دیدگاههای دولت قابل قبول نیست

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» نمایندگان مجلس در مصاحبه با روز:

سه نماینده اصولگرای مجلس در مصاحبه با “روز” ضمن اشاره به اینکه “دیدگاههای احمدی نژاد مورد قبول نمایندگان مجلس نیست” تاکید کردند که احمدی نژاد باید به قانون تن دهد.

یوسف قاسمی، نماینده لاهیجان، سید سلمان ذاکر، نماینده ارومیه و محمد حسین فرهنگی، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی، سه نماینده اصولگرایی هستند که درمصاحبه با روز در خصوص اختلافات مجلس و محمود احمدی نژاد و عدم ابلاغ مصوبات و اجرای قانون از سوی او سخن گفته اند.

عدم ابلاغ قوانین مصوبه مجلس از سوی محمود احمدی نژاد که در مواردی منجر به ابلاغ این قوانین توسط رئیس مجلس شورای اسلامی شده، همراه با عدم اجرای قانون از سوی احمدی نژاد که علی لاریجانی از آن به گردن کشی تعبیر کرده تا بدانجا پیش رفته که احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس رسما اعلام کرده احمدی نژاد دچار استبداد رای شده است. علی مطهری، دیگر نماینده اصولگرای مجلس نیز همچون احمد توکلی عدم اجرای قوانین توسط احمدی نژاد را پدیده ای زشت و نوظهور و نشانه استبداد دانسته است.

نظریات این دو نماینده شاخص اصولگرای مجلس البته با اعتراض حامیان احمدی نژاد در مجلس مواجه شد و فاطمه آلیا تا بدانجا پیش رفت که خواهان پیگرد قضایی آن دو شد.

 

دولت به قانون تن دهد

اما یوسف قاسمی، نماینده لاهیجان در مجلس به “روز” می گوید “آقای مطهری و آقای توکلی حرف حقی زده اند و آدم های بسیار مطلعی هستند و ما نیز می گوییم که دولت باید به قانون تن دهد و با پذیرفتن مسائل، دیدگاههای خود را تغییر دهد.”

این نماینده اصولگرای مجلس می افزاید: “دیدگاههای دولت با آن شدت و حدت، برای ما قابل قبول نیست و برخی انحرافاتی می بینیم که باید درست و اصلاح شود.”

آقای قاسمی با تاکید بر اینکه “نمایندگان مجلس حق اظهار نظر درباره همه مسائل کشور را دارند” می گوید: “موضع گیری برخی در مقابل آقای مطهری و آقای توکلی چندان درست نبود چون این دو نماینده براساس مسئولیت خود به درستی تذکر داده اند.”

این نماینده اصولگرای مجلس سپس خبر میدهد که اخیرا نشستی بین سران سه قوه برگزار شده که در این نشست بحث اختلافات مجلس و دولت مطرح شده و مورد بحث قرار گرفته است.

محمد حسین فرهنگی، نماینده اصولگرای تبریز در مجلس اما معتقد است اختلافات بین مجلس و دولت احمدی نژاد “طبیعی و در همه جای جهان معمول است”. او می گوید: “ما چندی پیش سفری به کره جنوبی داشتیم در آنجا هم بین مجلس و دولت در خصوص بودجه اختلافات شدیدی وجود داشت. در عین حال معتقد هستیم که نشست و دیالوگ بین مجلس و دولت کم است؛ یعنی نسبت به مجموع تصمیماتی که گرفته می شود نشست ها محدود به مواردی خاص است و یکی از مسائلی که باعث ایجاد اختلاف می شود همین موضوع است.”

به عدم ابلاغ مصوبات مجلس از سوی احمدی نژاد اشاره میکنم که در مواردی علی لاریجانی ناچاربه ابلاغ انها شده است و می پرسم: آیا این نیز در سایر نقاط جهان معمول است؟ این نماینده مجلس در پاسخ می گوید: “آقای احمدی نژاد باید بیشتر به قانون توجه کند و اجرای قانون را در اولویت اصلی خود قرار دهد.”

آقای فرهنگی سپس درخصوص انتقادات شدید مطهری و توکلی از عدم اجرای قانون توسط احمدی نژاد و استبداد رای او و همچنین واکنش نمایندگان حامی احمدی نژاد نسبت به این انتقادات می گوید: “مجلس مرکب از 290 نماینده است که هر کدام از آنها براساس قانون اساسی حق اظهار نظر دارند و هیچ کسی نمی تواند این حق را از آنها بگیرد. در سوگندی که نماینده ها یاد کرده اند نیز این مساله تصریح شده که برای پاسداری از حقوق ملت باید تلاش و اظهار نظر کنند وآقای مطهری و آقای توکلی نیز در همین راستا سخن گفته اند و من واکنش ها نسبت به آنها را خیلی افراطی می دانم و ادبیات آنها را نمی پسندم.”

سید سلمان ذاکر، نماینده ارومیه در مجلس، اما به “روز” می گوید که آقایان مطهری و توکلی باید ادبیات نقد را مراعات میکردند.

وی در خصوص اختلافات دولت و مجلس و عدم اجرای قانون توسط محمود احمدی نژاد می گوید: “یکی از دلایل این همه اختلاف این است که نشست بین دو قوه خیلی کم است و سران دو قوه در اصل نشستی با هم ندارند که باید این موضوع حل شود.”

این نماینده اصولگرای مجلس در عین حال تذکر میدهد که “نماینده براساس قانون حق اظهار نظر در همه امورات کشور را دارد منتهی باید مسائل کشور را مراعات و دشمن شناسی کنیم.”

آقای ذاکر در پاسخ به این سئوال که ادبیات محمود احمدی نژاد نیز آیا شامل این تعریفی که می کنید می شود؟ می گوید: “ایشان نیز باید مراقب باشند و طوری سخن نگویند که از طرفی باعث سواستفاده دشمن شود و از سوی دیگر اخلاق زیر سئوال رود.”

یوسف قاسمی، نماینده لاهیجان نیزدر خصوص ادبیات محمود احمدی نژاد می گوید: “ما نیز معتقدیم که باید ادبیات ایشان اصلاح شود و ادبیاتی جا افتاده و منصفانه و در عین حال پایبند به اخلاق باشد.”

 

مشایی مشکل کشور نیست

سخنان اسفندیار رحیم مشایی، دیگر موضوعی است که به اختلافات مجلس و دولت احمدی نژاد دامن زده تا آنجا که روز گذشته 183 نماینده مجلس که در میان آنها نام حامیان افراطی احمدی نژاد نیز به چشم میخورد، علیه مشایی نامه ای امضا کردند.

آقای قاسمی که از امضا کنندگان نامه دیروز است به روز می گوید: “آقای مشایی حرفی زد و سپس آن حرف را اصلاح کرد و من به شخصه معتقد هستم که مشایی، مشکل کشور ما نیست و متاسفانه برخی افراد دوست دارند روی آتش بنزین بریزند و شعله ورتر کنند و امیدوارم با همین نامه ای که دیروز نوشته و امضا کردیم این بحث هم خاتمه یابد چون کشور مشکلات بزرگتری دارد و کلا مشایی مشکل کشور نیست.”

نماینده لاهیجان در مجلس توضیح میدهد: “درنامه دیروز از رئیس دولت خواسته ایم در اظهار نظر و موضع گیری ها دقت و توجه بیشتری به عمل آید و خطاب به آقای احمدی نژاد نوشته ایم که برخی آقایان باید در موضع گیری های خود احتیاط کنند.”

سید سلمان ذاکر، نماینده ارومیه نیز در این زمینه می گوید: “هر کسی باید وظیفه خود را انجام دهد. من معتقدم عدالت، فقط عدالت مادی نیست و عدالت مسئولیتی هم داریم وآقای مشایی باید در حیطه مسئولیت خود حرف بزند و عمل کند.”

وی توضیح میدهد: “یک وقتی مناظره ای است خب هر کسی دیدگاههای خود را در قبال موضوعات مختلف می گوید و آنجا قضیه فرق دارد اما در اینجا مسئولیت آقای مشایی اجرایی است نه تئوریک و آقای مشایی نباید این همه وقت برای طرح مباحث تئوریک شبهه دار بگذارد چرا که در جامعه نیازی به این مباحث نیست.”