انفجار در اصفهان؛ صدای خاصی بود یا نه؟

نویسنده
حسین محمدی

» دو حادثه مرموز در بیست روز

شنیده شدن صدایی مشابه صدای انفجار در شهر اصفهان، بار دیگر نگاه‌ها را متوجه یک خرابکاری احتمالی یا انفجار در یک مرکز نظامی کرده است.

شنیده شدن این صدا در شهر اصفهان دو هفته پس از انفجار یک پادگان نظامی در تهران و چند روز پس از انفجار در یک مرکز نگهداری تسلیحات حزب‌الله لبنان رخ داده است.

ظهر روز دوشنبه، خبرگزاری فارس ـ– نزدیک به سپاه پاسداران ـ با انتشار خبری فوری، اعلام کرد  صدای انفجار مهیبی در شهر اصفهان از “خیابان بزرگمهر تا دروازه شیراز” به گوش رسیده است. این خبرگزاری همچنین اعلام کرد که مسوولان شهری، هم‌چون مدیریت بحران استانداری و سازمان آتش نشانی نیز شنیده شدن این صدا را تایید کرده‌اند.

فارس به نقل از محمد مهدی اسماعیلی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان، نوشته بود که “موضوع در حال پیگیری است”.

ساعتی بعد اما با وجود وعده این خبرگزاری برای ارسال خبرهای تکمیلی، خبر فوق هم از خروجی آن حذف شد. خبرگزاری نزدیک به سپاه به نقل از رییس کل دادگستری اصفهان نیز نوشت که “من هم صدا را شنیدم و زمانی که از مسئولان پرس‌وجو کردم، نتیجه‌ای نگرفتم و دوستان اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند”. وی اما سپس بدون هیچ توضیح خاصی اضافه کرده بود که “این صدا مسئله خاصی نبود”.

وی به ایسنا هم گفته بود که “حوالی بعد از ظهر صدایی شبیه انفجار شنیده شد اما گزارشی در مورد منشاء آن و حوادث احتمالی در این زمینه از سوی عوامل امنیتی و انتظامی دریافت نکردیم”.

اما در آخرین ساعات دوشنبه محمدمهدی اسماعیلی مصاحبه و “وقوع صدای مهیب در اصفهان” را در گفت‌وگویی با ایرنا، تکذیب کرد. علاوه بر معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان، مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی اصفهان نیز این مساله را تکذیب کرد.

شنیده شدن این صدا در حالی مورد تکذیب قرار گرفت که سایت عبرت‌نیوز ـ– که گفته می‌شود نزدیک به دادگستری اصفهان است ـ– شنیده شدن این صدا را مورد تایید قرار داده بود.

یک سایت خبری نزدیک به اصول‌گرایان نیز خبر از آن داده بود که “شدت انفجار به حدی بود که مردم وحشت زده از خانه‌ها بیرون آمدند”.

سرانجام 24 ساعت پس از وقوع این حادثه معاون سیاسی امنیتی اصفهان در گفت‌وگویی اعلام کرد که “ شاید اتفاقی در نقطه ای از شهر اصفهان افتاده باشد، به طور مثال انفجار آب گرمکن و یا هر چیز دیگر در خانه ولی در خصوص صدای مهیب هیچ گزارشی را نداشته ایم”.

اهمیت وقوع این انفجار احتمالی در آن است که برخی از تاسیسات مهم هسته‌ای جمهوری اسلامی، نظیر مراکز غنی‌سازی در نطنز، در این منطقه قرار دارد.

از سوی دیگر چند ساعت پس از شنیده شدن این صدا، روزنامه اسراییلی هاآرتص نوشت که انفجاری در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی رخ داده است.

روزنامه گاردین نیز خبر از وقوع “انفجاری در شمال شرقی اصفهان و در جایی در نزدیکی تاسیسات حساس و بحث‌برانگیز هسته‌ای ایران” داد. 

در هفته گذشته، بحث‌ها پیرامون وقوع انفجاری مشابه در یک پادگان نظامی سپاه پاسداران معروف به بیدگنه داغ بود. آن انفجار باعث مرگ دست‌کم 37 تن، از جمله حسن تهرانی‌مقدم، رییس جهاد خودکفایی سپاه پاسداران شده بود.

بعد از انفجار در پادگان سپاه پاسداران رسانه‌های غربی از احتمال دست داشتن اسراییل در این حمله خبر داده بودند؛ مساله‌ای که البته با تکذیب مقامات جمهوری‌اسلامی مواجه شد. گفته می‌شود که این پادگان محل نگهداری موشک‌های شهاب 3 بوده که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را نیز دارند.

برادر حسن تهرانی‌مقدم نیز در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که برادر وی در زمان آزمایش یک موشک بالستیک جان باخته است.

آن زمان هفته‌نامه تایم به نقل از “یک منبع آگاه امنیتی غربی” با تایید دخالت موساد در این انفجار نوشت که “نباید ادعاهای حکومت ایران مبنی بر تصادفی بودن این انفجار را باور کرد”.

“اشپیگل آنلاین” نیز درباره این انفجار نوشته بود: “فرد کشته شده، متخصص موشک‌های شهاب و زلزال بوده و ارتباطات نزدیکی با محمود المبهوح داشته که ژانویه گذشته در دوبی کشته شد. بر اساس گزارش مقامات دوبی، المبهوج به دست نیروهای امنیتی اسرائیل کشته شده است. وی احتمالا مسئول قاچاق موشک به نوار غزه بوده است”.

روزنامه دیلی‌تلگراف نیز خبر از آن داده بود که این انفجار احتمالا یک خرابکاری توسط نیروهای اسراییلی بوده است.

چند روز پیش هم انفجاری در یکی از انبارهای مهمات حزب‌الله لبنان رخ داد. گفته می‌شود شباهت‌هایی میان این انفجار با انفجار پایگاه بیدگنه در ایران وجود دارد و ممکن است سیستم اطلاعاتی اسرائیل در طرح‌ریزی و اجرای آنها نقش داشته باشد. گفته می‌شود برخی از مقامات اسرائیلی٬ در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور٬ نقش مقامات اطلاعاتی و امنیتی تل‌آویو در این انفجارها را تایید کرده‌اند.

کارشناسان، حساسیت اسراییل نسبت به پیشرفت برنامه هسته‌ای و تسلیحاتی جمهوری اسلامی را از جمله دلایلی می‌دانند که احتمال دست داشتن این کشور در این انفجارها را تایید می‌کند. آن‌ها در این زمینه، به بحث انتشار ویروس‌های کامپیوتری علیه برنامه‌های نظامی ایران نیز اشاره کرده‌اند.

از سوی دیگر در روزهای گذشته خبر بازداشت جاسوسان امریکایی در ایران و لبنان و همچنین برگزاری رزمایشی برای حفاظت از مراکز حساس و هسته‌ای می‌تواند دیگر نشانه‌هایی باشد که احتمال خراب‌کاری در این انفجارها را تقویت می کند.