تنگ شدن فضای تبلیغات برای حامیان احمدی نژاد

لیلا طیری
لیلا طیری

» پس از حداد، لاریجانی و صفار، نوبت رسائی شد

مراسم سخنرانی یک نماینده حامی محود احمدی نژاد در دانشگاه اهواز به صحنه قدرت نمایی مخالفان دولت تبدیل شد و دانشجویان با پرتاب فلفل سبز و شیشه آب معدنی، نسبت به سخنان او اعتراض کردند. این چندمین مورد مشابه از زمان شروع سال تحصیلی جدید است که حامیان احمدی نژاد در هنگام حضور در دانشگاه ها، با اعتراضات بسیار شدید مواجه می شوند.

حمید رسایی روز گذشته در سخنان خود به شدت به جریان اصلاح طلبی و میرحسین موسوی حمله کرد که این مساله باعث ایجاد تنش شد و درگیری های فیزیکی و تنش در مراسم سخنرانی او، جو دانشگاه اهواز را به شدت ملتهب و متشنج کرد.

بر اساس گزارش ها رسایی در سخنان خود، با توهین به میرحسین مسووی، نامزد معترض به انتخابات 22 خرداد، در واکنش به شعار “یا حسین میرحسین” گفت: “هیچ وقت امام حسین، مورد حمایت یزید نبوده است. یا حسینی که رادیو آمریکا تبلیغ کند از اسرائیل بدتر است”.

او با بیان اینکه “حسین امریکایی، یادگاره یزید است” افزود: “موسوی خود را بسیجی معرفی کرد ولی اسرائیل از او حمایت کرد”. این حامی احمدی نژاد همچنین اظهار داشت: “حجاریان و ابطحی و عطریانفر اگر بر اثر شکنجه اعتراف کردند که لیاقت رهبری ندارند، چون طاقت ندارند.”

این اظهارات رسایی با واکنش و اعتراض شدید دانشجویان مواجه شد که به سر دادن  شعارهای “دروغگو، دروغگو”، “بی عرضه به تهران برگرد”، “توپ، تانک، بسیجی، دیگر اثر ندارد”، “انشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد”، “شکنجه، اعتراف دیگر اثر ندارد” اقدام کردند. بر اساس گزارش سایت موج آزادی با بالاگرفتن تشنج در برنامه، دانشجویان به سوی رسایی، فلفل سبز و قوطی آب پرتاب کردند که وی برای اثبات آنکه نترسیده، فلفل و آب را خورد!

رسایی از نمایندگان حامی احمدی نژاد در مجلس است که از همراهان او در سفر به سازمان ملل نیز بود. این نماینده مجلس طی ماهها و هفته های اخیر بارها خبر از جمع آوری امضا و شکایت صد نماینده از میر حسین موسوی خبر داده بود. خبری که اکثر نمیاندگان مجلس از آن ابراز بی اطلاعی کرده و از سوی مسولان قضایی و هیات رئیسه مجلس تکذیب شده است.

 

فراگیر شدن اعتراضات دانشجویی به حضور حامیان احمدی نژاد

این اولین بار نیست که حامیان احمدی نژاد  در محافل عمومی و دانشگاهی کشور با اعتراض دانشجویان و مردم مواجه می شوند. پیش از این  حضورصفار هرندی، وزیر ارشاد دولت نهم، محمد جواد لاریجانی و غلامعلی حداد عادل در دانشگاه از سوی دانشجویان مورد اعتراض قرار گرفته بود و محمود احمدی نژاد نیز از ترس اعتراضات مردمی از حضور در نمایشگاه مطبوعات خودداری کرده بود.

غلامعلی حداد عادل که روز 6 مهر در و در دومین روز از آغاز به کار آموزشی دانشگاه در سال جدید، دردانشکده ادبیات دانشگاه تهران حضور یافته بود، با شعارهای “حداد حیا کن، فلسفه رو رها کن”، “حداد عادل، حامی قاتل”، “آروم باش، آروم باش، دانشجوییم نه اوباش”، “هر کی که بی سواده، با احمدی نژاده” و “وکیل ضد ملت خجالت خجالت” مواجه شد. دانشجویان معترض در اعتراض به حضور حداد عادل جلوی دفتر گروه فلسفه جمع شده و نسبت به حضور او در دانشگاه اعتراض کرده بودند و این نماینده مجلس ناچار شده بود در احاطه نیروهای حفاظتی و حراستی، دانشگاه را ترک کند. بر اساس گزارش سایت نوروز، پس از این اعتراضات، با وجود جو امنیتی که در دانشگاه تهران ایجاد شده، جلسه دفاعیه‏ای که حداد عادل، استاد مشاور آن بود را از ترس تجمع و اعتراض مجدد دانشجویان به خارج از محوطه اصلی دانشگاه تهران منتقل کردند. در اطلاعیه های مربوط به این دفاعیه که در دانشکده نصب شده بود نیز نام استاد مشاور قید نشده بود.

دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف نیز، روز 12 مهرماه، نسبت به حضور محمد جواد لاریجانی در این دانشگاه معترض شده بودند. بر اساس گزارش سایت ادوار نیوز، لاریجانی که برای شرکت در یک همایش تخصصی به دانشگاه شریف رفته بود هنگامی که قصد داشت به ایراد سخنرانی بپردازد، از سوی دانشجویان “هو” شد و دانشجویان معترض به او در حالی که شعار “ مرگ بر دیکتاتور” و “یا حسین میرحسین” می‌دادند، سالن محل سخنرانی جواد لاریجانی را ترک کردند.

از سوی دیگر صفار هرندی که 28 مهر ماه در دانشکده فنی دانشگاه تهران حضور یافته بود، با هو کردن از سوی دانشجویان و شعارهای یا حسین، میرحسین مواجه شده بود. او کشته شدگان حوادث بعد از انتخابات را بسیجی خوانده و تعداد این بسیجیان را دهها نفر ذکر کرده بود و اظهاراتی را علیه میرحسین موسوی، نامزد معترض به انتخابات 22 خرداد بیان کرده بود. یکی از دانشجویان با پرتاب لنگه کفشی به سوی صفار هرندی، اعتراض خود را به این سخنان وزیر دولت نهم نشان داده بود و با اوج گیری اعتراضات دانشجویان که شعار “دولت کودتا، استعفا استعفا” سر میدادند، او مجبور به ترک دانشگاه شد.

 

ترس احمدی نژاد از مواجه شدن با اعتراضات مردمی

این اتفاقات در حالی رخ داد که محمود احمدی نژاد از حضور در نمایشگاه مطبوعات، که بر ساسا سنت هر ساله رئیس دولت از آن بازدید می کند سرباز زد. این در حالیست که اکثریت این نمایشگاه، امسال در غیاب روزنامه های مستقل و اصلاح طلب، در اختیار رسانه های حامی احمدی نژاد بود. اما با برخوردهای سازماندهی شده از سوی حراست وزارت ارشاد با چهره های اصلاح طلب، احمدی نژاد از ترس مواجه شدن با اعتراضات مردمی، حاضر به بازدید از نمایشگاه مطبوعات نشد.