فقط جنتی می تواند به نمایندگان توهین کند

نویسنده
حسین محمدی

» واکنش به دفاع دبیر شورای نگهبان از کدخدایی

چند روز پس از برگزاری مجلس نکوداشتی برای عباس‌علی کدخدایی٬ سخنگوی سابق شورای نگهبان٬ اصول‌گرایان نسبت به سخنان احمد جنتی٬ دبیر شورای نگهبان٬ در این مراسم واکنش نشان دادند.

احمد جنتی٬ دبیر شورای نگهبان٬ در این مراسم پیرامون رای‌گیری مجلس برای انتخاب عضو حقوق‌دان شورای نگهبان چنین گفته بود: “در مجلس وضعیت به گونه‌ای شد که با یک رای کمتر کدخدایی رای نیاورد که این‌ها همه مقدمه‌چینی شده بود و این طور نبود که به صورت طبیعی رای گیری شود و رای‌گیری آزاد باشد. اینکه به چه کسی رای بدهند و به چه کسی رای ندهند مقدمه‌چینی شده بود”.

وی اضافه کرده بود: “برخی می‌خواستند فرصتی به دست بیاورند و از آقای کدخدایی انتقام‌گیری کنند؛ فرصتی برایشان به‌وجود آمد و حسادت‌هایی نیز بود که کار خود را کرد که من نه فرصت آن را دارم در رابطه با آن صحبت کنم و نه صلاح می‌دانم در مورد این موضوعات صحبت کنم”.

اشاره جنتی به انتخاب اعضای حقوق‌دان شورای نگهبان بود که حدود دو ماه پیش در مجلس انجام شد. براساس قانون٬ رییس قوه‌قضاییه پنج حقوق‌دان را به مجلس معرفی کرده بود تا سه تن از آن‌ها به عضویت شورای نگهبان درآیند. در نهایت و پس از رای‌گیری مجلس٬ محسن اسماعیلی با ۲۳۷ رای، سام سوادکوهی با ۱۴۷ رای و نجات‌الله ابراهیمیان با ۱۳۰ رای به عنوان حقو‌قدانان شورای نگهبان انتخاب شدند. عباس‌علی کدخدایی هم با یک رای کمتر بعد از ۱۲ سال قادر به راهیابی به شورای نگهبان نشد.

آن زمان اعلام شده بود که فراکسیون رهروان ولایت - حامی علی لاریجانی در مجلس - تصمیم گرفته به کدخدایی رای ندهد و همین مساله باعث شد وی به حدنصاب لازم دست پیدا نکند. امیرابراهیم رسولی٬ از نزدیکان غلام‌علی حدادعادل٬ در این زمینه نوشته بود: “فراکسیون اصول‌گرایان مجلس - به ریاست حدادعادل - حامی کدخدایی بود٬ اما فراکسیون رهروان - نزدیک به علی لاریجانی - رای به کدخدایی را از دستور کار خود حذف کرد و به صورت فراکسیونی تصمیم گرفت تا به وی رای ندهد و با تمام این احوال، کدخدایی تنها با اختلاف یک رای حذف شد”.

این مساله در نهایت منجر به واکنش جنتی شد و وی به این تصمیم نمایندگان اعتراض کرد؛ اعتراضی که واکنش برخی از نمایندگان و همچنین چهره‌های اصول‌گرا را به همراه داشت.

سایت الف ـ- متعلق به احمد توکلی -ـ در این زمینه٬ با اشاره به سخنان جنتی نوشت: “فقط آیت الله جنتی می توانند در مورد نمایندگان مجلس چنین سخن بگویند و هیچیک از نمایندگان محترم مردم هم اعتراض نکنند و آن را توهین به مجلس تلقی ننمایند! بعنوان مثال فرض کنید که بعد از رای عدم اعتماد مجلس به سه وزیر دولت جدید، مراسم نکوداشتی برای این سه نفر برگزار میکردند و آیت الله هاشمی رفسنجانی بعنوان سخنران مراسم، دقیقا همین جملات آیت الله جنتی را در مورد مقدمه چینی و حسادت و آزاد نبودن رای به زبان می آوردند، به نظر شما امروز عکس العمل مجلسیان چه بود؟”

منصور حقیقت‌پور٬ عضو کمیسیون امنیت ملی هم پیرامون سخنان احمد جنتی٬ چنین گفته است: “برخی اظهارات که از جانب آقای جنتی و حتی دوستان و همکاران مجلسی همچون دکتر حداد عادل بیان شد، آمیخته با بی انصافی بود. نمایندگان از کجا باید نسبت به رای آوردن یا نیاوردن یک نفر با اختلاف یک رای علم داشته باشند؟ اگر قرار بر این نوع قضاوت‌ها بود، دیگران نیز می توانند بگویند که در حق محمدعلی نجفی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ظلم شد… متهم کردن مجلس کار نادرستی بوده و انتقاد جدی به برخی همکارمان مجلسی وارد است مثلا از آقای حدادعادل انتظار بزرگی و پدری کردن می رفت اما با این دست از اظهارات بی انصافی کردند”.

وی اضافه کرده : “کدخدایی در خصوص دوشغله ها و بحث نظارت مجلس در انتخابات شوراها خوب صحبت نکرد و مجلس شعور دارد و باید به تصمیمش احترام گذاشت… چه طور زمانی که رای به نفع برخی از آقایان داده می شود مجلس قابل تحسین است اما اگر خلاف سلیقه دوستان کاری شود با این ادبیات درباره عملکرد مجلس قضاوت می کنند”.

اشاره حقیقت‌پور به مصوبه مجلس در مورد دوشغله هاست که براساس آن مسئولین باید از شغل‌های دوم، سوم و چندم خود استعفا دهند؛ قانونی که حقوقدانان شورای نگهبان را نیز شامل می شد. کدخدایی آن زمان در واکنش به تصویب این طرح گفته بود که تصویب این قانون “بر اثر احساسات و نگرش شخصی نمایندگان” بوده و اضافه کرده بود: “ظاهرا نمایندگان محترم بعضا فراموش کرده‌اند که باید بر اساس عقل و اصول و قواعد شاخته‌شده حقوقی قانون وضع کنند نه احساسات و نگرش‌های شخصی”. این سخنان کدخدایی همان زمان با واکنش نمایندگان مواجه شده بود.

حسین سبحانی‌نیا٬ عضو هیات رییسه مجلس هم چنین پیرامون پاسخ احمد جنتی را داده: “به‌طور حتم اظهارات برخی شخصیت‌ها درباره زیر سئوأل بردن رأی‌گیری برای انتخاب حقوقدان‌های جدید شورای نگهبان در مجلس، ناشی از اطلاعات نادرست ارائه شده به آن‌ها است. قطعا اظهارات برخی افراد در زیر سئوال بردن انتخاب اعضای حقوقدان شورای نگهبان، توهین به افرادی است که به کدخدایی رأی موافق داده‌اند”.

مسئله‌ای که تاکید محمد باقری٬ دیگر نماینده مجلس را هم در پی داشت: “مجلس تشخیص داد که عباسعلی کدخدایی دیگر در شورای نگهبان حضور نداشته باشد اما برخی با حب و بغض در باره این تصمیم قضاوت می‌کنند که این مسئله تبعات زیادی برای نظام دارد”.

کدخدایی تحصیل‌کرده رشته حقوق در دانشگاه تهران و دانشگاه‌های انگلیس در دوره‌های چهارم و پنجم شورای نگهبان٬ عضو حقوق‌دان این نهاد بود. وی در سه سال گذشته نیز قائم مقام دبیر شورای نگهبان، معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان و سخنگوی شورای نگهبان بود.

وی پس از آنکه موفق به کسب رای اعتماد مجلس برای حضور در شورای نگهبان نشد٬ گفت: “من ۱۲ سال در شورای نگهبان بودم که از این ۱۲ سال ۱۰ سال به عنوان عضو حقوقدان خدمت کردم. در آن دو سال هم به عنوان معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان فعالیت می کردم و در عین حال سخنگوی شورا نیز بودم… طبق آئین نامه شورای نگهبان سخنگو می تواند از اعضای این شورا نباشد”.

حملات برخی نیروهای نزدیک به شورای نگهبان به مجلس٬ به دلیل ندادن رای به کدخدایی باعث شد که بهروز نعمتی٬ نماینده مجلس٬ درباره این حملات بگوید: “برخی ورشکستگان سیاسی با زیر سئوال بردن عملکرد مجلس به‌دنبال انتقام‌گیری هستند. به طور حتم این افراد با این‌گونه اظهارات تنها بغض و کینه خود را نسبت به قوه مقننه نشان می‌دهند، به‌ویژه فردی که در مراسم نکوداشت کدخدایی، داعیه مجلس اصولگرا را داشت باید بداند که آقای کدخدایی حدود ۱۲۸ رأی آورد، اما نفر بعد توانست ۱۲۹ رأی کسب کند، از این رو این افراد با شبهه‌افکنی نمی‌توانند به اهداف خود برسند”.

اشاره وی به سخنان غلام‌علی حدادعادل است که در مراسم نکوداشت کدخدایی٬ چنین سخن گفته بود: “آنچه در دو ماه اخیر باعث تأسف ما شد، این بود که کدخدایی بی‌هیچ جرمی در مجلس اصولگرایان رأی نیاورد، این از شگفتی‌های مجلس بود که ایشان بدون اینکه از اصول‌گرایی تخطی کرده باشد، رأی نیاورد. مخالفان کدخدایی در پاسخ به این سئوال که چرا به کدخدایی رأی ندادند، پاسخ قانع کننده‌ای نداشتند. این موضوع در اذهان باید مثل خیلی پرونده‌های دیگر که در وقت مناسب گشوده و بررسی می‌شود، باقی بماند”.