تهران و دعوت از جهان علیه داعش

نویسنده

» گزارش نیوزویک از دیدار وزیر خارجه ایران و مقامات عراق

حیدر العبادی،‌ نخست‌وزیر منصوب عراق، روز یکشنبه، طی مذاکراتی با وزیر خارجه ایران گفت، ‌تلاش‌های بین‌المللی برای نابودی شبه‌نظامیان دولت اسلامی که بخش‌هایی از خاک این کشور و سوریه را اشغال کرده‌اند، ضروری است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، که قدرت شیعه منطقه‌ محسوب می‌شود و احتمالا در تشکیل کابینه عبادی نفوذ خواهد داشت، حمایت تهران از یکپارچگی عراق و مبارزه این کشور علیه شبه‌نظامیان سنی را مورد تاکید دوباره قرار داد.

دفتر وی پس از این مذاکرات طی بیانیه‌ای گفت: “عبادی به خطرات بسیاری که در نتیجه وجود دارودسته تروریستی دولت اسلامی پیش آمده اشاره کرد که مستلزم تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای نابودی این سازمان تروریستی است.”

پیشروی دولت اسلامی در شمال عراق، به دولت بغداد و متحدان غربی‌ آن هشدار داده است و موجب شده تا نیروی هوایی آمریکا اولین حملات هوایی خود را پس از خروج نیروهای آ مریکا در سال ۲۰۱۱، علیه داعش انجام بدهد.

این گروه شبه‌نظامی سنی، مسلمانان شیعه را که اکثریت مردم عراق را شکل می‌دهند، کافر و مستحق مرگ می‌داند و موجب شده هزاران غیرمسلمان نیز از خانه‌هایشان آواره شوند.

بمب گذاری‌های روز شنبه در سراسر عراق، که باعث کشته شدن ۳۵ نفر شد، آشکارا در انتقام حمله شبه‌نظامیان شیعه به یک مسجد سنی در استان دیاله صورت گرفت که ۶۸ نمازگزار را به کشتن داد.

منتقدان، نوری المالکی، نخست‌وزیر در حال خروج عراق را که مانند عبادی شیعه است، ‌مقصر دامن زدن به درگیری‌های فرقه‌ای می‌دانند. او سنی‌ها را از قدرت و نفوذ در امور کشور کنار گذاشت.

عبادی در حال حاضر به دنبال جلب حمایت سنی‌ها و کردهاست تا بتواند با شورشیان داعش مقابله کند. ظریف روز یکشنبه این سیاست را مورد ستایش قرار داد.

ظریف در یک کنفرانس خبری با هشیار زیباری وزیر خارجه عراق گفت: “ما به روند دموکراتیک در عراق که از طریق انتخاب حیدر عبادی به مقام نخست‌وزیری برای تشکیل یک دولت فراگیر به نتیجه منطقی رسیده، اطمینان بسیار داریم. جمهوری اسلامی ایران در کنار شما خواهد ایستاد. ایران حامی اتحاد عراق و ثبات و امنیت است و این را به عنوان اولویت سیاست خارجی خود در نظر می‌گیرد.”

سنی‌ها، شبه‌نظامیان شیعه آموزش‌دیده توسط ایران را مقصر این خونریزی‌های فرقه‌ای می‌دانند. این شبه‌نظامیان می‌گویند در حال شکست دادن دولت اسلامی هستند.

بمب گذاری، ‌آدم‌ربایی و اعدام با تیراندازی، تقریبا هر روز در عراق رخ می‌دهد و روزهای سیاه ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ را که اوج جنگ داخلی بود به خاطر می‌آورند.ظریف در پاسخ به سئوالی در مورد حضور سربازان ایرانی در کنار نیروهای عراق در میدان نبرد علیه داعش گفت: “اطلاعات در مورد حضور سربازان ایران در عراق درست نیست. ما یک سرباز ایرانی هم در خاک عراق نداریم، چون عراق نیازی به این سربازان ندارد.”

شبه‌نظامیان دولت اسلامی در هفته‌های اخیر نیروهای کرد را شکست داده‌ و شهرها،‌ میادین نفتی و بزرگترین سد عراق را اشغال کردند. کمی بعد، کردها با پشتیبانی نیروی هوایی آمریکا کنترل سد موصل را پس گرفتند.

با این‌که عملیات هوایی این ماه آمریکا موجب عقب‌نشینی‌هایی از جانب دولت اسلامی شده، اما مشکل عمیق‌تر جنگ فرقه‌ای را که این گروه با حمله به شیعیان به آن دامن زده، حل نمی‌کند.

دولت اسلامی در پاسخ به حملات هوایی آمریکا، در ویدئویی نشان داد که یک جنگجوی سیاه‌پوش سر جیمز فولی، خبرنگار آمریکایی را از بدن جدا می‌کند.

منبع: نیوزویک - 24 اوت