فراخوان راهپیمایی در سراسر ایران

نویسنده

» در اعتراض به کودتای انتخاباتی

در حالی که روز یکشنبه اعتراض مردم تهران و شهرهای مختلف ایران در  حمایت از میرحسین موسوی و اعتراض به کودتای انتخاباتی به شدت مورد حمله و سرکوب قرار گرفت، ستاد انتخاباتی این کاندیدا از مردم دعوت کرد که امروز (دوشنبه) در تهران و سایر شهرهای کشور به راهپیمایی اعتراض آمیز بپردازند.

بنابر این اطلاعیه راهپیمایی هواداران موسوی در تهران با حضور خود وی از ساعت 4 عصر دوشنبه در تهران از میدان انقلاب تا میدان آزادی برگزار خواهد شد، و این کاندیدا در میدان آزادی برای مردم معترض سخنرانی خواهد کرد.

موسوی همچنین تاکید کرده که در صورت برخورد و ممانعت نیروهای امنیتی و نظامی با برگزاری این راهپیمایی به حرم اآت الله خمینی می رود و در آنجا متحصن خواهد شد.

به دلیل قطع کلیه امکانات ارتباطی موسوی با مردم از جمله فیلترینگ و اختلال در  دو سایت اینترنتی ستاد وی و مسدود شدن سایر سایت ها و رسانه های نزدیک به اصلاح طلبان از سوی مقامات دولتی و امنیتی، نخست وزیر دوران جنگ از  همه مردم خواسته است تا خود زمان برگزاری این راهپیمایی را به یکدیگر اطلاع دهند.

میرحسین موسوی عصر روز یک شنبه همچنین پیام تلفنی را خطاب به مردم ایران منتشر و اعلام کرد: “امکان حضور در میان مردم یا هرنوع ارتباط و گفتگو با آنان از من سلب گردیده و تحت نظارت می‌باشم. از سوی دیگر ستاد مرکزی اینجانب نیز پلمپ شده و اعضای حزب مشارکت دستگیر شده‌اند”، اما “مردم عزیز می‌خواهم ضمن حضور در صحنه، از هرگونه درگیری و تشنج که قطعاً به نفع گروه قانون‌گریز و متقلب تمام خواهد شد بپرهیزند.”

 

ادامه اعتراض و سرکوب

به رغم ورود هزاران مامور امنیتی و یگان های ویژه به سطح شهر تهران و شهرهای دیگر کشور، روز یکشنبه اعتراض های گسترده مردم به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ادامه یافت.

معترضان به تقلب در انتخابات با تجمع در خیابان ولی‌عصر در نزدیکی یکی از ستادهای انتخاباتی میرحسین موسوی که اکنون پلمپ شده است، به سر دادن شعارهایی در حمایت از موسوی و اعتراض به روند شمارش و اعلام نتایج آرا پرداختند.

یگان های ویژه و ماموران مسلح لباس شخصی به شدت مردم معترض را با باطوم و شلیک گاز اشک آور مورد حمله قرار دادند. گزارش هایی نیز از شلیک تیر هوایی منتشرشده است.

تصاویری که شهروندان از سطح تهران منتشر کرده اند حامی از آن است که ماموران یگان های ویژه مجهز به انواع اسلحه و ماسک و با صورت های پوشیده، علاوه بر حمله به تجمعات و تظاهرات مردم، زنان و جوانان منتظر در ایستگاه های اتوبوس و عابران معمولی را نیز به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و با باطوم و اسپری فلفل مورد حمله قرار داده اند.

شاهدان عینی میزان خشونت یگان های ویژه را بی سابقه توصیف کرده اند. روز یک شنبه محود احمدی نژاد با انتقال چند هزار نفر از پرسنل دستگاه های نظامی و دولتی و هواداران خود به میدان ولی عصر  با آنها جشن پیروزی برگزار کرد و همزمان ماموران یگان های ویژه راهپیمایان معترضی را که قصد داشتند خود را برای اعتراض به این میدان برسانند مورد ضرب و شتم قرار دادند.

در کرج نیز گزارش ها حاکی است که یگان های ویژه به تجمعات اعتراض آمیز مردم حمله برده و آنها را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده اند.

شعارهای مردم معترض روز یکشنبه با شدت گرفتن سرکوب آنها تند تر شد. از جمله این شعارها عبارت بود از: “گفته بودیم اگر تقلب بشه، ایران قیامت میشه”، “پلیس خیانت می‌کند، دولت حمایت می‌کند”، “پلیس مزدور نمی‌خواهیم، حکومت زور نمی‌خواهیم”، “موسوی، موسوی، رأی منو پس بگیر” و “مرگ بر دیکتاتور”.

روز یکشنبه علاوه بر یگان های ویژه، گروهایی از نیروهای لباس شخصی مجهز به چماق، چاقو و سایر سلاح های سرد به خیابان های اصلی تهران منتقل شده و به ویژه در میدان ولی عصر و خیابان های اطراف، و همچنین در میدان انقلاب و خیابان های اطراف  آن معترضان مورد حمله و شرب و شتم قرار دادند.

از شمار مجروحان دیروز آمار دقیقی منتشر نشده اما برخی گزارش ها حاکی است که ماموران امنیتی به بیمارستان ها مراجعه می کنند تا ده ها تظاهر کنندگان مجروح را دستگیر کنند.

در حالی که آمارها از دستگیری ده ها تن در تظاهرات دو روز گذشته تهران خبر می دهد، یکی از فرماندهان نیروی انتظامی به خبرگزاریهای دولتی گفت که 170 نفر در تهران بازداشت شده اند.

این در حالی است که محمد علی ابطحی از اعضای ستاد انتخاباتی مهدی کروبی اعلام کرد که شنبه شب بیش از 100 نفر از فعالان سیاسی شناخته شده و روزنامه نگاران در تهران در خانه یا محل کار خود بازداشت شده اند. هرچند بسیاری از دستگیر شدگان، روز یکشنبه آزاد شدند.

از سوی دیگر، شهرهای کرج، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز نیز در شبانه روز گذشته شاهد تظاهرات و تجمعات اعتراض آمیز هواداران میرحسین موسوی بود که بنابر گزارش ها سرکوب مردم در شراز و اصفهان شدت بیشتری داشته است.