تازه چه خبر

نویسنده
پرستو سپهری

دو گزارش از دو رویداد فرهنگی، نخست راه و رسم تازه در مجموعه تئاتر مولوی، پس از آغاز به کار مجدد این کانون فرهنگی و دیگر گزارشی از مرایم یادبود جمشید لایق در…

 

گزارش مراسم آغاز به کار مجدد تئاتر مولوی

تالار را با خاک یکسان می کنیم…

 

بازگشایی تالار مولوی. تهران. شنبه 29 آبان ماه. خبری که توجه بسیاری از خبرگزاری ها و رسانه های جمعی ایران را معطوف به خود کرد.اعلام آن توسط مجید مطهری نژاد بود.کارشناس ارشد فرهنگی دانشگاه تهران. معاونتی که در ماه های اخیر بر سر مالکیت ساختمان تئاتر مولوی به جنگ با جهاد دانشگاهی برخواسته بود. اکنون و پس از 5 ماه از تعطیلی یکی از مهم ترین سالن های نمایشی تهران، شکل و سیاق جدیدی بر در و دیوار تالار نقش بسته.آیه های قرآنی و احادیث دینی.قاب نگاره هایی که تا پیش از این تابلوها، تصاویر و یادگاری هایی از نخستین اجراهای نمایشی در دهه های 40 و 50 به جای آن ها قرار داشت. سالن کوچک تالار تبدیل به انبار خس و خاشاک های مدیریت قبلی شده و در آن به کلی قفل است. قفلی از جنس فولاد و بس خشن. راهروهای آن به رنگ غریبی درآمده و غربت عجیبی را درمیان خانواده تئاتر به ارمغان آورده است.

 

“تالار را به خاطر آمد و شد های نادرست و بی حجابی های فراوان تعطیل کرده ایم. همه چیز را اصلاح خواهیم کرد.” این را مطهری نژاد روز پس ازحمله شبانه بسیج دانشگاه تهران به مجموعه مولوی اعلام کرد. و اینگونه بود که موج جدید اصلاحات آغاز شد. برخورد نیروهای حراست دانشگاه تهران با مراجعین به تالار. سیگار ممنوع. گردهمایی دختران و پسران در کنار هم و در محوطه تالار ممنوع. بدحجابی، بی حجابی، پوشش غیرمعقول همچون نداشتن جوراب درپاهای خانم ها و موی بلند و آرایش کرده در آقایان ممنوع. حضور بیش از اندازه در تالار ممنوع.

“شکل و شیوه انتخاب آثار واجرای آن در تالار را به شدت کنترل خواهیم کرد.” این موضوع  را اصغر حساس اعلام می کند. کارمندی که در مدیریت پیشین، متصدی برق مجموعه مولوی بوده و حالا با جایگزینی سیاست های دانشگاه تهران به عنوان “ناظر” در شورای نظارت فعالیت می کند.

 ناگهان شکل جدیدی  از  اجراها اعلام می شود. میزبانی ازهمه ی نمایش های حاضر در جشنواره مذهبی حقیقت، میزبانی از آثار دفاع مقدس، اجرای عمومی آثار عاشورایی و درنهایت ارزیابی نمایش هایی که با مفهوم همت مضاعف و کار مضاعف تولید شده اند. جشنواره نمایشنامه خوانی تالار مولوی هم به دلیل عدم همسویی با سیاست های مدیریت فعلی تعطیل و به زودی فستیوالی نو از تولیدات هنرمندان مقاومت در این مجموعه جایگزین خواهد شد.

“تنها جشنواره هایی را در اولویت میزبانی تالار قرار خواهیم داد که بر اساس سیاست های جدید حکومت معاونت فرهنگی قدم برداشته باشد و گرنه، نه سرمان برای چنین کارهایی درد می کند و نه توصیه ای برای ادامه فعالیت های فوق برنامه به دستمان رسیده است. تالار را با خاک یکسان می کنیم و به جای آن فضای سبز می سازیم.”

این آخرین اعلام مطهری نژاد در مراسم بازگشایی تالار مولوی است. روزی که عده ای برای سرآغاز دوباره فعالیت های این مجموعه جشن گرفتند. همان روز که حمید شاه آبادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد دولت کودتا ومسافر آستانه، مدیریت مرکز هنرهای نمایشی هم در سالن حضور داشتند و کلمه ای در پاسخ به فرمایشات مطهری نژاد  به زبان نیاوردند. روزی که تفاهم نامه همکاری مرکز هنرهای نمایشی با تالار مولوی به امضای مدیران رسید. اتفاقی که تا پیش از این ها مدیران تالار به دنبال آن بودند و به دلیل اجرای نمایش های غیر ارزشی به زعم وزارت ارشاد پیش نمی آمد. و اینها همه درهمان تاریخ بود. همان روز29  آبان.