سفر اسقف های امریکایی به ایران

نویسنده

osghofazamb.jpg

در زمانی که تمامی مفسران جهان از غیرممکن بودن گفتگو بین واشنگتن و تهران سخن می گویند، چهار کشیش امریکایی مخالف با جنگ عراق که دو تن از آنها نیز اسقف هستند، به تهران آمده اند تا از شدت این تنش ها بکاهند.

این چهار کشیش که با خرقه های بلند خود به رنگ بنفش در خیابان های تهران بسیار جلب توجه می کنند، درواقع به کلیسای اسقفی امریکا [از شاخه های کلیسای آنگلیکن انگلستان] تعلق دارند. این درحالی است که این کلیسا در سال 2003، باوجود نارضایتی جرج بوش پدر، که از هواداران کلیسای اسقفی امریکا نیز به شمار می آید، شدیداً جنگ عراق را محکوم کرد.

این سفر ابتدا بسیار محرمانه انجام شد. پیر والون، اسقف این کلیسا در اروپا [از پدر امریکایی و مادر فرانسوی] که در شهر پاریس مستقر شده است، در اوایل سال 2003 رابطه هایی با کلیسای کاتولیک کلدانی آشوری در بغداد برقرار کرد؛ کلیسایی که 600 هزار پیرو در عراق و 20 هزار پیرو در ایران دارد. این اقدام اسقف والون به منظور نشان دادن همبستگی وی با دیگر مسیحیان و همچنین مسلمانانی که جنگ آنها را مورد تهدید قرار داده، انجام شد.

ولی با توجه به اینکه محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین ایران با عنوان مذهبی حجت الاسلام، در ماه سپتامبر از کلیسای جامع واشنگتن دیدن کرد، اقدام اسقف والون در ملاقات مسیحیان ایرانی نیز ابعاد دیگری پیدا کرده است. بدین ترتیب وی که در شهر ژنو عهده دار اداره مرکز “گفتگوی مذاهب” است، خواست خود را برای ملاقات مسیحیان تهران ابراز کرد.

این کشیشان امریکایی طی مراسمی در تهران با برخی از مسیحیان آشوری و ارمنی ملاقات کردند؛ مسیحیانی که متأسفانه تعداد آنها بسیار تحلیل رفته، زیرا انجمن ها و سازمان های غربی این همکیشان خود را به مهاجرت ترغیب می کنند.

ازطرف دیگر، آنها طی نشستی با محمد خاتمی و چند تن از آیت الله ها، گفتگوهایی”صرفاً مذهبی” داشتند؛ گفتگوهایی که می تواند نوید دهنده و مبدع نشست های دیگر نیز باشد.

اسقف والون دراین خصوص می گوید: “در نهایت خوشحالی باید بگویم ما معتقدیم باب یک گفتگوی جدید بین مسیحیان و شیعیان باز شده است. هدف ما تنها درک متقابل نیست، بلکه قصد داریم با تبادل نظر بین فرزندان ابراهیم به لزوم انجام اقدامات مشترکی در زمینه های مهم برای سه دین مسیحیت، اسلام و یهودیت برسیم.”

وی با امید به اینکه چنین اقدامی بتواند دورنمای”جنگ ادیان” را به کلی منتفی کند، در ادامه می افزاید: “عدم درک متقابل بین مسیحیان و مسلمانان، به ویژه شیعیان، در بطن مشکلات ایران با جوامع غربی قرار دارد.”

ولی با این حال به نظر نمی رسد موضوعات مذهبی بتواند همان نقشی را که ورزش پینگ پونگ در مذاکرات تاریخی امریکا و چین [در سال 1971] بازی کرد و به دنبال آن روابط بین این دو کشور عادی شد، ایفا کند.

منبع: اومانیته، 22 دسامبر 2006

مترجم: علی جواهرفروش