تحریم های جدید واشنگتن علیه تهران

نویسنده

» گزارش لوس آنجلس تایمز درباره تشدید فشار آمریکا

برزو درگاهی

 

در همان روزی که ایران و غرب درباره دیدار هفته آینده برای گفتگو بر سر برنامه هسته ای تهران توافق کردند، ایالات متحده از وضع تحریم های تازه علیه خطوط کشتیرانی ایران خبر داد. محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران نیز گفت کشورش حتی “ذره ای” بر سر آنچه وی حقوق ملت خواند، معامله نخواهد کرد.

شاید این یک شروع بد در آستانه اولین دور مذاکرات ایران با قدرت های جهانی بر سر برنامه هسته ای خود در ظرف 14 ماه گذشته به حساب آید.

کاترین آشتون رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا و سعید جلیلی مذاکره کننده ایران روز سه شنبه در مورد برپایی گفتگوها در 6 و 7 دسامبر در ژنو توافق کردند. اما تنها ظرف چند ساعت، احمدی نژاد با تکرار یک عبارت تکراری در تلویزیون، گفت: “ایران به هیچ کس اجازه نمی دهد ذره ای  از حقوق ملت او را زیر پا بگذارد.”

در اواخر وقت اداری روز سه شنبه، وزارت خزانه داری آمریکا نیز از ارتباط 5 مقام تجاری و 10 شرکت ایرانی با خطوط حمل و نقل وابسته به سپاه پاسداران و یا بانک ملت خبر داد. این نهادها در فهرست سیاه آمریکا جا دارند و به حمایت از برنامه های هسته ای و نظامی ایران متهم شده اند.

از جمله این شرکت ها، یک شرکت مستقر در مالزی و نیز هشت شرکت دیگر است که بر اساس ادعای آمریکا، به عنوان شرکت های پوششی برای شرکت کشتیرانی دولتی ایران فعالیت می کردند. ضمناً آمریکا از گروهی از مقامات ایرانی مرتبط با این شرکت ها نیز نام برده است. قوانین ایالات متحده و اتحادیه اروپا، انجام هرگونه معامله ای را با هر شرکت مرتبط با برنامه های هسته ای و تسلیحاتی ایران منع می کنند.

استورات لوی معاون وزارت خرانه داری آمریکا با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: “مادامی که ایران از شرکت های پوششی، فریبکاری و سایر ترفندها برای مخفی کردن فعالیت های غیرقانونی خود استفاده می کند، ما نیز این رفتارها را افشا می کنیم و با تعرض ایران به تحریم های بین المللی و آمریکایی مقابله می کنیم.”

منبع: لوس آنجلس تایمز- 30 نوامبر