ماجراجویی دولتیان مانع ائتلاف

رسول منتجب نیا
رسول منتجب نیا

پیشنهاد حکمیت، پیشنهاد خوبی برای خاتمه دادن به مشکلاتی است که بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم بوجود آمد و برای حل این اختلاف برنامه‌هایی از سوی برخی بزرگان ارائه شده است درست بعد از اینکه اعتراض‌هایی بوجود آمد برخی پیشنهاد تشکیل کمیته حقیقت‌یاب را دادند تا موارد اختلاف برانگیز را مورد بررسی قرار دهد.

تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای حل اختلاف ارائه شد که مورد قبول واقع نشد حتی برخی از مراجع نیز پیشنهاد حکمیت را مطرح کردند که شورایی از افرادی مستقل تشکیل شود تا قضاوت آنها به اختلاف‌ها پایان دهد. با وجود گذشت بیش از چند ماه از برگزاری انتخابات ضروری است که هرچه زودتر به این مسائل خاتمه داده شود و عقل سلیم نیز چنین اقتضایی را مورد تأیید قرار می‌دهد.
در حال حاضر طرف‌های مورد مناقشه به دو دسته تقسیم می‌شوند دسته‌ای از افراد کسانی هستند که همچنان به نتایج انتخابات معترض هستند و بر نظرات خود پافشاری می‌کنند و طرف دیگر افرادی هستند که طرفدار دولت بوده و وضعیت کشور را خوب و امن توصیف می‌کنند و منکر وجود بحران و مشکل در کشور می‌شوند و مخالفان دولت را افرادی اوباش و اراذل توصیف می‌نمایند. حامیان دولت با اتکا بر این عقیده مخالف وحدت و کنار هم نشستن هستند.
 فارغ از دو دسته موجود، دسته سومی نیز هستند که نه سخنان گروه اول را کامل می‌پذیرند و نه موافق گروه دوم هستند بلکه تلاش خود را به کار می‌گیرند تا هرچه زودتر غائله پایان یابد و برای تحقق این موضوع با حسن نیت وارد کار شده و می‌خواهند به اختلاف‌ها پایان دهند. همین دغدغه موجب شد که آقای هاشمی راهکاری در اجلاس خبرگان مطرح کنند و آقای مهدوی کنی نیز ایده حکمیت را دنبال کنند.
پیشنهادات مطرح شده از سوی گروه سوم با مخالفت گروه دوم روبه‌رو می‌شود هرچند شاید گروه اول حاضر باشند از برخی مواضع خود کوتاه بیایند اما گروه دوم اصرار بر مواضع خود دارند. زیرا از افرادی ماجراجو تشکیل شدند که به هیچ وجه حاضر نیستند به وحدت ملی تمکین کنند. این افراد از وحدت ملی به عنوان فتنه یاد می‌نمایند و می‌خواهند کشور دائماً در حال جنگ باشد.
تداوم وضعیت اخیر به هیچ وجه به صلاح کشور نیست چون کشور را تبدیل به لبنانی دیگر می‌کند که دو دستگی و جنگ همواره در آن حاکم است. بنابراین باید «عقلای قوم» زودتر چاره اندیشی کنند تا کشور از بحران نجات یابد و نباید در تحقق این امر به گروهی اجازه داد که منافع ملی را فدای منافع گروهی کنند.

منبع: روزنامه خبر