ادامه اعدام ها در ماه رمضان؟

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ۹۰ نفر در قزوین بازداشت شدند

در ادامه موج جدید برخورد دستگاه قضایی با جرایم کیفری که از اواخر خرداد ماه شدت گرفته، سه زندانی دیگر در کرمانشاه به جرم ارتکاب به قتل و حمل مواد مخدر اعدام و ۹۰ نفر طی یک روز در استان قزوین به اتهام خرید و فروش مواد مخدر بازداشت شدند.

خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه، ۱۹ تیرماه به نقل از دادسرای عمومی و انقلاب با اعلام اسامی اختصاری اعدام شدگان، جرایم آنها را حمل مقداری مواد مخدر و از نوع هروئین و کراک اعلام کرده است. این خبرگزاری زمان اعدام این سه نفر را مشخص نکرده اما واحد مرکزی خبر نوشته است که آنها روز ۱۷ تیرماه در زندان مرکزی کرمانشاه به دار آویخته شده اند.

روز چهارشنبه در تقویم ایران مصادف است با شروع ماه رمضان که در طول آن دستگاه قضایی اجرای مجازات مرگ را به حداقل می‌رساند.

با این حال روز ۱۷ تیرماه، سه زندانی دیگر به اتهامات مشابه در اردبیل اعدام شده بودند. یک روز قبل از آن نیز دادستان عمومی و انقلاب قزوین از اعدام ۵ قاچاقچی مواد مخدر به همراه دو قاتل در سحرگاه یکشنبه، ۱۶ تیرماه خبر داده بود.

 اعدام‌ها که در آستانه انتخابات خرداد متوقف شده بود، از ۲۴ خرداد، روز برگزاری انتخابات بار دیگر از سر گرفته شده است.

اجرای احکام اعدام در شرایطی ادامه دارد که خبرگزاری های رسمی از بازداشت ۹۰ متهم به خرید و فروش مواد مخدر در قزوین خبر داده‌اند.

ولی وندایی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان قزوین روز چهارشنبه، ۱۹ تیرماه، به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است، روز دوشنبه، ۱۸ تیرماه، چهار نفر در آزادراه قزوین ـ– زنجان دستگیر شدند و در بازرسی از خودرو آنان یک کیلو و ۲۰۰ گرم تریاک کشف شده است.

به گفته ولی وندایی، ۲۹ خرده‌فروش و نگهدارنده مواد مخدر در شهرستان آبیک دستگیر شدند که ۶۵ گرم انواع مواد مخدر با خود داشته‌اند.

او همچنین گفته است، در شهرستان البرز ۲۲ نفر، در شهرستان قزوین ۲۱ خرده‌فروش مواد و نگهدارنده مواد مخدر، در شهرستان‌های بوئین زهرا، تاکستان و آوج نیز ۱۴ نفر دستگیر شده‌اند.

این افراد همگی در چهارچوب طرح «پاکسازی نقاط آلوده» صورت گرفته که به گفته رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر قزوین در روزهای آینده نیز ادامه دارد.

سالانه شمار زیادی از شهروندان در ایران به اتهام خرید و فروش مواد مخدر بازداشت و زندانی‌ می‌شوند؛ بسیاری از این بازداشت‌ها در چهارچوب طرح‌های پاکسازی نیروی انتظامی صورت می‌گیرد.

اجرای این طرح ها هر ساله در فصل تابستان شدت می‌گیرد.

قوانین جمهوری اسلامی مجازات های سنگینی برای جرایم مرتبط با مواد مخدر در نظر گرفته است. بر اساس این قوانین حمل بیش از ۳۰ گرم ماده مخدر از نوع هروئین، شیشه و کراک مجازات اعدام دارد. کارشناسان مسائل اجتماعی و مدافعان حقوق بشر اما می‌گویند در ایران جرایم و مجازات آن متناسب نیستند.