عبادی مانع بازداشت شد

نویسنده

shirinebadi.jpg

بهروز ثمره

حضور لوییز آربور، بالاترین کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در ایران برای شرکت در اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در مورد “حقوق بشر و تنوع فرهنگی” با کمترین بازتاب خبری در رسانه های رسمی ایران روبه رو شد.

اخبار مربوط به حضور لوییز آربور، که به دعوت دولت ایران برای حضور در اجلاس غیر متعهدها (12 و 13 شهریور 86) به ایران سفر کرده، نه تنها در رسانه های رسمی کشور بازتابی نداشت، بلکه نیروهای امنیتی با خانواده های زندانیانی که قصد دیدار باخانم آربور در مقابل در ورودی ساختمان سازمان ملل در تهران را داشتند، برخورد شدیدی کردند.

خانواده های زندانیان سیاسی، از جمله دانشجویان دانشگاه امیرکبیر ومنصور اوسانلوعصر روز دوشنبه با حضور در مقابل سازمان ملل در تهران قصد دیدار باعالی ترین مقام حقوق بشری سازمان ملل را داشتند. اما پیش از رسیدن وی به ساختمان سازمان ملل، نیروهای پلیس با خانواده های حاضر در بلوار شهرزاد (مقر سازمان ملل در تهران) به شدت برخورد کردند و قصد داشتند آنان را به ماشین های پلیس منتقل کنند. امابه گفته یکی از شاهدان عینی، حضور شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل که در همان زمان عازم دفتر سازمان ملل در تهران بود و همراه شدنش با خانواده های زندانیان و اعتراض وی به نحوه برخورد پلیس باعث شد پلیس از بازداشت جمع حاضر صرف نظر کند. به گفته این شاهد عینی شیرین عبادی با اعتراض به این نحوه برخورد، گفت اگر قرار است کسی از این جمع با پلیس برده شود، وی نیز با او خواهد رفت.

در اثر این برخوردهاخانواده های زندانیان نتوانستند با خانم آربور دیدار کنند اما دستنوشته هایشان را برای وی ارسال کردند.