کبودوند در فهرست نامزدهای جایزه صلح نوبل

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» مصاحبه با همسر رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان

نام محمد صدیق کبودوند،  رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان که از مدت ها پیش در زندان به سر می برد در رتبه ششم فهرست نامزدهای دریافت جایزه نوبل صلح قرار گرفت.این زندانی سیاسی کرد از سوی تعدادی از اعضای پارلمان نروژ به عنوان نامزد دریافت جایزه صلح نوبل 2011 به کمیته اهداکننده این جایزه معرفی شده است.

خانواده آقای کبودوند نخستین بار در دسامبر سال گذشته میلادی طی نامه ای از جمعی از شخصیت های جهانی و برنده های سابق جایزه صلح نوبل درخواست کرده بودند که از نامزدی محمد صدیق کبودوند برای دریافت این جایزه در 2011 حمایت کنند.

پس از اعلام این درخواست جمعی از فعالان زن کرد از خواست خانواده اقای کبودوند حمایت کردند. این گروه که بعدها کمپین حمایت از نامزدی محمد صدیق کبودوند برای جایزه صلح نوبل را تشکیل دادند، مدارک فعالیت های آقای کبودوند را برای تعدادی از برندگان سابق جایزه صلح نوبل، نزدیک به 200  نماینده پارلمان نروژ و همچنین افراد و شخصیت های سیاسی در سطوح بالای بین المللی جهت معرفی کردن وی به عنوان نامزد این جایزه ارسال کردند.

 

فرصتی برای تمرکز بر وضعیت کردها

خانواده آقای کبودوند در نامه خود که 12 دسبامبر سال گذشته در پایگاه اطلاع رسانی کردوند منتشر شد، خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد، کمیساریای عالی حقوق بشر ملل متحد، ریس شورای ملل متحد، کمسیون حقوق بشر اروپا، سازمان عفو بین الملل، سازمان دیدبان حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران و وجدانهای بیدار نوشته اند: “صدای کبودوند را به عنوان پدر معنوی حقوق بشر کردستان و خانواده و مردمش را بشنوید و برای رهایی ایشان از زندان غیر قانونی و با حمایت از وی در نامزدی دریافت جایزه صلح نوبل 2011 اقدام مقتضی را به عمل آورید.”

شهلا دباغی، یکی از اعضای کمپین حمایت از نامزدی محمد صدیق کبودوند برای جایزه صلح نوبل، پیرامون تلاش های این  کمپین به روز می گوید: “ما تعدادی از فعالان زن خارج از کشور با همکاری چندین فعال دیگر در داخل ایران بعد از انتشار نامه خانواده کبودوند با راه اندازی صفحه فیس بوک و صفحه حمایت از نامزدی آقای کبودوند از احزاب، شخصیت ها، اساتید حقوقی و سیاسی دانشگاهی تماس گرفتیم و این خواسته را به آنها منتقل کردیم.”

او می افزاید: “این تلاشها در نهایت با ارسال تقاضای نامزدی آقای کبودوند برای دریافت جایزه صلح نوبل از سوی جمعی از نمایندگان پارلمان نروژ و اعضای حزب سوسیالیست چپ به نتیجه رسید و بدین ترتیب رئیس زندانی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در لیست دویست و چهل و سه نفره نامزدهای این جایزه برای سال 2011 قرار گرفت.”

آکسل هارگن، یکی از نمایندگان پارلمان نروژ و از اعضای حزب سوسیالیست چپ که در ارسال نام آقای کبودوند به کمیته جایزه صلح نوبل همکاری داشته، در گفت و گو با بی بی سی فارسی گفته است: “اهمیت این قضیه در این است که فرصتی در اختیار ما می گذارد که به وضعیت کردها بیشتر توجه کنیم.”

آقای هارگن افزوده: “البته در درجه اول مهم است که بتوانیم به خود کبودوند به عنوان یک روزنامه نگار که اکنون گرفتار مشکل بزرگی است کمک کنیم.  ممکن است بتوانیم فعال تر به کمک او بشتابیم چون فکر می کنم در حال حاضر تعداد بیشتری از مردم، روزنامه نگاران، رسانه ها و سیاستمداران از وضعیت دشوار او آگاه می شوند، اما درکنار آن فرصتی برای تمرکز بر وضعیت عمومی کردها نیز به دست می آید.”

خانواده محمد صدیق کبودوند، در نامه ای از تلاش های صورت گرفته برای کاندیداتوری محمد صدیق کبود وند قدردانی کرده اند.

به گزارش کردوند، پایگاه اطلاع رسانی خانواده کبودوند، در بخشی از این نامه آمده است: “ما خانواده کبودوند سپاس و قدردانی خود را از تلاش های بی وقفه کمپین حمایت از کاندیداتوری محمد صدیق کبودوند در کشورهای سوئد، نروژ، انگلستان،آل مان و سایر نقاط جهان، احزاب و سازمان های سیاسی کردستان، حزب سوسیالیست چپ نروژ و برخی از نمایندگان پارلمان بریتانیا، رسانه ها، رادیو و تلویزیون های ماهواره ای کردی و هم چنین اعلام حمایت جمعی از شخصیت های علمی، ادبی، فرهنگی و مدنی کرد ابراز می داریم و کماکان خواهان حمایت های بیشتر این عزیزان هستیم.”

اینک پریناز حسینی همسر محمد صدیق کبودوند با ابراز خوشحالی از نامزدی همسر زندانی اش برای دریافت صلح نوبل به روز می گوید: “از اینکه بسیاری از فعالان و شخصیت های مدافع حقوق بشر از درخواست ما حمایت کرده اند خوشحالیم. امیدواریم از این طریق صدای همسرم و مردم کردستان به گوش جهانیان برسد.”

 

کبودوند و پیش بینی های نوبل

جایزه صلح نوبل یکی از شش جایزه نوبل است که توسط آلفرد نوبل صنعت‌گر و مخترع سوئدی وقف شده است. این جایزه برای اولین بار در سال ۱۹۰۱ اعطا شد و هر ساله در اسلو پایخت نروژ به برندگان اهدا می شود.

اسامی برندگان این جایزه معمولا در دومین جمعه ماه اکتبر هر سال در ساعت 11 صبح، به وقت نروژ اعلام می شود که امسال مصادف است با 14 اکتبر2011.

کمیته نروژی نوبل اوایل ماه مارس اعلام کرد که اسامی 241 کاندید برای کسب این جایزه ثبت شده اند.

این کمیته در طول پنجاه سال گذشته اسامی نامزدهای کسب این جایزه را آشکار نکرده است.

پریو، موسسه تحقیقاتی صلح اسلو، که هر ساله به صورت سنتی در مورد برنده های جایزه نوبل گمانه زنی می کند، امسال نیز احتمالاتی را برای دریافت جایزه صلح نوبل 2011 مطرح کرده است.

کریستیان برگ هارپویکن، مدیر پریو، در گزارشی که امسال در سایت این موسسه منتشر شده پیش بینی کرده است که جایزه صلح نوبل 2011 به یک رهبر یا فعال زن که قابلیت پیشبرد اهداف صلح را داشته باشد تعلق گیرد.

این سایت با اشاره به اسامی زنانی که شانس کسب جایزه صلح 2011 را دارند از جین شارپ، نظریه پرداز سرشناس مبارزات مدنی به عنوان یکی از شانس های کسب این جایزه در سال جاری نام برده است.

با این حال پریو علاوه بر اساس کمپین ها و تلاشهایی که برای هر یک از نامزدها آغاز شده، یک لیست 12 نفره را منتشر کرده که در میان آنها علاوه بر محمد صدیق کبودوند، جولیان آسانگ، بنیانگذار سایت ویکی لیکس نیز دیده می شود.

 

ملاقات حضوری و مرخصی ممنوع

محمد صدیق کبودوند، موسس و رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به دلیل فعالیت های حقوق بشری، نوشته ها و تاسیس سازمان غیردولتی دفاع از حقوق بشر کردستان به بیش از 10 سال زندان محکوم شده است.  وی اکنون در چهارمین سال زندانش به سر می برد و حکم او قطعی و درخواست رسیدگی مجدد نیز رد شده است.

این فعال حقوق بشر کرد طی دو سال گذشته سه بار سکته ناقص قلبی ومغزی داشته است. در ماه های گذشته خانواده محمد صدیق کبودوند و بسیاری از فعالان حقوق بشر بارها نسبت به وضعیت سلامت جسمی او هشدار داده اند.

پریناز حسینی، همسر آقای کبودوند در مورد آخرین وضعیت او به روز می گوید: “قرار است امروز دوشنبه برای آخرین ملاقات در سال جاری به ملاقات همسرم برویم. او به بیماری پروستات مبتلا است و به خاطر عدم رسیدگی مسولان پزشکی زندان و خودداری از انتقال وی جهت  مداوا به خارج از زندان وضعیت سلامتی وی روز به روز بدتر می شود. هفته گذشته در جریان آخرین ملاقات کابینی متوجه پریدگی رنگ و کاهش وزن شدید وی شدیم.”

خانم حسینی همچنین یادآوری می کند که علیرغم سپری شدن بیش از یک سوم دوران حبس مقامات قضایی با اجازه مرخصی وی مخالفت می کنند: “دادستانی تهران بالاخره بعد از بارها پیگیری و درخواست کتبی بدون ذکر دلیل به ما گفته اند که هیچ گونه درخواستی مبنی بر ملاقات حضوری و مرخصی با آقای کبودوند پذیرفته نخواهد شد.”

نسرین ستوده، وکیل مدافع محمد صدیق کبودوند، که اینک خود در زندان به سر می برد، در یکی از آخرین مصاحبه هایش قبل زندان، در خصوص پرونده آقای کبودوند به روز گفته بود: “به عنوان وکیل آقای کبودوند، بعد از آنکه حکم ایشان در دادگاه تجدید نظر مورد تائید قرار گرفت، از اعمال ماده 18 استفاده کردم. همان زمان اعتراض را به هیات تشخیص دیوان عالی کشور ارائه دادم اما متاسفانه قضات مربوطه بعد از گذشتن زمانی خیلی طولانی، اعلام کردند این درخواست مورد تائید آنها قرار نگرفته و متاسفانه حکم صادره قطعی شده است. متاسفانه باید بگویم وکلا در رابطه با پرونده آقای کبودوند نمی توانند هیچ کاری انجام دهند، اما این حکم با هر اصولی از قانون و هر مفهومی از عدالت مورد بررسی قرار بگیرد، حکمی غیر قانونی، غیر حقوقی، ظالمانه و ناعادلانه است.”