آماده سازی بسیج برای سرکوب شورش های شهری

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» برگزاری مانورهای امنیتی نظامی در کشور

در پی افزایش نگرانی نهادهای امنیتی نظامی از تداوم بحران اقتصادی و گرانی بی سابقه کالاهای اساسی و پیش بینی شورش های محرومین، فرماندهان ارشد در سپاه پاسداران و بسیج ضمن آماده سازی نیروهای خود برای سرکوب اعتراضات احتمالی از تدارک و اجرای برگزاری مانورهای مختلف گردانهای ویژه خود خبر می دهند.

در این ارتباط فرمانده سپاه محمدرسول الله تهران از برگزاری مانور بزرگ “گردان‌های بیت‌‌المقدس،‌ عاشورا،‌امام علی و امام حسین” در تهران خبر داد و اعلام کرد: “این رزمایش با نام رزمایش امام جعفر صادق قرار بود قبل از هفته دفاع مقدس برگزار شود که به بعد از آن موکول شد و در ت اریخ ۲۰ و ۲۱ مهرماه برگزار می‌شود.”

سرتیپ پاسدار محسن کاظمینی با تاکید بر اینکه “ طرح ریزی این رزمایش به روز و بنا بر دشمن امروز برنامه‌ریزی شده است” و” رزمایشی امنیتی، دفاعی و امدادی است” گفت که “ این رزمایش در چندین نقطه از تهران به طور همزمان برگزار می‌شود.”

اعلام برگزاری این مانور در پایتخت در حالی است که از ماه گذشته نیز سپاه پاسداران و بسیج دست به تحولاتی ساختاری زده و در مجموع با ادغام گردان های امنیتی نظامی عاشورا و الزهرا تحت عنوان گردان های واکنش سریع”بیت المقدس” در برخی از استانهای کشور دست به برگزاری مانورهایی زده اند.

دو هفته پیش فرمانده سابق سپاه سیدالشهدای تهران و جانشین کنونی فرمانده کل بسیج در پایان مانور گردان های امنیتی نظامی بسیج در لرستان اعلام کرد که “تا پایان سال در تمام استان‌ها رزمایش بیت‌المقدس (گردان های واکنش سریع) هفته‌ای در یک یا دو استان کشور برگزار می‌شود.”

سرتیپ پاسدار علی فضلی با بیان اینکه “امروز در سطح کشور شش هزار گردان عاشورا و الزهرا که توان بیشتری را دارند، در قالب گردان‌های بیت المقدس سازماندهی کرده ایم” افزود: “در طرح سازماندهی جدید سازمان بسیج مستضعفین، الگوهای جدیدی از مسائل دفاعی پیش بینی شده که از آن جمله ایجاد گردان‌های واکنش سریع بیت‌المقدس است.”

او “هدف از برگزاری این رزمایش‌ها را حفظ آمادگی دفاعی و نمایش توان رزمی بسیج عنوان کرد” و با تاکید بر اینکه”این گردان‌ها برای نخستین بار در سلسله رزمایش‌هایی در سراسر کشور شرکت می‌کنند” گفت: “در این رزمایش‌ها، عملکرد این گردان‌های تازه تاسیس مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.”

وی همچنین تصریح کرد که”رویکرد امروز بسیج با گذشته متفاوت است و در سه حوزه تهدید سخت، تهدید نیمه سخت و تهدید نرم اقدامات خوبی صورت گرفته است.”

این مانور به مدت دو روز با حضور ۱۴۴ دسته در قالب ۱۶ گردان‌های سریع با همکاری سپاه حضرت ابوالفضل لرستان در خرم آباد برگزار شد.

همچنین هفته گذشته سرتیپ پاسدار علی استادحسینی از مانور نظامی امنیتی این گردان ها در استان سمنان خبرداده و اعلام کرده بود که “ تجربه هشت سال دفاع مقدس به ما نشان داد که در دفاع نظامی از انقلاب هم باید از توان بسیج و نیروهای مردمی بهره برد.”

فرمانده سپاه قائم آل محمد سمنان با تاکید بر اینکه “بسیجیان سرباز ولی امر هستند” تصریح کرده بود که”باید در همه ابعاد جنگ سخت، نیمه سخت و نرم مجهز بوده و سطح آمادگی خود را ارتقاء دهیم. چرا که اگر آمادگی و حضور جانانه بسیجیان در صحنه انقلاب نبود، تاکنون بارها مورد هجوم دشمنان قرار می‌گرفتیم.”

این مانور به مدت سه روز و با حضور ۱۶ گردان ستادی و رزمی و گردان‏های امام حسین در برخی مناطق سمنان برگزار شد.

 

گردان های نظامی –ـ امنیتی بسیج

فعال شدن گردان های عاشورا و الزهرا تحت عنوان گردان های واکنش سریع بیت المقدس و اعلام برگزاری مانور این نیروها تا پایان سال در تمام استانها در شرایطی است که به نظر می رسد پیش بینی های امنیتی و نظامی از ماه های آینده، فرماندهان ارشد سپاه پاسداران را مجبور کرده است تا با برگزاری این مانورهافعالیت های نظامی و امنیتی بسیج و حضور آنها در سطح شهرها را افزایش بیشتری بدهند.

نیروی مقاومت بسیج دارای گردان های مختلف نظامی و امنیتی در قالب گردان های عاشورا، الزهرا، امام حسین،، کربلا و ذوالفقار است که از اوایل دهه ۷۰ در این نهاد وابسته به سپاه پاسداران تاسیس شده است. گردان‌های امنیتی امام علی مدتی پس از وقوع اعتراضات به انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری در سال ۸۸ تشکیل شد.

در همین ارتباط تیرماه سال ۸۹ هفته نامه صبح صادق از دوره ۴۵ روزه آموزش نظامی و امنیتی گردان های امام حسین و امام علی خبرداده بودهاما این گردانها در مهرماه۱۳۹۰ به طور رسمی و با برگزاری یک مانور در عرصه عمومی رسانه‌ها معرفی شدند.

گردان‌های عاشورا اما به ویژه در اوایل دولت دوم علی اکبر رفسنجانی در سال ۷۲ و ۷۳ و در پی شورش‌های شهری، با دستور مقامات وقت سپاه پاسداران در کنار گردان هان نظامی شاخه زنان الزهرا تشکیل شد که متشکل از نیروهای ویژه نظامیامنیتی بود. این گردان‌ها در سال‌های بعد در تظاهرات عمومی قزوین و دیگر مناطق غرب کشور مورد استفاده قرار گرفتند. تیرماه ۱۳۷۸ نیز وقتی به دنبال هجوم لباس شخصی‌ها به کوی دانشگاه در تهران، تبریز و چند شهر دیگر، دانشجویان دست به تظاهرات زدند، گردان‌های عاشورا اصلیترین نیروی سرکوب آن‌ها بودند.

محمدعلی (عزیز) جعفری فرمانده کنونی کل سپاه پاسداران و فرمانده پیشین نیروی زمینی سپاه که فرماندهی قرارگاه ثارالله (قرارگاه ویژه سپاه) را نیز همزمان برعهده داشت از جمله بانیان و حامیان اصلی تشکیل و تجهیز گردان‌های نظامی- امنیتی بسیج، عاشورا، الزهرا، امام حسین، ذوالفقار و کربلا بوده است.

همچنین در وقایع ۱۸ تیر ۸۲ تهران، اعتراضات مردم آذربایجان و اردبیل در بهار سال ۸۵ والبته در جریان سرکوب اعتراضات مردمی در وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ از جمله حمله به کوی دانشگاه و مجتمع سبحان گردان های عاشورای بسیج نقش پررنگی ایفا کردند.

در این باره سردار حجازی فرمانده وقت بسیج پس از سرکوب اعتراضات آذربایجان و اردبیل در سال ۸۵ در جمع فرماندهان حوزه های مقاومت و گردان های عاشورا و الزهرای منطقه مقاومت بسیج سپاه آذربایجان شرقی از عملکرد شایسته بسیجیان در آن حوادث قدردانی و اعلام کرده بود که “اگر بسیج و روحیه آن نبود انقلاب از کشور رخت بر می بست”.

چنین تعبیری را فرمانده کل سپاه پاسداران پس از سرکوب اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ نیز به کار برد. محمدعلی جعفری در مراسم تقدیر و تشویق فرماندهان سپاه و بسیج گفته بود: “ با حضور بسیجیان پشت سر مقام عظمای ولایت تمام این توطئه‏ها و دسیسه‏های اخیر خنثی شد، اما اگر بسیج نبود معلوم نبود چه وضعیتی داشتیم و شاید فتنه‌گران به اهداف خود می‌رسیدند.”

عبدالله عراقی فرمانده پیشین سپاه محمد رسول الله تهران که فرماندهی عملیات سپاه در سرکوب اعتراضات سال ۸۸ تهران را برعهده داشت پیش از این درباره گردان های نظامی – امنیتی بسیج گفته بود: “بسیجیان با گرایش به فعالیت‌های نظامی جذب بسیج می شوند و این افراد در قالب گردان‌های عاشورا، الزهرا، گردان‌های رزمی (کربلا و ذوالفقار) و امام حسینسازماندهی می‌شوند.”

جانشین کنونی فرمانده نیروی زمینی سپاه البته به تفاوت گردان امام حسین که رویکردی امنیتی دارد نیز اشاره کرده و گفته بود که “زبده‌ترین و آموزش دیده‌ترین نیروهای بسیج که دارای روحیه نظامی هستند، شناسایی و در گردان‌های امام حسین(ع) سازماندهی و آموزش دیده و در مواقع لزوم به‌ کارگیری خواهند شد.”

بودجه در نظر گرفته شده برای گردان های نظامی ـ– امنیتی بسیج سالانه ۳۵۰ میلیون دلار اضافه بر بودجه کل بسیج است. در سال ۸۳، مجلس هفتم طرحی را به تصویب رساند که طی آن “به منظور تامین منابع مالی و ارزی و رفع سریع مشکلات درمانی و خدماتی توانبخشی جانبازان و ایثارگران انقلاب اسلامی و تهیه تجهیزات و امکانات مورد نیاز گردان‌های عاشورا و الزهرای بسیج، رقمی معادل ۳۵۰ میلیون دلار از محل حساب ذخیره ارزی به بسیج اختصاص یافت. رقمی که در سال ۸۹ نیز برا ی تجهیز گردان های رزمی و امنیتی بسیج از زبان برخی فرماندهان سپاه اعلام شد نشان داد که این رقم ثابت سالانه به این بخش از بسیج تعلق می گیرد.”

در این باره سرتیپ پاسدار محمد مطهری فرمانده وقت لشکر ۴۱ ثارالله کرمان در آبان ماه سال ۸۹ اعلام کرد که “هر ساله به منظور تامین تجهیزات و امکانات مورد نیاز گردان‌های عاشورا و الزهرا بسیج معادل ۳۵۰ میلیون دلار اختصاص می‌یابد.”

 

 

نیرو های تمام گردان های رزمی-ـ امنیتی بسیج طی 5 سال گذشته در طرح پیشنهادی دولت احمدی نژاد با مصوبه مجلس تا پایان زمان برنامه چهارم توسعه تسلیح شده و مجهز به سلاح های جنگی هستند. این درحالی است که برخی اظهارات فرماندهان این نهاد نظامی نشان می دهد که فرماندهان ارشد سپاه گردان های نظامی و امنیتی بسیج را به سلاح های سنگین نیز مجهز کرده اند.

پیش از این حسین طائب فرمانده سابق بسیج و رییس کنونی سازمان اطلاعات سپاه در شهریور ماه ۱۳۸۷ تعداد گردان‌های نظامی ـ– امنیتی بسیج را ۲۵۰۰ واحد اعلام کرده بود که با توجه به طرح اخیر فرماندهان بسیج و به گفته محمدرضا مهدیانفر “این تعداد در ۷ هزار و ۵۰۰ پایگاه بسیج در محلات مختلف کشور حضور خواهند داشت” که هم اکنون بنا بر گفته جانشین فرمانده بسیج تعداد این گردانها تحت عنوان بیت المقدس به شش هزار گردان رسیده است.

 

پیش بینی جنگ نیمه سخت

بهمن ماه سال گذشته جانشین رییس سازمان اطلاعات سپاه نسبت به برنامه ریزی “دشمن” برای ایجاد “بحران و اغتشاشات اجتماعی” و “جنگ نیمه سخت” هشدار داد.

سرتیپ پاسدار مجید حسینی با این تاکید که “نظام اسلامی ما آنقدر مقتدر است که با هر حرکت انجام شده علیه نظام اسلامی، به صورت قاطع برخورد می کند” تصریح کرد: “هدف دشمن از تحریم ها، فتنه ها و اعمال فشارهای اقتصادی، ایجاد »بحران اجتماعی» در ملت ماست که به فضل خداوند تاکنون به نتیجه نرسیده است.”

تیرماه امسال وضعیت بحرانی اقتصاد کشور که با افزایش بی سابقه تورم، گرانی و گسترش بیکاری و گسترش نارضایتی همراه است موجب نگرانی دوباره چهره های امنیتی نظامی نیز شده تا جایی که مشاور عالی نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران طی اظهاراتی ضمن تایید این شرایط و گرانی های ۷۰درصدی به دولت محمود احمدی نژاد هشدار داده بود که تلاش کند تا “اتفاق بدی نیافتد.”

سرتیپ پاسدار یدالله جوانی رییس سابق اداره سیاسی سپاه پاسداران در این ارتباط گفت: “در آمد مردم ثابت مانده است ولی در عین حال شاهد افزایش بی رویه قیمت ها در سطح عمومی هستیم. باید دولت کنونی تمام اهتمام خود را در مقطعی که دشمنان کمر بسته اند تا به مردم فشار بیاورند بسیج کند تا اتفاق بدی نیافتد ولی طبیعی است که افزایش ۵۰ الی ۷۰ درصدی قیمت «در ظرف ۶ ماه» مردم را دچار مشکل خواهد کرد.”

پیش از وی نیز در همین ماه آیت الله خامنه ای در جمع مسئولان قضایی جمهوری اسلامی در واکنش به بحران اقتصادی جاری در کشور و افزایش تحریم های بین امللی گفت: “هدف اصلی قدرتهای استکباری از اعمال تحریم‌ها، مردم ایران هستند تا فشارها موجب شود که مردم به ستوه بیایند و از نظام اسلامی جدا شوند”.

او البته در ادامه تاکید کرد که”در این توطئه نیز شکست خواهند خورد زیرا آنها مردم و مسئولان ما را همچنان نشناخته‌اند.”

 پیش از این بولتن های داخلی سپاه پاسداران هم که زیر نظر نهاد نمایندگی رهبرجمهوری اسلامی در سپاه تهیه می شوند در تحلیل از شرایط جمهوری اسلامی، روندی را برای قرار گرفتن در شرایط “بحران اقتصادی داخلی” و همچنین “جنگ” از سوی امریکا و کشورهای غربی در نظر گرفته بودند.

دو سال پیش در یکی از این بولتن ها که برای هادیان سیاسی سپاه منتشر می شود آمده بود: “امریکا ابتدا منتظر به بارنشستن اهداف نرم افزارانه قطعنامه های زنجیره ای و سایر اقدامات نرم در ایران است. آن وقت با توجه به تضیعف دولت در ابعاد نظامی، اقتصادی، اجتماعی و پشتوانه مردمی از یک سو و قدرتمند سازی اپوزیسیون و مخالفان نظام، تغییر ساختار را از طریق شوک هایی مانند انتخابات، شورشهای محلی یا جنگ فراهم نمایند”.

 بولتن داخلی سپاه پاسداران در ادامه افزوده بود: “آنها از سوی دیگر در تلاشند تا با فشارهایی که از قبل قطعنامه های زنجیره ای بر نظام جمهوری اسلامی وارد می شود، به تدریج ناکارآمدی و مقبولیت نظام و در نتیجه مشروعیت نظام را زیر سئوال برده و بسترهای نارضایتی در داخل را از حوزه ای به حوزه دیگر منتقل نمایند تا در نهایت زمینه های فروپاشی از درون فراهم گردد”.

همچنین پس از آغاز اجرای طرح هدفمندی (حذف) یارانه ها که با آماده باش نهادهای نظامی امنیتی و انتظامی آغاز و اجرا شد یکی دیگر از بولتن های داخلی نیروهای سپاه پاسداران خواستار توجه هادیان سیاسی به طرحی با عنوان “طرح پیوند شمال ـ– جنوب فتنه گران” شده بود.

 این بولتن داخلی سپاه مدعی شده بود: “فتنه گران و حامیان داخلی و خارجی آنها در صدد هستند تا با اخلال در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها و تشکیل ستادهای فتنه اقتصادی طرح پیوند شمال – جنوب را اجرایی کنند و به این ترتیب با بزرگنمایی مشکلات اقتصادی- احتکار- گران فروشی - تاثیر گذاری بر برخی افراد کم سواد و اراذل و اوباش در مناطق جنوبی شهرها شورش های محلی و خیابانی ترتیب دهند.”

طرح ادعای تشکیل “ستادهای فتنه اقتصادی”، “پیوند شمال-ـ جنوب فتنه گران” و “جداسازی مردم از نظام اسلامی” از طرف نشریات سپاه پاسداران و رهبر جمهوری اسلامی در حالی است که پیش تر حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات با اعلام اینکه “جریان فتنه سعی در ایجاد اخلال در هدفمند کردن یارانه‌ها داشت” از “شکست طرح شمال-ـ جنوب فتنه گران” سخن گفته بود.

 با این حال اما به نظر می رسد نارضایتی گسترده مردم از افزایش بی سابقه گرانی، تورم و بیکاری و کاهش چشمگیر ارزش ریال دربرابر ارزهای رایج بین المللی و خارج شدن کنترل این بحران از دست حکومت، کابوس شورش های داخلی فقرا و محرومان بار دیگر به دغدغه اصلی مقامات جمهوری اسلامی بدل شده است.