فشار برای استعفای کسی که به قالیباف رای داد

نویسنده
فیروزه متین

» گاف اصلاح طلبان یا خیانت راستگو؟

در حالیکه اصلاح طلبان با مدیریت احمد مسجد جامعی به عنوان رئیس جدید شورای شهر و به دلیل فقدان کار تشکیلاتی موثر، سمت شهرداری تهران را به راستگرایان واگذار کردند، تبعات رای الهه راستگو به قالیباف کماکان ادامه دارد و اصلاح طلبان شورای شهر می کوشند وی را مقصر اصلی این ماجرا معرفی کنند.

 طی ۴۸ ساعت گذشته، سایت های خبری وابسته به اصلاح طلبان با حمله به الهه راستگو که با حمایت شورای هماهنگی اصلاح طلبان به شورای شهر راه یافته، از وی خواسته اند که از سمت خود استعفا دهد.

در همین حال، در شبکه های اجتماعی نیز شماره تلفن همراه این عضو ائتلاف اصلاح طلبان که بلافاصله از حزب اسلامی کار اخراج شده است نیز منتشر و از شهروندان خواسته شده با شماره وی تماس بگیرند و خواستار استعفای وی شوند؛ اقدامی که موافقان و مخالفان زیادی بین اصلاح طلبان داشته است.

در همین حال دیروز، در سومین جلسه از شورای شهر تهران، دو عضو اصلاح طلب شورای شهر هنگام نطق وی از جلسه خارج شده و وعده داده اند که به روابط مالی برادران الهه راستگو با قالیباف و شهرداری تهران رسیدگی خواهند کرد.

 در مقابل این اقدامات، راستگرایان به حمایت از الهه راستگو برخاسته و خواستار مدیریت فراجناحی احمد مسجد جامعی شده اند.

برخی فعالان سیاسی مستقل معتقدند احمد مسجد جامعی توانایی وقابلیت های لازم را ندارد و به دلیل ارتباط با محمد خاتمی توانسته برای خود موقعیتی کسب کند.این فعالان گاف اصلاح طلبان در ماجرای انتخاب شهردار را نیز، به مدیریت مسجد جامعی ربط می دهند.

اما سایت های اصلاح طلب، نظر دیگری در اینباره دارند و همه تقصیرها را ناشی از خیانت الهه راستگو می دانند و مدعی هستند که وی با وجود قسم خوردن برای رای دادن به محسن هاشمی، به رقیب اش یعنی محمدباقر قالیباف رای داده و این اقدام را به دلیل تطمیع و زد و بند های مالی برادران اش انجام داده است. خود وی اما معتقد است که کارنامه کاری و برنامه های قالیباف را مطالعه کرده و طی نیم ساعت نظرش از هاشمی به قالیباف تغییر کرده و به برنامه های او رای داده و نه به شخص وی.

او دیروز، در حالی که خود را “قربانی” اصلاح طلبان دانست، به خبرگزاری فارس که این روزها کانون مخالفان دولت و اصلاح طلبان شده، گفته است: “پس از اعلام نتیجه انتخاب شهردار تهران، افرادی که اصلا سیاسی نیستند و با هدف کاسب‌کارانه در لیست ما قرار گرفته بودند، طی تماس‌هایی نه تنها به بنده توهین کردند بلکه من را نیز تهدید کردند.آقای مسجدجامعی گفته‌اند که من خائن هستم بنابراین باید مشخص شود که بنده به چه چیزی خیانت کرده‌ا‌م به رای مردم یا چیز دیگری”.

او دیروز در نطق خود در شورای شهر هم گفت: “افرادی در خصوص اینجانب اظهارنظر کرده‌اند که هیچ سابقه سیاسی نداشته و ندارند ولی آنچنان در مسائل سیاسی فرورفته‌اند که تقریباً مسائل مردم را به فراموشی سپرده‌اند. به سبب رعایت یکسری اصول بدیهی در انتخاب شهردار تهران مورد بی مهری و بی توجهی برخی رسانه‌ها و افراد قرار گرفته‌ام که رفتارشان مصداق بارز بد اخلاقی و بی حرمتی به حریت و آزادگی و آزاداندیشی است. مسائل دیگری هم هست که فعلاً سکوت می‌کنم و در صورت لزوم مطالب را بیان خواهم کرد”.

احمد دنیامالی، یک عضو دیگر شورای شهر هم که از لیست اصلاح طلبان به شورا پیوسته اما طرفدار اصولگرایان شده هم درباره انتقادها از راستگو گفته است: “هجمه‌های واردشده به الهه راستگو به‌دلیل رأیی که در انتخاب شهردار به محمدباقر قالیباف داده است، درست نیست. این رفتارها اخلاقی نیست و حتی اگر الزامات حزبی وجود داشته باشد نباید این رفتارها صورت گیرد. ما اعتراض‌مان به دیگران این بود که چنین رفتارهایی نداشته باشند بعد خودمان این‌گونه رفتارها را، آن‌هم با یک خانم از خود بروز می‌دهیم. من درباره خودم بحثی ندارم چراکه آن‌قدر بحران دید‌ه‌ام و زمان جنگ در محاصره قرار گرفتم که این مسائل برایم راحت و طبیعی است ولی این رفتارها با یک خانم درست نیست”.

گفتنی ست در جریان نطق الهه راستگو در جلسه دیروز، فاطمه دانشور و عبدالحسین مختاباد، احمد حکیمی پور و اسماعیل دوستی از اعضای اصلاح طلب شورای شهر، جلسه را به نشانه اعتراض ترک کردند.

در اینباره فاطمه دانشور به تسنیم گفته است: “راستگو خیانت کرده و به عقیده بنده کار غیراخلاقی انجام داده است و ما را احمق فرض کرده است. هر فردی به عنوان عضو شورای می‌تواند به فرد مورد نظرش رای دهد اما راستگو در جلسه فراکسیون اصلاح‌طلبان شرکت کرده و قسم قرآن خورده است اما هم دروغ گفت و هم به ما خیانت کرد. باید بررسی شود که ارتباط شرکت‌های برادر راستگو با شهرداری باعث شده که وی رایش را به آقای قالیباف تغییر دهد یا خیر؟کار سیاسی را ما انجام نداده‌ایم بلکه قالیباف آن را آغاز کرد. به هر ترتیب از نظر اخلاقی راستگو دروغ گفته، نفاق ایجاد کرده و تهمت زده است و همچنین اتفاقاتی که در فراکسیون اصلاح‌طلبان رخ داده را به افراد دیگر انتقال داده است”.

عبدالحسین مختاباد هم گفته است: “خروج من از جلسه هنگام سخنرانی راستگو، اعتراضی نبود و صرفا می‌خواستم آبی به دست و صورتم بزنم. راستگو باید عذرخواهی می‌کرد؛ او یا نباید وارد کار سیستمی می‌شد یا وقتی که وارد شد، باید به الزامات کار سیستمی پایبند می‌ماند. قبلا نشست‌هایی با قالیباف داشتیم که اگر الزاماتی وجود نداشت دوست داشتم به قالیباف رأی دهم. قالیباف مدیری ملی و شخصیتی برجسته است که برای تهران زحماتی کشیده است.نگاه ما کار تیمی بود و حرکت راستگو، گل به خودی بود”.

در بیرون از شورا اما، انتقاد ها از راستگو در بین اصلاح طلبان بیشتر است. از جمله آنکه سایت “بهارنیوز” در مطلبی با انتقاد از وی خواستار استعفای او شده است.

بهار نیوز می نویسد: “راستی نام این اقدام غیراخلاقی شما را چه می‌توان گذاشت؟ آیا غیر از خیانت است این اقدام شما که رای مردمی که به اعتبار اسم اصلاح طلبان به شما رای داده بودند پشت کردید و به مخالف آنها رای دهید! فراموش نکنید مردم به شما وکالت داده بودند و شما وکیل مردم بودید و حق نداشتید خلاف خواسته آنان در انتخابات عمل کنید و اگر غیر از این اتفاق افتاد آیا وکالت شما از مردم همچنان پابرجاست یا دیگر باطل می‌شود. شما قبل از انتخاب شهردار تهران هم مصاحبه کوتاهی با سایت نوید صبح انجام داده بودید و گفته بودید که محسن هاشمی بهترین برنامه را برای اداره تهران دارد اما در عمل به حرف خودتان هم پایبند نبودید و خودتان را هم به سخره گرفتید! حال که با این حرکت غیر اخلاقی این فرصت مناسب را شما از این قشر عظیم جامعه گرفتید و همچنین به خاطر اینکه شما دیگر صلاحیت وکالت مردم در شورای شهر را ندارید پیشنهاد می‌کنیم زودتر استعفای خود را تقدیم فرمانداری تهران کنید تا نگذارید بیش از این آبروی‌تان برود. در ضمن به دوستان حزب اسلامی کار هم توصیه می‌کنیم که در فکر اخراج الهه راستگو از حزب نباشند بلکه بر اصلاح او و استعفایش از شورای شهر تاکید کنند چرا که تنها در این صورت است که حزب اسلامی کار و خانم راستگو می‌توانند این آبروریزی را پاک کنند”.

محسن سرخو، دیگر عضو اصلاح طلب شورای شهر هم گفته است: “ما از صبح روز رای‌گیری این موضوع را می‌دانستیم. ما صبح هم از ایشان پرسیدیم که به شما گفته‌اند رای سفید بدهید؟ گفتند: نه، کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند، می‌خواهند مرا خراب کنند. یعنی تا آخرین لحظه هم این مسائل را کتمان کردند. مشکل ما با خانم راستگو این رفتار غیراخلاقی است، نه اینکه چرا به آقای قالیباف رای دادند. اینکه کسی قسم بخورد و خلاف آن عمل کند نشان می‌دهد آن فرد اساسا فرد مناسبی برای کار سیاسی نیست. یعنی او اعتقاد ندارد و فردی که پایه‌های اعتقادی‌اش ضعیف است اصلا نباید کار سیاسی کند. مشکل ما این است که ایشان خلاف‌واقع قسم خوردند. ما امیدواریم در صحنه سیاسی کشور چنین حرکت‌هایی را شاهد نباشیم. اصل کار سیاسی صداقت و درستی است، هرکسی آزاد است هر رایی بدهد اما نه با نفاق و دروغ”.

البته تمامی اصلاح طلبان هم شخص الهه راستگو را مقصر شهردار شدن مجدد قالیباف نمی دانند و آنرا ناشی از ضعف مدیریت احمد مسجد جامعی و ضعف تشکیلاتی اصلاح طلبان می دانند.

در همین باره، سعید لیلاز به روزنامه اعتماد گفته است: “به اعتقاد من نمی توان آنها را سرزنش کرد چرا که لیست اصلاح طلبان اساسا بر مبنای حزبی روشنی بسته نشد. به هر حال ضعف تشکیلاتی بخشی از واقعیت سیاسی امروز ایران است که به نظر من چندان رذیلتی هم نیست و می تواند کارکردهای مناسبی هم داشته باشد. این عدم صداقت وقتی قابل اعتنا است که از روز اول آقای خاتمی مشخص می کرد چه کسانی ثبت نام کنند. وقتی عده یی خودشان بدون هماهنگی تشکیلاتی ثبت نام کرده اند، نمی توان آنها را سرزنش کرد. از طرفی این فقدان کار تشکیلاتی همین چند هفته پیش به نفع ما تمام شد. مجلس شورای اسلامی کاملادر اختیار جناح راست است اما همین مجلس به زنگنه رای اعتماد داد و نجفی با یک رای اختلاف وزیر نشد. اگر بنا بود آنها هم صرفا به تشکیلات خود پایبند می بودند باید برخی از وزرای آقای روحانی هم رای نمی آوردند. ضمن اینکه من یک سئوال مشخص هم دارم. اگر بنا بر این است که بگوییم رفتارها باید تشکیلاتی باشد آقای مسجدجامعی و نجفی و خانم ابتکار چرا در این هشت سال کوچک ترین ایستادگی در برابر قالیباف نداشتند؟ مگر آنها وابستگی تشکیلاتی خود را فراموش کرده بودند؟ اگر بناست از فقدان رفتار حزبی انتقاد کنیم این سوی ماجرا هم باید دیده شود”.