پاسخ منفی مجلس به احمدی نژاد

نویسنده
اردلان صیامی

» توسل به رهبر و نماز و دعا در صحن مجلس هم نتیجه نداد

دیروز با رای مخالف مجلس به درخواست دولت در مورد داشتن 40هزار میلیارد تومان درآمد از هدفمندسازی یارانه ها،روزپایان  گرفت،اما تحلیل گران دیشب گفتند این شاید یک آغاز باشد.داستان دیروز از بیت رهبری آغاز شد.علی لاریجانی به بیت فراخوانده شده بود.چرا که روز قبلش رییس دولت مستقر برای مغلوب کردن مجلس از رهبری یاری خواسته بود. چنین بود که بر خلاف آیین نامه مجلس، با درخواست دولت برای حضور رییس دولت در جلسه موافقت شد.احمدی نژاد هم بین مجلسیان رفت و گفت: به تورم اعتقادی ندارم وتورم سال آینده کاهش هم می یابد.اما مجلس حرف او را نشنیده گرفت ورییس دولت علیرغم اینکه حضورش در زمان رای گیری غیر قانونی بود ماند تا شاهد رای منفی مجلس به نظر دولت باشد.

تورم را قبول ندارم

پیش از آن محمد رضا تابش، دبیرکل فراکسیون نمایندگان اصلاح طلب مجلس در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا از دیدار علی لاریجانی، رییس مجلس با رهبر جمهوری اسلامی درباره قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در روز سه‌شنبه خبر داده بود.این دیدار در پی آن صورت گرفت که محمود احمدی‌نژاد نامه‌ای در این باره به آیت‌الله علی خامنه‌ای نوشته بود.
هر چند هنوز از محتوای نامه احمدی‌نژاد خطاب به رهبر جمهوری اسلامی خبری منتشر نشده است، اما آیت‌الله خامنه در دیدار صبح روز سه‌شنبه با علی لاریجانی با «محکم» ارزیابی کردن استدلال‌های دولت از نمایندگان مجلس خواسته بود تا «فرصتی فراهم شود تا رئیس‌ دولت هم بتواند استدلال‌ها و حرفهایش را پیرامون هدفمند کردن یارانه‌ها مطرح کند.»

 حضور رییس دولت در مجلس، خبرنگاران حاضر در صحن را به این نتیجه رساند که باز هم دولت قافیه را برده وبا طلب یاری از رهبری، مجلس را به چالش ولایت پذیری کشانده ودر پی انفعال بهارستان جدال بودجه ای را برنده شده است.خبرنگاران فارس وایرنا هم بادی به سینه داشتند که بله بازی را دولت برد واین را از سر ذکاوت وتیز هوشی دولت دانستند .احمدی نژاد که آمد خبرنگاران مجبور به ترک جلسه شدند وجلسه غیر علنی شد.

خبر ان لاین از قول حسن سبحانی نیا گزارشی مختصر از این جلسه داد مبنی بر اینکه: احمدی‌نژاد چهار هدف اصلی دولت از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را در جلسه غیرعلنی تشریح کرد. این اهداف عبارت بودند از: کنترل مصرف، ارتقای بهره‌وری و اصلاح ساختارها و مدیریت‌ها، حذف ریشه‌های تورم مستمر که شامل اصلاح ساختارهای تولید و افزایش پایه‌های پولی می‌شود و چهارم اجرای عدالت.

  به گفته وی، احمدی‌نژاد چندین بار طی سخنان 45دقیقه‌ای خود تأکید کرد که اجرای این اهداف با درآمد مدنظر مجلس مبنی بر 20هزار میلیارد تومان قابل تحقق نیست و در نهایت دولت نمی‌تواند کاری انجام دهد که قابل ارزیابی از سوی مجلس باشد.

 عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در پاسخ به اینکه موضع احمدی نژاد  نسبت به تورم‌زا بودن اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها و برآوردهای نمایندگان از افزایش نرخ تورم در سال آینده چه بود؟ اظهار داشت: “آقای احمدی‌نژاد گفتند که به تورم اعتقادی ندارند و چون یکی از اهداف اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها، کنترل تورم مستمر است نمی‌توان گفت که اجرای آن به تورم‌زایی کمک می‌کند.”

این سخنان که به پایان رسید موسی قربانی پیش بینی کرد که نظر دولت رای میاورد و40هزار میلیارد به تصویب میرسد از همین رو وبه خاطر عدم انتظار بیشتر دولت قرار شد مجلس بعد از نماز مغرب وعشا در نوبت سوم تشکیل جلسه دهد واین موضوع به شور گذاشته شود .رییس دولت هم همراه با محصولی وبدون مشایی در صحن بهارستان موقع رای گیری حاضر شد.

 

رای مخالف واعلام با تامل مجلس

رییس مجلس بعد از نماز ساعت 20/8دقیقه شب،تعداد حاضرین را اعلام کرد: 234 نفر.موافقین ومخالفین ثبت نام . چهره های شاخص اصولگرا که به تحولات پشت پرده وقوف دارند ونظر رهبری را میدانند از صحبت علنی اجتناب کردند، چنانچه نادران وقت خود را به محمد حسین فرهنگی نماینده تبریز داد که اوهم مخالفتی کم رنگ کرد. فضا ،فضایی مناسب برای دولت بود. رییس دولت خود بین صندلی ها رفت وآمد ولابی میکرد برای دانه دانه رای. مساله کسب 20هزار میلیارد درآمد  بیشتربرای دولت بود.رای گیری آغاز شد ودر کمال حیرت رای مجلس منفی بود.111تن موافق و105 تن مخالف.پس علی لاریجانی باید با تامل اعلام کند مجلس به پیشنهاد دولت رای منفی داد وفارس درخبرش این را لید کند که علیرغم حضور رییس جمهور، مجلس به پیشنهاد دولت رای منفی داد.این حضور رییس دولت گویا از نظر فارس متاعی بود که مجلسیان قدرش را ندانستند ولی حال خوش را کواکبیان داشت که هنوز خاطره مناظره اش با شریعتمداری در اذهان است. او با صدای بلند دیشب در بهارستان  تهران،جایی که روزی مدرس درآن نطق میکرد میگفت: “امروز مجلس واقعا مجلس بود.”

خبر آن لاین گزار ش داد که رییس دولت وقتی که رای ها خوانده وگرفته میشد حالتی عرفانی به خود گرفته بود ومهر بر پیشانی چسبانده وزیر لب دعا میخواند.اما هنگامی که رای مجلس اعلام شد با عصبانیت وچهره ای برافروخته مجلس را ترک کرد؛خبری از حالت عرفانی و آرامش نبود.

ایلنا هم در گزارشش آورد: رییس مجلس پس از اعلام رای منفی نمایندگان به خواسته دولت، پایان زمان جلسه علنی شیفت شب مجلس را اعلام کرد و گفت: بقیه پیشنهادات برای بررسی درآمد های دولت از محل هدفمندکردن یارانه ها را صبح فردا(امروز) بررسی می‌کنیم.
وی ابراز امیدواری کرد که تا جلسه آتی مجلس، راه حل مناسبی برای تامین نظر دولت پیدا شود. به نظر می رسید که لاریجانی برای دلجویی از رییس دولت این مطلب را بیان کرده است.اما هر چه بود در خارج از جلسه نیز،هنوز صدای کواکبیان شنیده می شد که:“امروز مجلس واقعا مجلس بود.”