کودکان بسیجی در خدمت سرکوب معترضان

نویسنده

» مقاله گاردین درباره بهره برداری نظامی ایران از خردسالان

رابرت تیت

فعالان حقوق بشر به گاردین گفتند، رژیم جمهوری اسلامی برای سرکوب معترضان ضد دولتی در حال استفاده از “کودکان سرباز” است، روشی که می تواند برخلاف قوانین بین المللی در خصوص منع استفاده از جنگجویان زیر سن قانونی باشد.   

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرد این نیروهای نظامی سنین بین 14 تا 16 سال داشتند، به باتون و اسلحه بادی مجهز شده بودند و فرمان حمله به معترضانی را داشتند که سعی می کردند در تهران گردهم آیند. ناظران می گویند این نوجوانان، که ظاهراً از مناطق روستایی آورده شده اند، در نقش پلیس ضد شورش به کار گرفته شده و یک سوم کل این نیرو را تشکیل می دهند.

یک زن میانسال که می گوید هدف حمله این نوجوانان قرار گرفته است، گزارش کرد برخی از آنها 12 ساله بوده و احتمالاً در سنین قبل از بلوغ بوده اند. به گفته وی، آنها لهجه روستایی داشتند و این نشان می دهد آنها را از روستاهای بسیار دورتر از تهران آورده اند.

برخی نیز به گاردین گفتند آنها با وعده چلوکباب، یکی از غذاهای ملی ایران، جذب شده اند.

هادی قایمی مدیر اجرایی کمپین گفت: “این زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی است. تفاوتی با سربازان کودک ندارد که ویژه بسیاری از مناطق آشوب زده است. آنها برای شرکت  در درگیری استخدام می شوند و برای همین کار تسلیح نظامی می شوند.”

معاهده حقوق کودکان سازمان ملل از کشورها می خواهد “تمام ابزارهای ممکن را برای اطمینان از این موضوع به کار ببرند که افرادی که به سن 15 سالگی نرسیده اند، در امور خشونت آمیز نقش مستقیمی برعهده نداشته باشند.”

این اتهامات در حالی وارد شده است که جنبش مخالفان ایران تلاش می کند اعتراضات گسترده ای را که برای به چالش کشیدن انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد در سال 2009 به راه افتاده بود، احیا کند. به اعتقاد معترضان، انتخاب احمدی نژاد با تقلب صورت گرفته است. سازمان دهندگان این جنبش با تأثیر پذیرفتن از ناآرامی های مصر و تونس، عهد کرده اند هر سه شنبه راهپیمایی برگزار کنند.

معترضانی که در 1 مارس و هفته پس از آن گرد هم آمدند، با حضور گسترده نیروهای امنیتی مواجه شدند و به گفته فعالان، این نیروها شیوه مورد استفاده برای سرکوب اعتراضات پس از انتخاباتی را تغییر داده اند و نوجوانان در گروه های کوچک به طور غیررسمی مورد استفاده شبه نظامیان تندروی بسیجی قرار گرفته اند.

گروه های نوجوان در روز سه شنبه گذشته در طول خیابان ولیعصر در مرکز تهران صف کشیدند و پیاده روها را با ارعاب مجبور می کردند سریعتر حرکت کنند. معترضانی که شعار ضد دولتی سر می دادند نیز مورد حمله قرار می گرفتند. تعدادی زیادی هم بازداشت شدند.

قایمی گفت: «آنها برای نمایش خشونت خیلی اشتیاق دارند. پسران نوجوان از این نظر هولناک هستند. استفاده از آنها برای اطمینان از این موضوع بوده که نیروهای دولتی کافی برای مقابله با معترضان وجود دارد زیرا نیروهای انتظامی معمولی در تهران ممکن است مجبور باشد کسانی را ضرب و جرح کنند که با آنها نسبت های فامیلی داشته باشد. به صحنه آورردن افراد از خارج از شهر  یک شیوه کلاسیک است، زیرا هیچ احساس همدردی با ساکنان شهر ندارند.»

سرکوب های جدید با نگرانی از محل نگهداری رهبران جنبش سبز، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، همزمان شده است. ظاهراً هر دوی آنها از ماه گذشته در حبس خانگی قرار داشتند اما بر اساس گزارش ها و علیرغم انکار مقامات، به محلی نامعلومی منتقل شدند.

منبع: گاردین- 13 مارس