انفجار، این بار در شهر اتمی ایران

نویسنده

» گزارشی از اید ویت لید از حادثه اصفهان

کمتر از دو هفته از انفجار اسرار آمیز که باعث از بین رفتن یکی از مراکز توسعه موشکی ایران شد، می گذرد و درست در همان روزی که اسرائیلی ها گزارش می دهند که این انفجارموثر بوده است، خبرگزاری فارس گزارش می دهد که صدای انفجار بزرگی در ساعت 2:40 دقیقه به وقت محلی شنیده شده است.

ایران یک مرکز غنی سازی اورانیوم در نزدیکی اصفهان دارد که نقش مهمی در روند توسعه تسلیحات اتمی ایران بازی می کند. این مرکز  در سال 2004 آغاز بکار کرد و کارش غنی سازی اورانیوم هائی بود که از معادن می رسید و یا خریداری می شد تا  در سانتریفیوژ ها وارد گردونه تولید هسته ای شود.

به لطف فرانسه، از سال 2004، هزاران تن اورانیوم در اصفهان انبار شده و بعد به تاسیسات اتمی نطنز که مرکز غنی سازی دیگری  است، منتقل شد.

گروه های تجسس و نجات، خبر انفجار را تایید کردند اما هنوز از تلفات احتمالی این حادثه هیچ خبر موثقی در دست نیست.

به گفته خبرگزاری فارس، مقامات امنیتی وقوع انفجار را تایید کرده اند اما از دادن جزئیات بیشتر امتناع کردند. محمد مهدی اسماعیلی یکی از مقامات امنیتی ایران می گوید: “ما اطلاع دقیقی از این موضوع نداریم؛ این حادثه در دست بررسی است.”

سه شنبه صبح، مقامات اسرائیلی درباره انفجار قبلی ایران که دو هفته پیش اتفاق افتاد ویکی از تاسیسات  تولید موشکی ایران را از بین برد، اظهار نظر کردند. در آن  انفجار یکی از مقامات ارشد پروژه موشکی ایران، کشته شد.

ژنرال ایتای بارون، مدیر تحقیقات اطلاعات نظامی وزارت دفاع مثل در جلسه ای در کمیسیون امور خارجه کنست اسرائیل اعلام کرد: “انفجار در مرکز تولید موشکی می تواند تولید موشکی ایران را به تاخیر بیاندازد یا آن را کاملا از بین ببرد.”

بارون در ادامه گفت: “با این حال باید گفت که ایران علاوه بر مرکز تولید موشکی که در انفجار از بین رفت، سایت های توسعه موشکی دیگری هم دارد.”

باید دید که این انفجار و انفجار دو هفته پیش در ایران در نتیجه، مبارزه جویی، بدشانسی یا در اثر یک عامل بیرونی بوده است.

 اید ویت لید، 28 نوامبر