تلاش شبه نظامیان برای پر کردن خیابان ها

نویسنده
سارا اصفهانی

» همزمان با فراخوان مجمع روحانیون برای حضور در راهپیمایی 13 آبان

در حالی که فرماندهان بسیج درتدارک  سازماندهی 3 میلیون نفر برای حضور درراهپیمایی تهران و مقابله با حضور معترضان در 13 آبان  هستند، دیروز مجمع روحانیون مبارز از تشکل  های  اصلی اصلاح طلب از مردم دعوت کرده تا به صورت مسالمت آمیز در مراسم این روز حاضر شوند.

 

سه میلیون دانش آموز بسیجی در 13 آبان

روز گذشته سردار محمد صالح جوکار رییس بسیج دانش آموزی رئیس بسیج دانش‌‌آموزی و فرهنگیان به خبرگزاری فارس گفت: سه میلیون دانش‌آموز بسیجی در مراسم مبارزه با استکبار جهانی در راهپیمایی مقابل لانه جاسوسی حضوری سازمان یافته خواهند داشت.

سردار جوکار  در ادامه با اشاره به “جنگ روانی که در خصوص این روز(13 آبان) از سوی دشمنان نظام به راه افتاده” اظهار داشت: “عده‌ای فریب خورده می‌خواهند از این فضاها سوء استفاده کنند و دشمن سعی دارد در جنبش‌های انقلابی انحراف ایجاد کند، اما مردم با بصیرت و هوشیاری که دارند این توطئه‌ها را خنثی خواهند کرد. دانش‌اموزان پتانسیل بالایی دارند و می‌توانند مقابل هر جریانی که بخواهد علیه انقلاب توطئه کند بایستند.”

در همین ارتباط، چندی قبل سردارعلی فضلی، فرمانده سپاه سید‌الشهدای استان تهران با اشاره به راهپیمایی روز 13 آبان در اظهاراتی صریح گفته بود: “کانون فتنه اعلام کرده  در روز 13 آبان شیطنت‌هایی را خواهد داشت، در این زمینه باید هوشیار باشیم و غفلت نکنیم”. وی تلویحا از همه نیروهای بسیجی و سپاهی خواست بود تا برای این روز و برخورد با گفته او “عوامل فتنه” آماده  باشند و افزود: “البته امروز چهره نفاق برای همگان روشن شده است، اما اگر مراقب نباشیم در آینده مشکلات جدی‌تری را خواهیم داشت”.

این سخنان عکس العملی بود به دعوت چهره های شناخته شده معترض به نتایج انتخابات برای قدرت نمایی مردم در تجمعات عمومی. مهدی کروبی در همین راستا اخیرا اعلام کرده است که در تمام مراسم و مناسبت های عمومی مانند محرم و 22 بهمن به صورت فعال حضور خواهد داشت.

 

دعوت مجمع روحانیون به “حضور خویشتندارانه”

در آخرین فراخوان برای شرکت در مراسم عمومی، روز سه شنبه مجمع  روحانیون مبارز نیز با انتشار بیانیه از مردم دعوت کرد تا بصورت گسترده و مسالمت آمیز در راهپیمایی 13 آبان شرکت کنند.

این مجمع ضمن تاکید بر آزادی‌های مصرح در قانون اساسی همچون آزادی بیان و آزادی اجتماعات “از همه مردم شریف ایران که همواره از خود رفتار مدنی نشان داده اند” خواست که “در این موقعیت حساس حتی اگر مورد خشونت خشونت گران قرار گیرند خویشتن داری را از دست ندهند”.

این تشکل سیاسی که سیدمحمد خاتمی و موسوی خوئینی ها دو شخصیت برجسته آن به شمار می روند، در این بیانیه با اظهار تاسف از برخوردهای صورت گرفته با مهدی کروبی دبیرکل اعتماد ملی و علیرضا بهشتی فرزند آیت الله بهشتی در نمایشگاه مطبوعات، آنها را اقداماتی را از پیش طراحی شده برای به خشونت کشیدن فضا دانست.

فراخوان مجمع رحانیون در حالی صورت گرفته که هوادارن جنبش سبز در حال به کار گیری همه روش های ممکن برای دعوت معترضان به حضور در راهپیمایی 13 آبان هستند که  مهمترین این ابزارها استفاده از اینترنت بوده است.