تهران کرانه باختری را مسلح می کند

نویسنده
شیرین کریمی

» به بهانه شکار پهپاد اسرائیلی

یک روز پس از بیانیه سپاه در خصوص منهدم کردن یک هواپیمای بدون سرنشین اسرائیلی، فرمانده نیروی هوایی این نهاد نظامی گفته نظام اسلامی حق هر گونه پاسخی را برای خود قائل است.او همچنین در گرماگرم نبرد اسرائیل و حماس اعلام کرده است که تهران مسلح کردن کرانه باختری را تسریع خواهد کرد.

۲۴ ساعت پس از آنکه سپاه پاسداران اعلام کرد یک هواپیمای بدون سرنشین متعلق به اسرائیل را “شکار” کرده، سردار امیر علی حاجی زاده ، فرمانده نیروهای هوافضای سپاه اعلام کرد: “ما حق هرگونه پاسخی را برای خود قائل هستیم.”

روز یکشنبه سپاه با انتشار بیانیه ای ادعا کرد پدافند هوا فضای نیروی هوایی اش موفق شده یک هواپیمای “جاسوسی” بدون سرنشین که قصد نفوذ به حریم منطقه هسته ای نطنز را داشته است، با شلیک موشک زمین به هوا منهدم کند.

سایت نطنز ، مهمترین سایت هسته ای حمهوری اسلامی است که در آن اورانیوم تا حد 5 درصد غنی سازی می شود. سپاه می گوید هواپیمای بدون سرنشینی اسرائیلی نتوانسته به حریم هوایی نطنز وارد شود و پیش از آن در نقطه ای که اسمی از آن برده نشده،ساقط شده است.

تهران در چند سال اخیر بار ها اسرائیل را به تلاش برای جاسوسی و خرابکاری در تاسیسات هسته ای نظام و قتل دانشمندان اتمی متهم کرده است. اسرائیل عموما از پاسخ به چنین اتهاماتی سرباز می زند. در ارتباط با ادعای روز یکشنبه جمهوری اسلامی نیز ارتش اسرائیل خاطرنشان کرده است که در مورد گزارش های خارجی موضعی اتخاذ نمی کند.

خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه دیروز تصاویری از پهپاد ساقط‌شده اسرائیل منتشر کرد و مدعی شد که پهپاد منهدم شده از نوع “هرمس” و رادارگریز بوده است.

سردار حاجی زاده دسیروز در مقام پاسخ گویی به اقدام اسرائیل ، همچنین اعلام کرد که مسلح کردن گروه های شبه نظامی فلسطینی در کرانه باختری را تسریع خواهد کرد. ادعای شکار پهپاد اسرائیلی در شرایطی صورت می گیرد که در دو ماه اخیر اسرائیل درگیر بمباران بی وقفه باریکه غزه بوده که طی آن بیش از دو هزار نفر ( بیش از دو سوم غیر نظامی) از ساکنین غزه کشته شده اند. در این میان چندین فرمانده کلیدی گردان عز الدین قسام – شاخه نظامی حماس – نیز کشته شده اند .

چند ساعت پیش از آنکه سپاه بیانیه “شکار پهپاد” را منتشر کند، سردار جزایری معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح گفته بود: “ادامه جنگ غزه، سبب تسریع تسلیح‌کرانه باختری و نابودی اشغالگران می‌شود.”

وی به طور ضمنی از مسلح شدن کرانه باختری که در اختیار تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس است حمایت کرده و گفته بود: “وحشت اشغالگران قدس شریف از مسلح شدن مردم و مقاومت در کرانه باختری، حاکی از عمق ضربه پذیری تل آویو از ورود مبارزه و مقاومت به فاز جدید است.”

همزمان دیروز مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در راستای محکومیت تعرض به حریم هوایی ایران گفت: “ما در مقابل نقض آشکار تمامیت سرزمینی خود، اقدام دفاعی متناسب و پیگیری موضوع در سطح مراجع حقوقی و بین‌المللی را بر اساس نتایج بررسی‌های لازم و در چارچوب قواعد بین‌المللی حق خود می‌دانیم.”

 

پرواز از آذربایجان؟

در همین راستا دیروز فرمانده نیروی هوا فضای سپاه این موضوع را یادآوری کرده که اشیانه هواپیمای بدون سرنشین مذکور اسرائیل نبوده و متذکر شده که “برد عملیاتی این هواپیما نشان می‌دهد که مبدا پرواز آن اسرائیل نبوده بلکه “یکی از کشورهای منطقه بوده است.”

کشورهایی در خاورمیانه یا هم جوار با ایران که با اسرائیل روابط دیپلماتیک دارند بسیار معدودند؛جمهوری آذربایجان و اردن از جمله این کشورها هستند. باکو روابط گرمی با تل آویو دارد و در سال های اخیر هم قراردادهای نظامی قابل توجهی با این کشور امضا کرده.از طرف دیگر از سال ۹۰ به این سو تهران بار‌ها گفته است جمهوری آذربایجان به ماموران اسرائیلی اجازه می‌دهد از طریق خاک این کشور علیه برنامه اتمی تهران دسیسه چینی کنند.

 کمتر از یک سال پیش، اواخر ماه مهر سال ۹۱ یک هواپیمای بدون سرنشین از جنوب لبنان به پرواز در آمد و توانست به حریم هوایی اسرائیل وارد شود.

جنگنده های اسرائیل این هواپیمای شناسایی را منهدم کردند اما روز بعد یک نماینده مجلس نهم ادعا کرد این هواپیمای بدون سرنشین توانسته است از برخی مناطق اسرائیل عکس برداری کند. حزب الله هم اعلام کرد قطعات این هواپیما در خاک لبنان سر هم شده است؛ قطعاتی که به گفته سید حسن نصرالله ـ رهبر شبه نظامیان شیعه لبنان ـ توسط ایران تولید شده است.

 

علاقه خامنه ای به شکار پهپاد

جمهوری اسلامی در سال های اخیر علاقه زیادی به آنچه “شکار پهپاد ” می خواند پیدا کرده است؛ کلمه ای اختصاری برای “پرنده هدایت‌پذیر از راه دور”.

آذرماه سال ۹۰ بود که ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به نقل از یک مسئول نظامی اعلام کرد واحدهای جنگ الکترونیکی و پدافند هوایی موفق شدند یک فروند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکایی را که به طور محدود به مناطق شرق ایران “تجاوز” کرده بود، “منهدم” کنند. مقامات نظامی جمهوری اسلامی بعد ها بیانیه خود را تغییر دادند و اعلام کردند آن را بدون آسیب جدی روی زمین نشانده اند.

این هواپیمای بدون سرنشین آمریکا از نوع RQ170 بود که از آن برای جمع آوری اطلاعات استفاده می شود. لقب آن “جانور قندهار” بود و کارشناسان نظامی آن را پیشرفته ترین هواپیمای جاسوسی رادارگریز در جهان توصیف کردند و ایالات متحده نیز از تهران خواست آن را به واشنگتن باز گرداند؛ در خواستی که بر آورده نشد.

با این حال به جز آن مورد ، موارد دیگری که نظام ادعای “شکار پهپاد” کرده به طور رسمی تایید نشده و گهگاه سپاه گاف های قابل تاملی نیز در این خصوص داده است. برای نمونه اسفند سال ۹۱ خبرگزاری فارس ـ نزدیک به سپاه ـ در خبری فوری اعلام کرد که “سردار سرخیلی سخنگوی رزمایش پیامبر اعظم ۸ نیروی زمینی سپاه لحظاتی پیش در جمع خبرنگاران از به زمین نشاندن یک پهپاد بیگانه در منطقه رزمایش خبر داده است”.

این فرمانده نظامی در توضیح، به “عملیات جنگ الکترونیک” اشاره کرده و گفته بود: “در اولین روز عملیاتی رزمایش پیامبر اعظم سیستم‌های جنگ الکترونیک سپاه متوجه سیگنال‌هایی شدند که نشان می‌داد پهپادهای بیگانه قصد ورود به کشورمان را دارند.”

اما این خبر خیلی زود به یک سرافکندگی تبدیل شد، چرا که یک روز بعد مشخص شد آنچه سپاه به زمین نشانده، پهپادی بوده که در این رزمایش به عنوان “دشمن فرضی” از سوی نیروهای خودی مورد استفاده قرار گرفته است. یاسین حسنعلی، سخنگوی سپاه نیز در گفتگو با خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس این موضوع را تایید کرد.

حال آنکه سردار سرخیلی با افتخار بسیار گفته بود: “در این هنگام( زمان ورود پهپباد بیگانه به خاک ایران) نیروهای متخصص ما توانستند یک پهپاد بیگانه را در منطقه رزمایش به زمین بنشانند.”

او حتی از وجود یک فیلم هم خبر داده بود و اینکه “فیلم این پهپاد بیگانه در اختیار سپاه است و در صورت صلاحدید فرماندهان، منتشر خواهد شد.”

سه ماه پیش از آن نیز فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی توانسته یک فروند “پهباد متجاوز” متعلق به ارتش ایالات متحده را در جنوب ایران “شکار” کند. سردار علی فدوی این هواپیمای بدون سرنشین را از نوع “اسکن ایگل” توصیف کرده و گفته بود: “این گونه پرنده ها معمولا از روی ناوهای بزرگ به پرواز در می آیند.”

سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه نیز با اشاره به این خبر گفته بود: “شکست مجدد آمریکا در عملیات جاسوسی این پهپاد نشان داد دولت آمریکا با وجود برخورداری از قدرت نظامی، توان اقتصادی بالا و تسلط بر نظام سیاسی جهان از توانایی لازم برای مقابله با ایران اسلامی برخوردار نیست.”

اما در حالی که رجزخوانی سرداران برای واشنگتن ادامه داشت، سخنگوی مرکز فرماندهی ناوگان پنجم آمریکا مستقر در بحرین این خبر را تکذیب کرد. این مقام ارشد نظامی پنتاگون گفته بود که “نیروی دریایی ایالات متحده تمامی هواپیماهای بدون سرنشین خود در منطقه خاورمیانه را شمارش کرده و هیچیک از این هواپیماها از جمله هواپیماهای نوع اسکن‌ایگل که ایران مدعی شکار آن شده، مفقود نشده است.”

ظاهرا تلاش شدید نیروهای نظامی جمهوری اسلامی برای به زمین نشاندن هواپیماهای بدون خارجی به خاطر عطش آیت الله خامنه ای برای شکار پهپاد است. این را می توان از اظهارات سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران دریافت که اواخر سال ۹۱ گفته بود: “در گزارش‌هایی که خدمت مقام معظم رهبری می‌بردیم مطالبه جدی ایشان موضوع پهپادها بود. ایشان تأکید داشتند که پهپادها دیده نمی‌شود ولی اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند که در همین راستا زدن آنها و نشاندن آنها جزو مطالبات جدی حضرت معظم‌له از فرماندهان بود.”