به دفاع از روزنامه نگاران ایرانی برخیزید

حنیف مزروعی
حنیف مزروعی

» فراخوان کنفدراسیون بین المللی روزنامه نگاران

کنفدراسیون بین المللی روزنامه نگاران (IFJ)، روز 25 آبان ( 16 نوامبر ) دوتجمع در شهرهای لندن و بروکسل در مقابل سفارت جمهوری اسلامی، در اعتراض به پایمالی حقوق صنفی و زندانی شدن اهالی رسانه و قلم و توقیف پی در پی مطبوعات و اعمال سانسوردرایران برگزار خواهد کرد.

این کنفدراسیون  که یک نهاد بین المللی مدافع حقوق روزنامه نگاران و امنیت شغلی و حرفه ای آنان در جهان است و بیش از 600 هزار عضو در بیش از 123 کشور جهان دارد، همچنین در این برنامه اعتراض خود رانسبت به پلمپ دفتر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران اعلام خواهد کرد. انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران تنها نماینده این نهاد بین المللی در ایران است و بسیاری از اعضای آن، عضو این نهاد نیز محسوب می شوند.

براساس اطلاعیه ای که در سایت رسمی این کنفدراسیون منتشر شده، این مرجع بین المللی در فراخوان خود از تمامی انجمن ها و سندیکاهای روزنامه نگاری عضو درخواست کرده است با حمایت از این حرکت اعتراضی به یاری همکاران خود در ایران بشتابند.گفتنی است که در سایت این کنفدراسیون بین المللی، فهرستی از روزنامه نگاران ایرانی که در ایام پس از انتخابات در 22 خرداد بازداشت و به زندان افتاده  و همچنین روزنامه هایی که در این مدت توقیف شده اند انتشار یافته است.

در حوادث پس از کودتای انتخاباتی در ایران تعداد زیادی از روزنامه نگاران و فعالین رسانه ای بازداشت شدندو تعداد زیادی روزنامه نیز به محاق توقیف و تعطیلی رفتند. تعداد دستگیرشدگان مطبوعاتی به اندازه ای است که به گفته بسیاری از کارشناسان رسانه ای، این تعداد بازداشت و احضار با دوران پس از کودتای 28 مرداد سال 1332 قابل مقایسه است. آمار روزنامه نگاران زندانی در این دوران به مرز 40 نفر رسیده که از این نظر یکی از رکوردهای برخورد سربکوبگرانه در جهان بشمار می رود.

در کنار همه این دستگیری ها و توقیف پی در پی روزنامه ها، خانه روزنامه نگاران ایران نیز به فاصله دو ماه پس از انتخابات، توسط دادستان وقت تهران قاضی سعید مرتضوی، ملقب به قاتل مطبوعات پلمپ شد.  دفتر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران که تنها نهاد صنفی غیردولتی و مستقل  حامی روزنامه نگاران در ایران است، با هزینه و توسط خود روزنامه نگاران اداره می شد.