گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا شدنی است

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از اظهارات وزیر خارجه ایران

وزیر خارجه ایران گفت مذاکرات مستقیم با آمریکا «میسر» است اما چنین اقدامی باید توسط رهبر کشور آیت‌الله خامنه‌ای مورد تایید قرار گیرد.

سخنان روز دوشنبه علی‌اکبر صالحی اولین علامت ایران مبنی بر بررسی گفت‌وگوی مستقیم با واشنگتن در حکومت ایران است. اما این سخنان مشخص نکرده که این گفت‌وگو منحصر به برنامه هسته‌ای خواهد بود یا مسائل دیگر را هم شامل می‌شود.

این نوع تحولات نشان می دهد رهبر ایران اشاره‌ای به حمایت از گفت‌وگوی مستقیم با واشنگتن که از سال 1979 پس از انقلاب ایران قطع شده نکرده است. ایران و آمریکا بخشی از مذاکرات هسته‌ای شش جانبه هستند که فعلا متوقف شده. این دو کشور همچنین دیدارهایی در مورد افغانستان و عراق با هم انجام داده اند.

آمریکا روابط خود را با ایران به دنبال اشغال سفارت این کشور در تهران در سال 1979 ، به عنوان اعتراض به حمایت واشنگتن از محمد رضا شاه، قطع کرد.

تهران و واشنگتن، به دنبال اشغال افغانستان توسط نیروهای ناتو به رهبری آمریکا در سال 2001 همکاری هایی را با یکدیگر انجام دادند ولی روابط این دو، به دنبال اظهارات جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تعلق ایران به “محور شرارت” مجددا رو به تیرگی گذاشت.

ایران همچنین از سرنگونی صدام حسین درعراق در سال 2003 خشنود بود و از آن حمایت می کرد ولی از اشغال این کشور توسط نیروهای نظامی به رهبری آمریکا انتقاد می کرد. در هفته های اخیر خبرهای مربوط به احتمال مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا منتشر شده است.

صالحی گفت: “تا کنون مذاکراتی با آمریکا در مورد مسائلی چون افغانستان و عراق انجام شده است. ولی ایده مذاکرات جامع سیاسی میان دو کشور، که اخیرا در مطبوعات مطرح شده است، تنها با نظر رهبر کشور می تواند انجام شود.”

خامنه ای، رهبر ایران نشانه ای از امکان ملاقات با دیپلمات ها یا رهبران آمریکایی نشان نداده است. وی تا کنون با هرگونه رابطه با آمریکا مخالفت کرده است و سیاست واشنگتن را محکوم کرده است.

وی در سال 2009 به پیشنهاد باراک اوباما مبنی بر بهبود روابط انتقاد کرده و گفت ترجیح می دهد منتظر بماند تا آمریکا تغییرات ملموسی در سیاست خود اعمال کند.

در هفته های اخیر آمریکا نشانه هایی از آمادگی مذاکره مستقیم دو جانبه با ایران را مطرح کرده است. این در حالی است که ایران به ذخیره مقادیر بیشتری از اورانیوم غنی شده مشغول است و نگرانی های غرب از تلاش های ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای افزایش یافته است.

منبع: واشنگتن پست – 3 دسامبر