وضعیت بهاره هدایت همچنان نامشخص است

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» دانشگاه ها و دور جدیدی از التهاب

در حالی که وضعیت برخی از اعضای بازداشتی دفتر تحکیم تقریبا مشخص شده است، وضعیت بهاره هدایت، رییس کمیسیون زنان دفتر تحکم هنوزمشخص نیست.آن گونه که امین احمدیان، همسر بهاره هدایت، اعلام کرده است علیرغم پایان بازجوییها از بهاره هدایت هنوز هیچ پرونده ای از او در دادگاه انقلاب موجود نیست و وکیل هم هنوز نتوانسته وکالت‌اش را در پرونده به ثبت برساند.

به گزارش “کلمه”، احمدیان گفته است: با اینکه وضعیت بقیه‌ی اعضای تحکیم وحدت تا حدودی روشن‌تر شده و توانسته‌اند ملاقات حضوری داشته باشند و با توجه به اینکه بازجویی از همسرم به پایان رسیده است، ولی تاکنون وضعیت پرونده‌ی همسر من، مبهم است و من و خانواده‌اش هنوز نتوانسته‌ایم با وی ملاقات حضوری داشته باشیم.

بهاره هدایت فعال دانشجویی در تاریخ ۱۰ دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. دادستان تهران برای بهاره هدایت ۱۶ مورد اتهامی  برشمرده که آن را شخصا به وی تفهیم کرده است.

 

دانشجویان لیبرال: یک سال حبس

به گزارش خبرگزاری هرانا مهرداد بزرگ و احسان دولتشاه، دو عضو دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران، به یک سال حبس محکوم شدند.

به گزارش بامدادخبر، صبح امروز حکم دادگاه بدوی برای مهرداد بزرگ و احسان دولتشاه، از سوی قاضی پیرعباسی، قاضی شعبه‌ی 26 دادگاه انقلاب تهران صادر شد و بر اساس آن این دو عضو دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس محکوم شدند که شش ماه از آن تعلیقی است.

دادگاه این دو فعال دانشجویی دانشگاه تهران، روزهای 17 و 18 بهمن ماه برگزار شده بود.

گفتنی است مهرداد بزرگ و احسان دولتشاه، به همراه 5 عضو دیگر تشکل دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران در تاریخ 28 آبان ماه بازداشت و پس از گذراندن 70 روز حبس در بند 209 زندان اوین با قرار وثیقه و کفالت آزاد شده اند.

 

انتقال امید منتظری به بند عمومی

یکی از دانشجویانی که در موج بازداشت های پس از عاشورا بازداشت شده بود، از بند 209 به بند عمومی 350 اوین منتقل شد.به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، امید منتظری دانشجو و نویسنده دربند، از سلول های چند نفره ۲۰۹ به بند عمومی ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.پیش از این گزارش‌ها حاکی از وضعیت نامناسب بند ۳۵۰ زندان اوین به دلیل تراکم زندانیان بود و برخی نسبت به عدم رسیدگی پزشکی و شرایط نامناسب این بند ابراز نارضایتی کرده بودند.

روز ۸ اسفند حکم شش سال حبس تعزیری به امید منتظری در زندان ابلاغ شد. این فعال دانشجویی تاکنون از دیدار وکیل خود محروم بوده است.امید منتظری از روز ۷ دی ماه در بازداشت به سر می برد، وی دانشجوی سال آخر حقوق در دانشگاه علامه طباطبایی در مقطع لیسانس و شاعر و روزنامه‌نگار است. مقالات او در حوزه‌های فرهنگ و اندیشه در روزنامه‌های رسمی داخل کشور نظیر فرهنگ آشتی و خبر تاکنون چاپ شده است.

 

دانشگاه آزاد قم : تجمع به مناسبت روز زن

در پی فشارهای روزافزون بر دانشجویان در دانشگاه آزاد، دانشجویان این دانشگاه در اعتراض به شرایط موجود دست به تجمع زدند.بنا به گزارش ها، روز یکشنبه، عده ای از دانشجویان دانشگاه آزاد قم به مناسبت هشتم مارس، روز جهانی زن در مقابل ساختمان دانشکده علوم انسانی در پردیسان جمع شدند.

دانشجویان که ابتدا با سکوت اعتراض خود را به رفتارهای نامناسب حراست دانشگاه خصوصا در جلوی در ورودی اعلام می کردند، پس از تجمع با سر دادن شعارهایی خواستار حمایت ریاست دانشگاه از دانشجویان شدند.پس از شدت گرفتن اعتراضات و تبدیل این تجمع اعتراضی به تحصن، نماینده ی رئیس دانشگاه و رئیس دانشکده ی علوم انسانی با حضور در جمع دانشجویان خواستار حفظ آرامش و عدم تشنج شدند و پس از شنیدن اعتراضات برخی دانشجویان با انتخاب چند نماینده از بین ایشان قول پیگیری و بهبود شرایط موجود را دادند.

گفتنی است پس از جداسازی ورودی خانم ها از در اصلی دانشگاه، مامورین حراست زن در جلوی درورودی با برخوردی نامناسب، بعد از درخواست کارت دانشجویی از تک تک دانشجویان دختر اقدام به “امربه معروف” ایشان می کنند.

لازم به ذکر است که در پی این اقدامات، زوج های دانشجو نیز حق ورود به همراه همسران خویش را ندارند. هم چنین در صورت وارد شدن دانشجویان دختر یا پسر با خودرو به دانشگاه، راننده با هر جنسیتی ملزم است سرنشین خود را پیاده کند.شایان ذکر است که از مدت ها پیش زمزمه هایی مبنی بر تفکیک جنسیتی و زمانی در ساختمان جدید دانشگاه آزاد واحد قم واقع در پردیسان به گوش می خورد و اقداماتی نظیر جداسازی راه پله ها، آسانسور، برخی درب های ورود و خروج و مسیرها انجام داده بودند.

 

دانشگاه علم و صنعت: سالگرد تولد کیانوش آسا

مراسم بیست و هفتمین سالروز تولّد یکی از دانشجویان جان باخته  دانشگاه علم و صنعت روز گذشته برگزار شد.آن گونه که منابع خبری گزارش داده اند، مراسم سالگردتولد  کیانوش آسا ـ از جان باختگان حوادث پس از انتخابات ـ طبق قرار قبلی دانشجویان، روز گذشته در پارک دانشگاه علم و صنعت که پیش از این و طی مراسمی نمادین به پارک “کیانوش آسا” تغییر نام داده بود، برگزار شد.

در این مراسم دانشجویان کیکی برای تولّد شهید کیانوش آسا تدارک دیده بودند که روی آن نوشته شده بود: “کیانوش عزیزم تولدت مبارک”. دانشجویان در حالی که عکس های کیانوش آسا را به همراه داشتند با روشن کردن شمع های سبز در کنار قاب عکس او و نیز نثار گل، یاد و خاطر شهید سبز علم و صنعت را گرامی داشتند.بعد از دقایقی سکوت بیانیه ای در بین دانشجویان پخش شد که یکی از دانشجویان اقدام به خواندن آن کرد. بلافاصله بعد از این کار نیروهای امنیّتی اقدام به فیلم برداری از چهره ی او و سایرین کردند.

در این بیانیه پس از اشاره بیوگرافی شهید کیانوش آسا به نحوه ی به شهادت رسیدن او و به ظلمی که در حق این جوان و نیز خانواده اش در این مدّت از سوی حاکمیّت روا شده اشاره شده بود. در این بیانیه ضمن آوردن جملاتی از آخرین مصاحبه ی میرحسین موسوی با سایت کلمه و نیز پیام ایشان به مناسبت شهادت کیانوش آسا آمده بود: “اکنون بدون حضور کیانوش، بیست و هفتمین سال تولّد او را در پارک شهید آسا در دانشگاه علم و صنعت گرامی می داریم و با سکوت خود دوام زندگی کیانوش را فریاد می زینیم. بدانید که خون صبور امّا پرشور قاتلش را می شناسد، امّا عجول نیست. با احتیاط و شور و سرخگون درست لجظه ای که دشمنش ریختن خون او را به ناحق فراموش می کند، از راه می رسد و قاتل را بدون آن که دستش به خون او آلوده شود، به سمت میدان تقاص می کشاند. بی شک روزی بغض گلوی مادر بی کس آسا کار خود را می کند و بنیان ظالمین فرزندکش را می سوزاند. دیر باشد یا زود! کم باشد یا زیاد، و این سنّت تاریخ است، آه مظلوم ظالم را سرنگون می کند.”

لازم به ذکر است پارک شهید آسا مکانی است که دانشجویان علم و صنعت به طور خودجوش آن را پس از شهادت کیانوش در بیست و دوم تیر ماه امسال در مراسمی نمادین، به اسم وی نامگذاری کردند و از آن به بعد بسیاری از تجمّعات و جلسات دانشجویان در این مکان برگزار می شود.

کیانوش آسا دانشجوی سال آخر رشته ی مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی ارشد و از نخبگان دانشگاه علم و صنعت ایران، کرد و از اقلیّت های مذهبی بود که در جریان تظاهرات میلیونی و مسالمت آمیز دوشنبه 25 خرداد انقلاب تا آزادی، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و درگذشت.