شهیدان جدید عاشورا

نویسنده

» نگاه فیگارو شهرهای بزرگ ایران

دلفین مینویی

تاریخ به شکل عجیبی تکرار می شود. مردم ایران روز یکشنبه به مناسبت روز عاشورا به خیابان ها آمدند. خیابان هایی که در آنها انتظار برگزاری تظاهرات سنتی می رفت، خیلی سریع به صحنه خشونت و درگیری شدید میان نیروی انتظامی و مردم تبدیل شد. در یک طرف، نیروهای ضدشورش، مسلح به گاز اشک آور و برخوردار از حمایت نیروهای بسیج که برخی به اسلحه کلت نیز مسلح بودند و در طرف دیگر، معترضان و تظاهرکنندگان، با دست خالی یا فندک که آماده آتش زدن مخزن های زباله و موتورسیکلت های شبه نظامیان بودند. آمار کشته ها و زخمی ها سنگین است. در میان کشته شدگان می توان به خواهرزاده میرحسین موسوی اشاره کرد. روز گذشته میرحسین موسوی خواستار مراسم تشییع جنازه گسترده برای او شد. جمهوری اسلامی که گرفتار سنت های خود شده، چپ و راست با مراسم تشییع جنازه شهدای معترض روبرو می شود…

شش ماه پس از آغاز تظاهرات اعتراض آمیز، انتقادهای مستقیم به شخص رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای وارد می شود. تظاهرکنندگان فریاد می زدند: “مرگ بر این ولایت!” که کنایه بر قدرت نیمه قدسی رهبر مذهبی است. دیگر شعاری که بسیار شنیده می شد: “این ماه، ماه خونه، یزید سرنگونه!” که در آن رهبر انقلاب را با خلیفه اموی که امام حسین و یارانش را در سال ۶۸۰ میلادی به قتل رساند مقایسه می کنند.

در روز عاشورا مردم با جسارت هرچه تمام به نیروهای انتظامی حمله ور می شدند که این نقطه عطفی در جنبش اعتراض آمیز مردم ایران است.

 

منبع: فیگارو، ۲۸ دسامبر