سرکوب خونبن دانشجویان، اعتراض استادان

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» "احمدی نژاد از دانشگاه انتقام می گیرد"

نیروهای انتظامی و لباس شخصی دانشگاهها را به خاک و خون کشیدند و به بی سابقه ترین شکل ممکن با حمله به خوابگاه های دانشجویی و تجمعات مسالمت آمیز دانشجویان، 18 تیر دیگری را در کارنامه جمهوری اسلامی رقم زدند. به گفته برخی منابع دانشجویی در اثر این برخوردها تاکنون پنج تن کشته و دهها نفر زخمی و بازداشت شده اند. در اعتراض به این برخوردها استادان برخی دانشگاه ها استعفا داده و خواستار استرداد جنازه جان باختگان دانشجو شده اند.

در دومین شب اعتراضات به “کودتای انتخاباتی”، نیروهای حکومتی برای سرکوب تجمع مسالمت آمیز دهها تن از دانشجویان در کوی دانشگاه تهران، با بکارگیری نارنجک صوتی و گاز فلفل و گاز اشک آور وارد محوطه دانشگاه شدند و دانشجویان را آماج حملات خشونت بار  خود قرار دادند.

یکی از فعالان دانشجویی از کوی دانشگاه و در گفتگو با روز گفت: “این افراد با اسلحه وینچستر به ما حمله کردند و از ساعت 3:30 تا 5 بامداد به وحشیانه ترین شکل ممکن اقدام به تیراندازی کردند. آنها بچه ها را کتک می زدند. عربده می کشیدند. حتی چند تن از دانشجویان را از بالای یکی از ساختمانهای کوی به پایین پرت کردند که وضعیت جسمی آنها به شدت نامساعد است. بیش از 20 نفر زخمی شده اند. دهها تن از دوستانمان در بازداشتند و از مکان نگهداریشان هیچ اطلاعی نیست. آنها به خوابگاهها هم حمله کرده و کامپیوترها را با تبر شکسته اند. حتی به جان درختان کوی دانشگاه افتاده و از فرط عصبانیت آنها را با تیر قطع کرده اند. واضح است که احمدی نژاد  دارد از دانشگاه به خاطر اعتراضاتش به وی انتقام می گیرد.”

به گفته یکی از دانشجویان “مقاومت مظلومانه دانشجویان کوی در برابر این حملات در حالی بود که تمامی مسئولان کوی دانشگاه تهران، آنان را در مقابل این تهاجم وحشیانه تنها گذاشته بودند”.

صبح روز دوشنبه، و چند ساعت پس از وقوع این درگیریها، هزاران دانشجو در اعتراض به تجاوز  به حریم دانشجویان در کوی دانشگاه با پوشیدن لباس سیاه و پخش صدای قرآن، در جلوی مسجد دانشگاه تحصن کردند. گفته می شود زهرا رهنورد هم در بین دانشجویان حضور یافته است. همچنین شماری از اساتید این دانشگاه با نوشتن نامه ای به این وضعیت اعتراض و برخی نیز استعفاداده اند. دانشگاهیان خواستار استرداد جنازه جان باختگان دانشجو هستند.

به دنبال این حوادث، زمان برگزاری امتحانات تا شهریور ماه به تعویق افتاده ودر همین حال علی لاریجانی، رییس مجلس هم هیاتی را مامور رسیدگی به آنچه “اتفاقات ناگوار در برخی نقاط از جمله کوی دانشگاه تهران” خوانده، کرده است.

اما حمله به دانشجویان، تنها محدود به کوی دانشگاه تهران نبود. در سایر دانشگاههای تهران و دیگر دانشگاههای کشور نیز دانشجویان در حالی که فریاد می زدند “مرگ بر دیکتاتور” و به “کودتای انتخاباتی” اعتراض می کردند، به شکلی بی سابقه مورد حمله قرار گرفتند.

 

دانشگاه شریف

در دانشگاه شریف صدها تن در اعتراض به “تقلبات انتخاباتی” تجمع کردند. از همان آغاز برگزاری این تجمع، درهای دانشگاه بسته شد ودر حالی که خطوط تلفن از کار افتاده بود، شماری از  بسیجیانی که از بیرون دانشگاه آمده بودند، به ضرب و شتم متحصنین پرداختند. این نیروها همچنین از گاز اشک اور برای متفرق کردن دانشجویان استفاده کردند. این همان دانشگاهی ست که چند روز پیش از انتخابات محمود احمدی نژا د را با شعار “دروغگو، دروغگو” وادار به فرار کرده بود.

 

دانشگاه شیراز

خبرنامه امیرکبیر هم از برخورد لباس شخصیها با فعالان دانشگاه شیراز و استعفای رییس این دانشگاه خبر داد ه ونوشته است: “دیروز چند ون نیروی انتظامی ضمن محاصره کتابخانه خوارزمی دانشگاه شیراز و پرتاب گاز اشک آور، به سمت دانشجویان هجوم آوردند و ضمن ضرب و شتم دانشجویان در حدود ۱۰۰ تن از آنان را بازداشت کردند. در حین این اقدام مسئولین کتابخانه خوارزمی از جمله دکتر خیاطیان که قصد داشتند مانع از ورود نیروهای انتظامی به دانشگاه شوند نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. در پی این اقدام محمد هادی صادقی رئیس دانشگاه شیراز از سمت خود استعفا داد و صبح فردا، ساعت ۱۰ صبح اساتید و مسئولین دانشگاه شیراز در محل مدیریت دانشگاه در اعتراض به این یورش تجمع برگزار خواهند کرد. شنیده ها حاکی از آن است که دانشجویان نیز به این جمع خواهند پیوست.”

 

دانشگاه صنعتی بابل

از بابل و از دانشگاه صنعتی آنجا هم خبر رسیده که “خوابگاه دانشجویان دانشگاه در محاصرۀ انصار حزب الله قرار گرفته است.” بر اساس این اخبار “هنوز مدت کوتاهی از اعتراضات دانشجویان در محوطه دانشگاه نگذشته بود که انبوهی از لباس شخصیها تحت عنوان انصار حزب الله که تخمین زده می شود در حدود 1000 نفر می باشد دانشجویان را محاصره کردند. آنها مسلح به سلاحهای گرم و سرد بودند”.

یکی از فعالان دانشجویی در بابل ضمن تایید ین خبر به روز گفت: “اینجا، سه روز است که درگیری و تحصن و کتک کاری است. امتحانات لغو شده. بیش از هفت بازداشتی از روز اول داشتیم که امروز آزاد شدند، ولی تعداد جدیدی دیروز بازداشت شدند. وضعیت وحشتناک است. مردم بابل به کمک ما آمده اند و شعار می دهند:دانشجو، دانشجو حمایتت می کنیم. در مجموع دهها بازداشتی و زخمی داریم”.

 

دانشگاه صنعتی شاهرود

خبر بعدی از خوابگاه صنعتی شاهرود به “روز” رسیده است. در این خبر آمده: “دانشجویان دختر و پسر مستقر در خوابگاه های این دانشگاه در اقدامی خود جوش با شعار «الله اکبر» به تخلفات دولت محمود احمدی نژاد در شمارش آرای مردم ایران شدیدا اعتراض کردند. دانشجویان ضمن حضور در صحن خوابگاه ها همزمان با سر دادن شعار های «مرگ بر دیکتاتور»، «میر حسین رای ما را پس بگیر»، «دانشجو می میرد ذلت نمی پذیرد» تجمع کردند و خواستار باطل اعلام شدن نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران شدند”.

 

دانشگاه رازی کرمانشاه

و به همین ترتیب در کرمانشاه هم دانشجویان همان شعارها، خواست هاو همان اعتراضات را فریاد زدند. به گزارش فعالان دانشجویی  در کرمانشاه “دانشجویان معترض در محوطه‌ی خوابگاه شهید اشرفی و باغ ابریشم دانشگاه رازی کرمانشاه اقدام به برگزاری تجمع‌ نموده و با دادن شعارهایی چون مرگ بر دیکتاتور، چه شاه باشه، چه دکتر، نسبت به اعلام نتیجه‌ انتخابات دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعتراض کردند. تجمع دانشجویان در محوطه‌ی خوابگاه‌ها در حالی صورت گرفت که نیروهای گارد ویژه و ضدشورش در مقابل درب‌های ورودی خوابگاه به قصد ایجاب رعب و وحشت در بین دانشجویان صف آرایی کرده بودند”.

 

دانشگاه فردوسی مشهد

باز هم حمله. باز هم انصار حزب الله. باز هم بازداشت و ضرب و شتم. اینبار در دانشگاه فردوسی مشهد. در آخرین ساعات شب گذشته، منابع دانشجویی درمشهد اعلام کردندکه: “هم اکنون نیروهای لباس شخصی و انصار حزب الله و بسیجی به دانشجویان متحصن در دانشگاه فردوسی مشهد حمله کرده اند. این درگیری اطراف در شمالی دانشگاه فردوسی مشهد رخ داده است. خیابان های باهنر، وکیل آباد و دیگر خیابان های منتهی به دانشگاه فردوسی مشهد هم اکنون محاصره شده اند و امکان عبورومرور مردم وجود ندارد. هر لحظه احتمال حمله نیروهای  گارد ویژه و انتظامی به داخل دانشگاه می باشد. دانشجویان در محاصره هستند و در های دانشگاه بسته شده است و امکان خروج دانشجویان از دانشگاه وجود ندارد. تعداد نامعلومی از دانشجویان نیز بازداشت شده اند”.

 

دانشگاه مازندران

در دانشگاه مازندران هم تجمعی اعتراضی برپا شد که چنین گذشت: “این تجمع در ادامه ی اعتراضات دانشجویان به نتایج انتخابات و اعتراض دانشجویان این دانشگاه به بازداشت علیرضا کیانی برگزار شد. علیرضا کیانی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران عصر روز گذشته در حالی که قصد ورود به دانشگاه بابل را داشت مورد ضرب و شتم شدید نیروهای امنیتی قرار گرفته و به نقطه نا معلومی منتقل شده است. دانشجویان معترض دانشگاه مازندران با راهپیمایی و طی مسیر دانشکده های این دانشگاه در مقابل سر در دانشگاه و مقابل خیابان تجمع کرده، علیه دولت غیر قانونی محمود احمدی نژاد شعار دادند و خواستار آزادی علیرضا کیانی شدند. دانشجویان معترض که در مقابل حلقه نیروی های انتتظامات در مقابل درب پردیس دانشگاه بودند با فریاد «مرگ بر دیکتاتور، چه شاه باشه چه دکتر»، «علیرضا کیانی آزاد باید گردد»، «کیانی کیانی حمایتت می کنیم»، «مرگ بر استبداد»، «موسوی کروبی حمایت حمایت» سر دادند”.

 

سایر دانشگاهها

“ایران شده فلسطیبن مردم چرا نشستین”. این هم شعار دانشجویان بوعلی همدان بود که تجمعی اعتراضی برگزار کردند. در اصفهان هم اوضاع به این ترتیب بود: “یورش گارد ویژه و لباس شخصی‌ها به دانشگاه صنعتی اصفهان، به ضرب و شتم تعدادی دانشجو، آسیب دیدن برخی تالارهای دانشگاه و در نهایت تعطیلی این مرکز آموزشی منجر شد. کلیه امتحانات این دانشگاه به تیرماه موکول شدند. دانشگاه اصفهان پس از تعطیلی همچنان تحت کنترل است”.

از دانشگاههای کردستان، سیستان و بلوچستان و تبریز هم خبرهای مشابهی مخابره شده است.

وضعیت دانشگاه ها در سراسر ایران امنیتی و غیرعادی است. در مجموع صدها دانشجو بازداشت شده، دهها دانشجو مصدوم شده اند و اعتراضات به نتایج انتخابات کماکان ادامه دارد. خبرها حاکیست که شمار اساتید مستعفی در حال افزایش است، امتحانات به تعویق افتاده و اعتراضات به آنچه “کودتای انتخاباتی” خوانده می شود کماکان ادامه دارد.