دو آزادی در تهران، چند احضاردر همدان

نویسنده
بهروز ثمره

» گسترش برخوردبافعالین زن

همزمان با آزادی دو فعال جنبش زنان از زندان اوین، چند تن از فعالان زن به اداره اطلاعات استان همدان  احضار شدند و بعد از بازجویی مورد تهدید امنیتی و فیزیکی قرار گرفتند.

راحله عسگری زاده و وحیده مولوی از فعالان زن که روز 13 آبان در خیابان دستگیر شده بودند، دیروز از زندان آزاد شدند. این دو فعال زن با قرار کفالت پنج میلیون تومانی اوین را ترک کردند. راحله عسگری زاده فعال کمپین یک میلیون امضا  در پارک هنرمندان و وحیده مولوی  از فعالان جنبش زنان در حوالی میدان هفت تیر تهران دستگیر شده بودند.

اما فشار به فعالان زن به تهران محدود نیست و بعد از انتشار خبر دستگیری دو تن از فعالان کمپین یک میلیون امضا در اصفهان، از همدان نیز خبر می رسد که سه تن از فعالان اجتماعی  زن این استان به اداره اطلاعات احضار شده اند.

به گفته یک منبع مطلع در همدان، احضار زنانی که به اداره اطلاعات این شهر فراخوانده شده اند، کتبی نبوده بلکه  به صورت تلفنی و همراه با تهدید بوده است. عمده این احضارها مربوط به فعالان سازمان های غیر دولتی و فعالان کمپینی، اما در ارتباط با حوادث بعد از انتخابات بوده است.

همچنین شنیده ها حاکی است که این تهدیدها به گونه ای بوده که هیچ یک از زنان احضار شده حاضر به گفت و گو در این باره با رسانه ها نشده اند. این چند فعال زن  مجبور به دادن تعهدی کتبی  شده اند که در آن جمع آوری امضا و هر گونه کار تبلیغی و ترویجی برای حقوق زنان غیر قانونی خوانده شده است.

به گفته منابع مطلع، نیروهای امنیتی و انتظامی استان همدان  که کارنامه قتل زهرا بنی یعقوب، پزشک جوان تهرانی و تبرئه شدن از این جرم را در کارنامه دارند، خود رادر معرض پاسخگویی به افکار عمومی نمی بینند.

منابع آگاه  در این شهر همچنین از فشار امنیتی به خانواده برخی از کشته شدگان حوادث اخیر خبر داده و افزوده اند خشونت پلیس و نیروهای انتظامی و امنیتی در شهرستانهایی که فعالان اجتماعی و سیاسی براحتی قابل شناسایی هستند، بیشتر است.