آمریکا آماده تحریم دوم، ایران بر سر موضع

نویسنده

rahbar_b.jpg


وحید ثابتیان

آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی با تاکید برادامه برنامه هسته ای کشور و با انتقاد از آنچه “ برخی افراد سطحی نگر وکوته فکرکه می گویند انرژی هسته ای با این هزینه برای کشور ضروری نیست”، مساله انرژی هسته ای را مساله آینده وسرنوشت کشورخواند. این درحالی است که ایالات متحده خود را برای پیشنهاد تحریم دوم ایران آماده می کند وژاپن نیزدرهمراهی با آمریکا پیش ازدیگر کشورها اعلام کرده تحریم ها را عملی می کند.

سخنان رهبرایران تنها چند روز پس ازآن بیان می شود که کشورهای اروپایی اعلام داشته اند که خود را برای اجرای طرح تحریم ایران آماده می کنند. آیت الله خامنه ای با اشاره به خطراتی که کشوررا تهدید می کند، گفته است: “ در این مسیر نباید مرعوب دشمن شد و جانب احتیاط را هم نباید از دست داد. مسوولان باید با درنظر گرفتن جوانب امور، به هیچ وجه عزم جلو رفتن را از دل خود و ملت خارج نکنند. “

طی روزهای گذشته گمانه زنی های متعددی در مورد موافقت ایران با تعلیق موقت غنی سازی به منظور آغازمذاکرات منتشر شد .از جمله محمد علی حسینی سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد ایران برای مذاکره درمورد هرموضوعی وازجمله تعلیق غنی سازی آماده است. وی اما تعلیق غنی سازی را امکان ناپذیرخواند. ایالات متحده وکشورهای اروپایی نیز برپیش شرط خود مبنی برتعلیق غنی سازی پیش ازآغاز هرنوع گفت وگویی تاکید کردند. ژاپن نیزاز تصمیم خود برای آغاز تحریم ها علیه ایران سخن گفته است.

پیش ازاین بانک های ژاپنی 10 قرارداد اعتباری خود با ایران را به حالت تعلیق درآورده بودند. دولت ژاپن همچنین تصمیم گرفته بر اساس قطعنامه 1737 سازمان ملل دارایی‌های 10 گروه و 12 شخص مرتبط با برنامه‌ی هسته‌ ای ایران را مسدود کند. تام کیسی، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ آمریکا در واکنش به حمایت ژاپن از این امر گفت: جامعه‌ جهانی در حال واکنش نشان دادن است که این امر نگرانی جدی و حقیقی کشورهای مربوطه را نشان می‌دهد.

بر همین اساس کوندولیزا رایس اعلام کرد:” آمریکا احتمالا خواستار قطعنامه دوم تحریم‌ها علیه ایران از سازمان ملل خواهد شد، اما تصمیم قطعی در این باره هنوز گرفته نشده است. ما در حال بررسی این موضوع هستیم. باید ببینیم یک قطعنامه دیگر در متقاعد کردن ایران برای زیر سئوال بردن راهی که در پیش گرفته است، تاثیر گذار خواهد بود یا نه.”

این درحالی است که لاوروف وزیرامورخارجه روسیه ابراز امیدواری کرده است درسایه رابطه نزدیکی که با مقامات ایرانی دارد بتواند نظر آنها برای تعلیق غنی سازی جلب کند.

خبرگزاری نووستی به نقل از سرگئی لاوروف نوشت:” ما در چارچوب روابط بسیار نزدیک‌مان با تهران تلاش خواهیم کرد که همکاران ایرانی ما به دعوت جامعه جهانی واکنش نشان داده و بتوانند روشی برای تعلیق در امور مربوط به غنی سازی اورانیوم پیدا کنند که به ما اجازه آغاز مذاکرات بسیار مهم در این زمینه را بدهد. فعلا این تلاش‌ها به نتیجه نرسیده‌اند، اما هنوز زمان برای انجام این کار باقی مانده است. زمانی که گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی آماده شود، ما آماده خواهیم شد تا آن پیشنهاداتی را که در شورای امنیت ارایه می‌شوند بررسی کنیم.”

مهلت دوماهه ایران برای تعلیق غنی سازی اورانیوم براساس قطعنامه 1737 شورای امنیت سازمان ملل هفته گذشته به پایان رسید وتلاش های علی لاریجانی درکنفرانس امنیتی مونیخ هم برای بازکردن روزنه ای به منظور ادامه مذاکرات به هیچ انجامی نرسید.

در این شرایط است که آیت الله خامنه ای درمیان مردم آذربایجان شرقی از قوی بودن درمقابل دشمن سخن گفته واینکه هر گونه اظهار ضعف موجب جری‌تر شدن دشمن می‌شود:” متأسفانه برخی افراد با سخنان و مطالب خود و بزرگ‌نمایی برخی مشکلات و یا بیان ضعف‌هایی که وجود ندارد موجب جرأت پیداکردن دشمن می‌شوند که این اشتباه است… خوشبختانه ملت ایران متوجه این قضیه شده و بر سر مسئله هسته‌ای ایستاده است و مسوولان هم آگاهانه و با جدیت این موضوع را پی‌گیری می‌کنند و به جاهای بسیار خوبی رسیده‌اند که ان شاءالله به جاهای بهتری هم خواهند رسید. “