها به دلیل وضعیت اقتصادی مشکلی است که از سال ها قبل در این کشور حکمفرما شده. نتیجه: از میان ۳۶ کنیسه تهران تنها ۱۴ کنیسه فعالیت خود را حفظ کرده اند و تهران دارای پنج مدرسه و دو مهد کودک یهودی است. کهن صدق می گوید: “تا زمانی که یهودی در ایران حضور دارد، من نیز در ایران خواهم ماند.”

لا کروا، ۱۹ اوت