عوامل کودتا و سرکوب تشویق شدند

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» با گرفتن شغل های تازه از سوی رهبر

دو هفته پس از تایید تحولات ساختاری سپاه پاسداران توسط آیت الله خامنه ای و پس از اظهارات محمد علی جعفری درباره لزوم فعالیت های اطلاعاتی و امنیتی در ساختار جدید این نهاد نظامی، خبر انتصاب غلامحسین رمضانی به عنوان فرمانده حفاظت و امنیت سپاه پاسداران قطعی شد.

بصیرت ارگان اینترنتی دفتر سیاسی سپاه دراین باره نوشت:” پس از جابجایی حجه الاسلام طائب از نیروی مقاومت بسیج به اطلاعات سپاه و جانشینی سردار نقدی در بسیج، تغییرات دیگری نیز در سطوح فرماندهان سپاه در حال انجام است و در ادامه این تغییرات حجه الاسلام غلامحسین رمضانی به جای سردار نجات به عنوان فرمانده حفاظت و امنیت سپاه منصوب خواهد شد.”

این درحالی است که به نوشته بصیرت، حسین نجات نیز که پیش از این علاوه بر سمت معاونت حفاظت و امنیت سپاه، فرماندهی سپاه “ولی امر” (نیروهای ویژه حفاظت از رهبری) را برعهده داشت در این جابجایی به عنوان معاون امنیت داخلی به شورای عالی امنیت ملی منتقل می شود.

انتصاب غلامحسین رمضانی به سمت معاونت حفاظت و امنیت اطلاعات سپاه در حالی است که او پیش از این نیز سمت های امنیتی از این دست از قبیل ریاست سازمان حفاظت اطلاعات ناجا، معاونت اطلاعات ناجا، ریاست سازمان حفاظت اطلاعات سپاه و معاونت اطلاعات سپاه در دوره های مختلف را برعهده داشته است.

خبر جابجایی مدیران امنیتی در سپاه پاسداران در حالی منتشر می شود که محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران دو هفته پیش، پس از اعلام تایید تحولات ساختاری سپاه و تغییر جابجایی فرماندهان ارشد این نهاد نظامی ازسوی آیت الله خامنه ای، از بیشتر شدن فعالیت های اطلاعاتی و امنیتی سپاه خبر داده بود.

فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به اینکه این تحولات مورد نظر و رضایت آیت الله خامنه ای است، گفته بود: “مقام رهبری تعابیر مختلفی در رابطه با سپاه داشته و دارند. نکته مهم این است که ما بتوانیم نیروی عظیم بسیج را در هر مقطعی متناسب با نیاز نظام به کار گیریم. تغییر ماهیت تهدیدات و تغییر اولویت‌های ماموریتی و نیز تغییر جنس تهدیدات حتما باید اثر خود را در ساختار سازمان و ماموریت‌ها بگذارد. امروز دوران جنگ نرم است و ما باید بتوانیم در راستای مقابله با تهدیدات نرم ماموریت‌های خود را انجام دهیم که این نیاز به تغییرات سازمانی و ساختاری دارد و تغییراتی که در یکی، دو سال اخیر صورت گرفته نیز بر همین اساس بوده است.”

محمد علی جعفری همچنین درباره انتصاب حسین طائب به سمت معاونت اطلاعات سپاه  گفته بود:“ضرورت حضور آقای طائب در معاونت اطلاعات سپاه موجب شد که به این تصمیم برسیم که ایشان ماموریت معاونت اطلاعات سپاه را به عهده بگیرد. این معاونت جایگاه بسیار مهمی را داراست؛ چراکه نظام امروز انتظارات زیادی در زمینه کارهای اطلاعاتی از سپاه دارد.” جمله ای که به خودی خود معنائی ندارد جز این که نشان می دهد آیت الله خامنه ای مانند همه سال های گذشته فرماندهان رده بالای نیروهای نظامی را به طور متوسط هر شانزده ماه یک بار تغییر می دهد. این تغییرات گاهی فقط برای آن که است که فردی درفرماندهی ریشه نگیرد.  

 

تایید رویکرد امنیتی سپاه

انتصاب غلامحسین رمضانی به سمت معاونت حفاظت و امنیت سپاه پاسداران و پیوستن او به دیگر فرماندهان امنیتی این نهاد نظامی، همچون حسین طائب و محمدرضا نقدی در حالی است که پیش از این سازمان دیده بان حقوق بشر در نامه ای به رییس قوه قضاییه این دو نفر را از عوامل اصلی سرکوب اعتراضات مردمی پس از کودتای انتخاباتی و بازداشت های گسترده فعالان سیاسی  دانسته و خواستار تشکیل کمیته ای حقیقت یاب برای مشخص شدن نقش حسین طائب و غلامحسین رمضانی در کنار اسماعیل احمدی مقدم و سعید مرتضوی در حوادث کشورشده بود.

اما این درخواست دیده بان حقوق بشر درحالی از سوی مسولان نظام جمهوری اسلامی با ارتقای این افراد نادیده گرفته شد که پیش از اعلام رسمی تغییرات اخیر فرماندهان امنیتی در سپاه پاسداران، برخی از کارشناسان نیز اعلام کرده بودندحسین طائب با قرار گرفتن در ریاست سازمان اطلاعات سپاه در کنار غلامحسین رمضانی درمعاونت حفاظت و امنیت این نیرو، مدیریت دستگاه رو به گسترش اطلاعاتی ـ امنیتی سپاه پاسداران را شکل خواهند داد.چرا که به گفته این کارشناسان، رمضانی نیز علاوه بر نزدیکی فکری و کاری با طائب و علاوه بر داشتن نقش موثر در کودتای انتخاباتی اخیر و بازداشت های گسترده پس از انتخابات، در سال های ریاست جمهوری محمد خاتمی نیز همانند طائب از سوی خامنه ای در یک پست امنیتی (معاون حفاظت و اطلاعات نیروی انتظامی) گماشته شده بوده که  نقش پررنگی در اطلاعات موازی  و در بازداشت ها و مقابله با اصلاح  طلبان بازی کرد.

انتصاب چهره هایی همچون حسین طائب، محمدرضا نقدی و غلامحسین رمضانی به رده های بالای امنیتی و قرار گرفتن آنها در راس هرم فرماندهی سپاه پاسداران و آغاز مرحله دوم تغییر رویکرد و تحول ساختار سپاه در شرایطی روی می دهد که این تغییرات، به ویژه در رویکرد سپاه پاسداران از فعالیت های نظامی به امنیتی از دوسال پیش و از زمان انتصاب محمد علی جعفری به فرماندهی کل سپاه پاسداران آغاز شده است.

پیش از این در مرحله اول تحولات ساختاری سپاه پاسداران، تعداد زیادی از فرماندهان سپاه برکنار ویا جابجا شدند، همچنین در کنار این مساله، سپاه های استانی در کشور ایجاد شد و در ادامه نیز فرماندهی نیروهای مقاومت بسیج بصورت کامل در اختیار فرماندهی کل سپاه پاسداران قرار گرفت.

در این مرحله ابتدا 29 سپاه استانی برای 29 استان کشور و دو سپاه ویژه برای شهر تهران و استان تهران با هدف مقابله با “تهدیدهای درون مرزی و برون مرزی علیه کشور” تشکیل و در ادامه لشکرهای مختلف سپاه پاسداران در میان این سپاه های استانی ادغام شده بودند.

 

رضایت رهبری

پیش بینی در مورد تغییر نقش سپاه که هم اکنون با انتصاب این افراد در معاونت های اطلاعاتی و امنیتی سپاه به حقیقت بدل شده در حالی است که حتی برخی منابع خبری در ایران از تشکیل رسمی “سازمان اطلاعات سپاه ” به جای معاونت اطلاعات این نهاد نظامی خبر داده اند.

در همین باره پس از اعلام تصویب تحولات ساختاری سپاه از سوی آیت الله خامنه ای و تغییر فرماندهان این نهاد نظامی و همزمان با انتصابات جدید و تشریح علت واگذاری پست های معاونت اطلاعات سپاه به حسین طائب  و قرار گرفتن او در کنار غلامحسین رمضانی، در هفته های اخیر خبرگزاری دولتی ایرنا  و همچنین  وبسایت خبری الف (تحت مدیریت احمد توکلی) اعلام کرده بودند که  بزودی معاونت اطلاعات سپاه به “سازمان اطلاعات” تبدیل خواهد شد.

خبرگزاری رسمی دولت ایرنا در گزارش مفصلی در مورد دلیل انتخاب حسین طائب به عنوان ریاست “سازمان اطلاعات سپاه” به تجربیات وی اشاره کرده و نوشته بود: “با توجه به تمرکز دشمن بر جنگ نرم و ضرورت تقویت نهادهای اطلاعاتی ـ امنیتی در مواجهه با این مسئله، می توان در یافت که ارتقاء معاونت اطلاعات سپاه به سازمان اطلاعات و آشنایی طائب با انواع جنگ نرم و فعالیت اطلاعاتی… مأموریت های متناسب با این مسئله را برای این سازمان تعریف خواهد کرد”.

این درحالی بود که آیت الله خامنه ای نیز در حکم تودیع حجت الاسلام طائب که در یک سال گذشته فرماندهی بسیج را بر عهده داشت و نیروهای تحت امرش در سرکوب معترضان به نتایج اعلام شده انتخابات در چهارماه اخیر نقش اصلی را داشتند به خاطر “تلاش های مخلصانه” اش از وی تشکر کرده بود.

همچنین پیش از این نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران نیز با تایید و تشکر دخالت این نهاد نظامی در برخورد و سرکوب اعتراضات پس از انتخابات آن را “ابهت بسیج و سپاه” خوانده و رسما تایید کرده بود که سپاه پاسداران فعالیت های اطلاعاتی موازی انجام می دهد.

علی سعیدی در هفته اول مردادماه و پس از سرکوب و کشتار مردم معترض به کودتای انتخاباتی و بازداشت های گسترده فعالان سیاسی و روزنامه نگاران در باره فعالیت های اطلاعاتی سپاه و بسیج و در پاسخ به اینکه با وجود وزارت اطلاعات، آیا این فعالیت ها موازی کاری نیست گفته بود: “البته این فعالیت سازمان سپاه یک کار موازی لازم است، که با هماهنگی طرفین و دستگاه‌های بالادستی صورت می‌گیرد و به هیچ عنوان کار موازی مضر نیست.”