زمین گیری سرکوبگران
در عاشورای خونین تهران

فرشته قاضی

» گزارش "روز" از وقایع پایتخت

همزمان با عاشورای حسینی، تهران دیروز صحنه جنگ و گریز مردم معترض با ماموران نظامی و امنیتی تبدیل شد. تفاوت برجسته اعتراضات دیروز با سایر تظاهرات ضدحکومتی پس از انتخابات در آن بود که در برخی نقاط پایتخت، نیروهای سرکوب گر به طور کامل ابتکار عمل را در مقابل معترضان از دست دادند و به عقب نشینی در مقابل مردم پرداختند.

براساس گزارش خبرنگاران “روز”، مردم معترض در حالی دیروز به خیابان ها آمدند که از قبل اعلام کرده بودند از میدان امام حسین تا میدان آزادی راهپیمایی خواهند کرد. از ساعت ها قبل از حضور مردم، هلی کوپتر های نظامی بر آسمان تهران به پرواز درآمده و نیروهای گارد ویژه به همراه لباس شخصی ها در سطح شهر تهران مستقر شدند. هجوم نیروهای نظامی به مردم قبل از شکل گیری تجمع مردمی رخ داد و انها سعی می کردند با به کار گیری خشونت بسیار شدید، مردم را متفرق کرده و از شکل گیری تجمع جلوگیری کنند. گاز اشک اور و گاز فلفل از همان ساعات نخستین روز گذشته از سوی ماموران نظامی مورد استفاده قرار گرفت ، اما این میزان از خشونت نیز مانع از تجمع مردم معترض نشد.

پنج شهید جنبش سبز

در حالیکه خبرگزاری های رسمی و دولتی به صورت مکرر از عدم کشته شدن مردم خبر میدادند و مسولان نیروی انتظامی نیز مکررا اعلام میکردند که کسی کشته نشده است، اما دیروز  5 نفر در تهران کشته شدند و وب سایت میرحسین موسوی از کشته شدن خواهر زاده نخست وزیر زمان جنگ خبر داد.

سیدعلی حبیبی موسوی خامنه، خواهرزاده  میرحسین موسوی ظهر دیروز در نزدیکی خیابان آزادی از ناحیه کتف هدف گلوله قرار گرفت و بعد از انتقال به بیمارستان ابن سینا واقع در فلکه دوم صادقیه به شهادت رسید.

مهدی فرهادی نیا ، محمد علی راسخی نیا ، امیر ارشدی و شهرام فرجی چهر شهید دیگر دیروز هستند که سه نفر از آنان در تیراندازی مستقیم به سوی مردم در زیر پل حافظ چان باخته اند و یکی دیگر از این شهدا در تقاطع زرتشت و فلسطین ، هدف گلوله قرار گرفته است. براساس گزارش ها، ماموران بعد از مجروح کردن این شهید با ضرب گلوله، با ماشین از روی او گذشته اند.

پیکرهای این شهدا به خانواده های آنان تحویل داده نشده و یکی از نزدیکان میرحسین موسوی در گفتگو با “روز” خبر داده است که علیرغم حضور میرحسین موسوی و والدین علی حبیبی موسوی در بیمارستان ابن سینا، از تحویل پیکر او به خانواده جلوگیری شد و پیکر او را به پزشکی قانونی منتقل کردند.

پس از اعلام خبر شهادت خواهر زاده میرحسین موسوی، خیل عظیمی از مردم به سوی بیمارستان ابن سینا روانه شدند. خبرنگار “روز” از مقابل بیمارستان ابن سینا گزارش داده است که حدود ساعت 22:30  بیش از 5000 نفر در مقابل بیمارستان و پارک محلی که انجا وجود دارد،  جمع شده بودند و بر این تعداد مدام افزوده می شد و شعارهای تندی سرمیدادند و اصلی ترین شعار مردم در مقابل بیمارستان، شعار” مرگ بر خامنه ای” ، “یا حجت ابن الحسن، ریشه ظلم رو بکن” و “میرحسین میرحسین، تسلیت تسلیت”  بود و به یکباره گارد ویژه و لباس شخصی به مردم هجوم برده و به شلیک گاز اشک آور پرداختند.

براساس این گزارش، لباس شخصی ها و گارد ویژه به ماشین های اطراف بیمارستان ابن سینا نیز حمله برده و به شدت این ماشین ا را تخریب کرده اند. کنترل این بیمارستان در دست نیروهای امنیتی است و ورود و خروج به این بیمارستان کاملا کنترل می شود.

از سوی دیگر، از تعداد مجروحان تیراندازی دیروز هیچ خبری در دست نیست و این در حالی است که مردم به خاطر جلوگیری از بازداشت مجروحان، از تحویل آنها به آمبولانس هایی که در سطح شهر پراکنده بودند و صدای آژیر آنها به طور مداوم به گوش می رسید امتناع می کردند.

گزارشات شاهدان عینی

میدان حسین آباد، انقلاب، ولیعصر، زرتشت، فلسطین، بلوار کشاورز و تقریبا همه خیابان های مرکزی شهر تهران ، دیروز صحنه زد و خورد بود. یک شاهد عینی که در تظاهرات دیروز حضور داشت به “روز” گفت:  ما ساعت 10:30 بود که سر چهار راه ولی عصر از اتوبوس پیاده شدیم اما به محض پیاده شدن با میله و گاز اشک آور و باتوم به جان ما افتادند، مجبو شدیم فرارکنیم و  تا سر بزرگمهر دویدیم و انجا با مردم جمع شدیم و به مقاومت در برابر نیروهای امنیتی و گارد پرداختیم و مردم از کیسه های  شن  شهرداری (که برای زمان باریدن برف کنار خیابان ها گذاشته) برای بستن خیابان و ایجاد سنگر استفاده کردیم و کلا خیابان بزرگمهر ، تبدیل به پایگاه مردم شد.

این شاهد عینی که خود نیز از سوی لباس شخصی ها به شدت مجروح شده است،  افزود: نیروهای گارد و لباس شخصی حمله  وحشتناکی کردند و ما هنگام فرار،  متوجه تعداد زیادی سنگ که شهرداری برای سنگفرش یک گذر گذاشته بود شدیم و وقتی دیدیم زنان و پیرمردها نمی توانند بدوند و به شدت از سوی لباس شخصی ها و گارد ویژه کتک میخوردند، مجبور شدیم سنگ پرانی کنیم تا انها بتونند فرار کنند.

وی تاکید کرد: با محاصره منطقه از سوی گارد ویژه و لباس شخصی ها بیش از 8000 تن از مردم در این منطقه مانده بودند و به طور مداوم مورد حمله قرار می گرفتند و گاز اشک اور و گاز فلفل با فاصله های بسیار کمی به سوی مردم شلیک می شد.

وی گفت: ما تقریبا آنجا زندانی شده بودیم اما در یک حمله توانستیم محاصره را بشکنیم و به سمت طالقانی برویم. درب های خیلی از منازل  باز می شد و مردم را پناه میدادند و ما نیز به یکی از این منازل پناه بردیم.

به گفته این شاهد عینی، مسجدی که در نزدیک میدان فلسطین واقه شده است، به پایگاهی برای سازماندهی لباس شخصی ها تبدیل شده بود و پر از لباس شخصی های مسلح و مجهز به باتوم و شوک الکترونیکی  و گاز اشک اور و گاز فلفل بود.

یک شاهد عینی دیگر که در زیر پل حافظ حضور داشته به “روز” گفت: بعد از اینکه به سمت مردم تیراندازی کردند، مردم نیز حمله کردند و بیش از 17 یا 18 موتور را آتش زدند.

وی افزود: خیلی وحشیانه به ماشین های مردم حمله میکردند و با باتوم و میله روی کاپوت، شیشه ها و آینه های ماشین ها کوبیده و خورد میکردند اما مردم هم به مقابله بر میخاستند و با سنگ سعی میرکدند از خود دفاع کنند و ماموران را عقب برانند. این صحنه ها را در تمام نقاطی که رفتیم دیدیم.

یک شاهد عینی دیگر نیز که از ساعات اولیه دیروز در تجمع مردمی شرکت کرده بود به “روز” گفت: ما از خیابان فرعی که به مترو دروازه دولت می رسد وارد خیابان انقلاب شدیم. بیشتر نیروها میدان فردوسی بودند و ما حرکت کردیم با مردم تا زیر پل حافط که سمت میدان انقلاب برویم که گارد و نیروی انتطامی  حمله کرده و شروع به  برخورد کردند. به خاطر همین همه سمت زیر پل حافظ و  دانشگاه پلی تکنیک و خیابانهای اطراف رفتیم. اما یکباره  بسیجی ها از بالای پل حافظ شروع به پرتاب گاز اشک آور و سنگ کردند. ولی چون جمعیت خیلی زیاد بود پایین نمی آمدند..مردم هم شعار میدادند “مرگ بر بسیجی”.
این شاهد افزود: اوج شعارها زمانی بود که مردم در تقاطع طالقانی و زیر پل حافظ جمع شده بودند و تیراندازی شد، مردم به شدت عصبانی بودند و  یک ون نیروی انتظامی را واژگون کرده و  آتش زدند. بعد همه سمت خیابان ولیعصر رفتیم که مردم سنگر گرفته بودند در تقاطع طالقانی و ولیعصر دقیقا همان جایی که فرهنگستان هنر هست . کل خیابون مال ما بود.تا اینکه  لباس شخصی ها با موتور سمت ما آمده و تیر هوایی زدند. انها فحش میدادند و با شوک برقی و باتوم به جان مردم می افتادند ولی باز مردم ایستادند و فرار نکردند و دو نفر از لباس شخصی ها را نیز  گرفتند.تمام مسیری که می رفتیم پر بود از مردمی که به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند و سرو صورت و لبا س هایشان خونین بود.

خبرنگار “روز” نیز گزارش داده است که حضور زنان و دختران بسیار مشهود بود و در برخی نقاط ، به وضوح بیشتر از مردان بوده است.
“این ماه ماه خونه، بسیجی سرنگونه” ، “مرگ بر دیکتاتور” ، “منتطری مظلوم آزادیت مبارک” ، “دیکتاتور دیکتاتور، منتظری زنده است” ، “از خون جوانان وطن لاله برآمد، علم دار نیامد” ، “شده کفن بپوشم، وطن نمیفروشم” ، “یا حسین میرحسین”، “خامنه ای یزید شد، روی یزید سفید شد”، “نترسید نترسید ما همه باهم هستیم” ، “الله اکبر” ، “تا خون در رگ ماست، بسیجی دشمن ماست” ، “مرگ بر خامنه ای” و .. شعارهایی است که دیروز در اقصی نقاط تهران سر داده شد.

براساس فیلمی که در سایت یوتیوب منتشر شده ، در میدان ولیعصر پس از درگیری گارد ویژه  با پسر جوانی با صورت خون آلود دیده می شود که گفته شده احتمالا فوت کرده است. پس از آن مردم با افراد نیروی انتظامی درگیر شدند و کانکس محل استقرار موقت نیروی انتظامی در مرکز میدان ولیعصر را به آتش کشیدند.

در برخی از فیلم ها ی منتشر شده در اینترنت ، صدای تیراندازی به وضوح شنیده می شود. در یکی از فیلم ها که مربوط به ظهردیروز و  حوالی چهار راه کالج است مردم در حالیکه فردی را که  در اثر اصابت گلوله زخمی شده حمل می کنند شعار “می کشم می کشم آنکه برادرم کشت” را سر می دهند.

از سوی دیگر برخی گزارش ها از تجمع و درگیری مردم در مقابل ساختمان صدا و سیما و همچنین میرداماد حکایت دارد. براساس این گزارش ها صدای تیر نیز در این منطقه شنیده شده است.

خبرنگار “روز” از بازداشت های وسیع در سطح شهر تهران و همچنین مقابل بیمارستان ابن سینا خبر داده و گزارش میدهد که میزان خشونت به حدی بود که پیر و جوان و کودک و بزرگ فرقی نمیکرد و گارد ویژه به هر کسی که می رسید به شدت او را مورد ضرب و شتم قرار میداد.

مهدی عربشاهی، دبیر تشکیلات حکیم و محمد معین، فرزند مصطفی معین، وزیر علوم دولت سید محمد خاتمی از جمله بازداشت شدگان دیروز است که به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بازداشت شده است. مهدی عربشاهی نیز در پارک لاله بازداشت شده است.

الله اکبر شبانه

شب گذشته از ساعت 22 فریاد الله اکبر در سراسر تهران شنیده می شد. خبرنگار “روز” گزارش داده که در نقاط مختلف تهران ، مردم با حضور در پشت بام ها فریاد الله اکبر سر می دادند. مرگ بر دیکتاتور شعار دیگری بود که در مناطق مختلف تهران از فراز پشت بام ها به گوش می رسید.

این در حالی است که در ساعات پایانی روز، با وجود خاتمه تدریجی درگیری ها در میادین مرکزی شهر، تعداد بسیار زیادی از مردم برای برگزاری از مراسم “شام غریبان” به سمت میدان مادر (محسنی) به راه افتادند که این اقدام، به تشنجی چند ساعته میان مردم و نیروهای بسیجی و پلیس منجر شد که می کوشیدند تا جلوی تجمع مجدد معترضان را بگیرند.