سناریوی افراطیون برای گرفتن موسسه آثار خمینی

نویسنده
نازنین کامدار

» به نام خانواده شهدا

افراطیون جمهوری اسلامی در ادامه موج هماهنگ و برنامه ریزی شده برای مخالفت با دولت و حامیان آن، عزم خود را برای خارج کردن موسسه تنظیم و نشر آثار آیت الله خمینی از مدیریت حسن خمینی جزم کرده اند.

با وجود اطلاعیه ای که این مرکز روز گذشته در محکومیت متن منتشر شده در صفحه فیس بوک نعیمه اشراقی منتشر کرد، سایت های وابسته به سپاه و جبهه پایداری، “رجانیوز” و “فارس”، سلسله مصاحبه هایی را با “خانواده شهدا” ترتیب داده و از شکایت این خانواده ها از حسن خمینی و حمید انصاری، قائم مقام او خبر داده اند.

مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله خمینی دیروز در اطلاعیه ای درباره فضاسازی ها به بهانه متن فیس بوک نعیمه اشراقی اعلام کرد:” پخش خبر انتشار این مطلب سخیف و موهن - که انتشار آن هیچ نسبتی با موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام نداشته است - سوژه ای شد برای جریانی افراطی تا هجمه ای همه جانبه و گسترده را علیه این موسسه سازمان دهی کنند و از این ناحیه افکار عمومی را نسبت به نهادی که با نظر و حکم خاص حضرت امام تأسیس شده است، بدبین نمایند.برخلاف آنچه که در چند رسانه خاص القا شده است بیت شریف حضرت امام و یادگار امام و موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام نه تنها نسبت به این واقعه “بی تفاوت” نبوده بلکه به محض اطلاع، با حساسیت فراوان موضوع را تعقیب کرده و با آن برخورد نموده است. نخستین اقدام لازم، ملاحظه و بررسی اصل موضوع، صحت و سقم آن و نحوه انتشار آن و تماس با فردی بود که این مطلب به نام وی منتشر شده است. با تأکید بر اینکه این فرد هیچگونه عضویت و اشتغال و ارتباطی با موسسه ندارد. در پیگیری ها و تماس های اعضای بیت حضرت امام و تولیت موسسه ضمن اعتراض شدید به این رخداد، از اصل موضوع و چگونگی انتشار آن استعلام شد. مشخص گردید که نامبرده قاطعانه انتساب آن را به خود تکذیب کرده و انتشار آن را ناشی از دستکاری و هک صفحه شخصی خود در فیس بوک می داند. وی اعلام کرد که در صدد تنظیم تکذیبیه و انتشار آن می باشد و بر تسریع در انتشار آن تأکید شد. یاد آور می شویم این مطلب موهن ابتدا در محدوده فیس بوک که افرادی محدود و عمدتا جوانان در آن عضویت دارند در صفحه متعلق به نامبرده درج شده است”.

این بیانیه می افزاید: “در پاسخ به موج حساب شده و گسترده چند روز اخیر علیه موسسه فقط به ذکر همان جمله ای اکتفا می کنیم که چند سال قبل خطاب به همین جریانهای افراطی گفته شد که: به لطف خدای متعال و هدایت های امام و خلف شایسته امام و تعهد مسئولین و خبرگان و نمایندگان ملت، جمهوری اسلامی در چنان وضعیتی است که نه امروز و نه هیچگاه دیگر، شاهد روزی نخواهد بود که مسئولینش خط بطلان بر تصمیمات و احکام بنیان گذار آن بکشند. چنین آرزویی هرگز تحقق نخواهد یافت. خدمتگزاران امین موسسه نشر آثار امام، علی رغم همه تهمتها و خلاف نویسی ها و جنجال های رسانه ای بر همان عهد و پیمان همیشگی خویش پایبندند و وظایف خود را در همان مسیر تعیین شده قانونی و شرعی ایفا می کنند و در مورد واقعه تلخ درج مطلب اهانت آمیز اخیر نیز همانگونه که عرض کردیم موسسه کوتاهی نکرده است و به محض اطلاع به وظیفه خویش عمل کرده است و تا حصول نتیجه آن را بدون ملاحظه نسبت ها پیگیری خواهد کرد”.

در این بیانیه از “خبرگزاری فارس” نیز به عنوان “عامل اصلی غائله” نام برده شده است.

اما همزمان با انتشار این بیانیه، خبرگزاری فارس و رجانیوز، به جمع آوری مدارک علیه حسن خمینی و حمید انصاری مشغول بودند.

این دو سایت متن هایی را هم در محکومیت موسسه تنظیم و به نقل از “خانواده شهدا” منتشر کردند و در نهایت نیز از شکایت ۳۰ خانواده شهید از موسسه وابسته به آیت الله خمینی خبر دادند.

در همین راستا رجانیوز ابتدا نوشته بود که “شکایت ۳۰ خانواده شهید از حمید انصاری”، اما در نهایت این “۳۰ خانواده” را به “خانواده شهید عرب سرخی” تقلیل داد.

رجانیوز به نقل از “مسئول روابط عمومی ستاد بزرگذاشت شهیدان عرب‌سرخی”، نوشت: “خانواده شهید عرب سرخی به نمایندگی خانواده این شهیدان از حمید انصاری قائم مقام موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی به دادسرای تهران شکایت کرده است. افراطی‌خواندن منتقدان موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی غیرقابل قبول است. آقایان به جای سرزنش هتاکان، منتقدان را به افراطی‌گری متهم کرده‌اند. ما شکایت خود را به طور مکتوب تقدیم دادسرای تهران کرده ایم”.

خانواده دیگری هم به نام “درخشان‌راد” در متنی که رجانیوز منتشر کرده، نوشته اند: “گرچه برای بازماندگان شهدا،‌ یاد و خاطره امام با این سبک سری‌‌ها، کمرنگ و مبهم نمی‌شود اما تاسف و حیرت از چنین برخوردهای سطح پایینی با امام آن هم از سوی کسانی که سعی دارند خود را به اسم ایشان در جامعه معرفی کنند،‌ تمامی ندارد.ما جوان‌داده‌ها، خواهرشهیدها، مادران شهدا هیچ گله و شکایتی از موسسه‌ای که باید از کیان حضرت روح‌الله دفاع کند و نمی‌کند، نداریم و حساب امام برایمان از همه اینها جداست، اما از کسانی که وقیحانه از خانواده شهدا به خاطر «اعتراض مقدس» طلبکار شده‌اند و حق شکایت را برای خود محفوظ می‌دانند به امام شکوه می‌کنیم و می‌گوییم شاهد باش که در برابر این جسارت‌ها و اهانت‌ها ساکت نماندیم و کار زینبی خود را از ترس هجمه تسلیم‌طلبان نیمه کاره رها نکردیم”.

شهلا غیاثوند، همسر شهیدی به نام “ایوب بلندی” هم به رجانیوز گفته است: “ما اشتباه کردیم که تظاهرات نکردیم و کوتاه آمدیم چراکه اگر یک قدم عقب‌نشینی کنیم آنها ده‌ها قدم جلو می‌آیند. ما از آقای سید حسن خمینی که بزرگتر آنها است انتظار داریم خیلی محکم‌تر به این موضوع ورود کرده و قبل از آنکه دیگران صدایشان درآید جلوی این کارها را بگیرند چرا که هر کسی غیر از نوه امام این سخن را می‌گفت، او را به دادگاه می‌بردند. ما انتظار داریم مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام سیاسی‌کاری نکند؛ خود حضرت امام نیز در ایام حیاتشان مراقب نزدیکان و نوه‌هایشان بوده و آنها را کنترل می‌کردند”.

این خبرگزاری علاوه بر این سه خانواده، از اعتراض خانواده “شهید بروجردی” هم خبر داده هر چند به نقل از آنها ننوشته که از موسسه شکایت می کنند.

در مقابل این فضاسازی که کار مشترک خبرگزاری فارس و سایت رجانیوز بود، برخی از عوامل سپاه از جمله محمد مقدم فر، معاون اجتماعی سپاه و اسماعیل کوثری، نماینده وابسته به جبهه پایداری نیز سخنان مشابهی گفته اند؛فضا سازی ای که سایت جماران نیز به نقل از حجت الاسلام مهدی طباطبایی، آن را “گستاخی” نامیده است.

به نوشته جماران، مهدی طباطبایی به سایت جماران گفته است: “در میان برخی، عقده ای پدید آمده است که مخصوصا از بعد انتخابات اخیر بروز کرده و متبحرانه هرروز بر ضداعتماد جامعه و در مخالفت با مدیریت جامعه گلایه ای را مطرح می کنند. آنها بفهمند که این کارها «بهانه گیری» است و بهانه گیری یک بیماری اخلاقی است که بعضی عزیزان ما بدان مبتلا هستند؛ ممکن است آدم های خوبی هم باشند، اما باید خود را اصلاح کنند و مردم هم باید بهانه گیرها را بشناسند. الان اتفاقی بد و ناشایست افتاده است و کلامی نابجا گفته شده است اما این افراد به بهانه آن عده زیادی را زیر سؤال می برند که کار صحیحی نیست. من خطاب به این گونه افراد، روزنامه ها و رسانه ها که بهانه گیری را شروع کرده اند می گویم که شما در دوره دولت قبلی، بنا به دلایلی و یا تکلیف در مقابل مشکلات سکوت کردید، خواهشمندم امروز هم احساس تکلیف کرده و سکوت کنید! اینقدر به دعواها دامن نزنید و مسائل را اهم و مهم کنید؛ اگر واقعا دلسوزید”.

او افزوده است: “به حضرت آیت الله سید حسن آقا هم عرض می کنم که شما هم ظاهرا، هم فکرا و هم علما حافظ آثار امام بوده اید و در این جهت شک ندارم و بزرگواری شما همانند امام تاکنون ایجاب کرده است که در مقابل هجمه ها سکوت کنید، ولی سکوت نباید به حدی باشد که زمینه گستاخی را فراهم کند”.

با این حال بر اساس اخباری که در وبلاگ های عوامل بسیج منتشر شده، به نظر می رسد جبهه پایداری در صدد برگزاری یک راهپیمایی در روزهای آینده بر سر این موضوع است اما هنوز نتوانسته موافقت چهره های سیاسی موثر جناح راست را جلب کند.