لطمه به اعتبار پاسداران

نویسنده

» نگاه اکسپرس به انفجار در بلوچستان

تردیدی نیست که متهم کردن دشمن خارجی به دخالت درحادثه ترورفرماندهان سپاه پاسداران نشانه تلاش رهبران ایران برای سرپوش گذاشتن بر گیجی ناشی از این واقعه است. این حادثه هفته گذشته در جنوب شرقی ایران 42 کشته به جا گذاشت.

باقرمعین تحلیل گر مقیم لندن معتقد است که این رویداد به اعتبار بازوی قدرتمند انقلاب اسلامی لطمه وارد کرده است و خاطر نشان می کند که: “برای مردم این سئوال مطرح خواهد شد که کسانی که  قادر نیستند از جان خودشان محافظت کنند چطور می توانند حافظ امنیت کشور باشند؟”.

رهبران ایران که علاوه بر تحمل فشارهای جهانی در رابطه با برنامه هسته ای، در داخل نیز به خاطر انتخاب جدل برانگیز محمود احمدی نژاد به دور دوم ریاست جمهوری تحت فشار شدید قرار دارند انگشت اتهام را به سوی انگلیس و آمریکا و پاکستان دراز کردند و سوگند خوردند که انتقام خواهند گرفت.  

محمد علی جعفری فرمانده پاسداران انقلاب تأکید کرد که ایران اسنادی در اختیار دارد که از ارتباط مستقیم گروه سنی جندالله با سازمان های مخفی این سه کشور پرده برمی دارند. جندالله که مسئولیت این ترور را برعهده گرفته است گروهی زیرزمینی است که در سال های اخیر شکل گرفته است. بنا به گزارش خبرگزاری ایسنا جعفری اظهار داشت: “در پشت صحنه، سازمان های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس قرار دارند و ما با اقدامات تلافی جویانه به آن ها پاسخ خواهیم داد”. 

معاون فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران یکی از قربانیان ترور هفته گذشته بود که در استان محروم و فراموش شده سیستان و بلوچستان به وقوع پیوست. این استان هم مرز با پاکستان مرکز و معبر قاچاق مواد مخدر شمرده می شود.

سپاه پاسداران که پس از سقوط شاه تأسیس شد به تدریج به وزنه ای مهم در همه زمینه ها، از نظامی گرفته تا سیاسی و اقتصادی و اجتماعی، تبدیل شد به خصوص در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد که خود از صفوف پاسداران برخاسته است.

بر اساس تحقیقی که پژوهشگران نروژی انجام داده اند وجود گروه جندالله از محدود بودن مرزهای وحدت اسلامی در نظام  دین سالار ایران و در نتیجه از محدود بودن قدرت صدور انقلاب که بنیانگزار نظام، روح الله خمینی، مبلغش بود حکایت می کند. به نظر باقر معین گفته های ایران مبنی بر دست داشتن خارجی ها  ـــ یا به نوشته روزنامه دولتی کیهان سازمان موساد ــ در این حادثه بیانگر بهت و گیجی حاکم در درون نظام است: “برای تبرئه خود چاره ای جز آن ندارند که مسئولیت را به گردن خارجی ها بیندازند”.

سه کشور متهم شده هرگونه مداخله در این حادثه را که دومین رویداد پس از انفجاربمب در مسجد شیعیان زاهدان در ماه مه است، تکذیب کردند. پس از واقعه مذکورحدود بیست نفر به اتهام عضویت در گروه جندالله به دار آویخته شدند.

به گفته بسیاری از تحلیل گران گروه جندالله از جانبی ملهم از ملّی گرائی بلوچ ها  و از جانب دیگر ملغمه ای از باورهای تعصب آمیز مذهب سنی است که در گذشته با طالبان و سازمان های مخفی پاکستان مرتبط بوده امّآ تحلیل گران نامبرده ارتباط این گروه با القاعده را رد می کنند.

سئوالی که باقر معین مطرح می کند اینست که “آیا باید وجود نیروهای ضد شیعه و ضد ایرانی در پاکستان و حمایت آن ها از جندالله را باور داشت؟ وآیا می توان گروه های وهابی و سلفی حاشیه خلیج را حامی جندالله شمرد چون از نظرشان حکومت شیعه ایران کمر به نابودی سنی ها بسته؟”.

درگزارش مؤسسه تحقیقات دفاعی نروژ چنین آمده است: “در اینجا یک تناقض آشکار وجود دارد و آن اینست که ایران که از بعد از انقلاب فعالانه از جنبش های گوناگون اسلامی خارج از کشور حمایت کرده است اکنون با یک گروه مخالف خطرناک که مسلح نیز هست در درون مرزهای خود مواجه شده است”.

باقر معین بعید نمی داند که جندالله در دوره ریاست جمهوری بوش از کمک آمریکا بهره مند شده باشد. یکی از مقامات سابق افغانستان می گوید که حتی احتمال دارد وقتی ایران به طالبان به رغم اختلافات مذهبی میانشان برای جنگ با ناتو اسلحه می داده  به طور ناخواسته به جندالله که اسلحه ها به دستش افتاده کمک کرده باشد. سرلشگر هادی خان، وزیر کشور سابق افغانستان می گوید: “ایران می خواست نیروهای ناتو را در جنوب افغانستان نگه دارد اما نتیجه این شد که حالا علاوه بر نیروهای ناتو نیروهای طالبان هم به پشت مرزهایش رسیده اند و جندالله از استان زابل در بلوچستان پاکستان به نیروهای ایران حمله می کند”. به گفته هادی خان نیروهای جندالله از مناطقی که سکنه اش رابلوچ های افغانستان تشکیل می دهند آزادانه برای اجرای عملیات به ایران و پاکستان می روند. ایران وقتی فهمید کمک به طالبان به سودش نبوده که این جنگجویان نامنظم سنی را در جنگ با خود دید.                                     

             

 

منبع: اکسپرس  19 اکتبر