ناقض حقوق زنان در کمیسیون زنان

سامان رسول پور
سامان رسول پور

جمهوری اسلامی در این هفته درخواست عضویت خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل را پس گرفت و فعالان حقوق بشر این “عقب نشینی” را یک پیروزی برای خود قلمداد کردند. همزمان با این “عقب نشینی” محمد جواد لاریجانی ادعا کرد: “ایران پرچمدار حقوق بشر در دنیا است”.

 آنسوتر اما کمپین بین المللی حقوق بشر این تحلیل را ارائه کرد: “پس گرفته شدن نامزدی ایران توسط دولت بازتاب این موضوع است که دولت ایران متوجه شد که نه تنها در مجمع عمومی سازمان ملل رای کافی برای عضویت در شورای حقوق بشر نخواهد آورد بلکه این نامزدی عضویت، فرصتی برای جامعه بین المللی فراهم می کند تا وضعیت اسفبار حقوق بشر در ایران بار دیگر برجسته شود.”

هنوز فعالان حقوق بشر از این “پیروزی” حرف می زدند که خبر شوک برانگیز دیگری از راه رسید: تایید نامزدی ایران برای کسب کرسی گروه منطقه ای آسیا در کمیسیون موقعیت زنان.

در نخسین واکنش به این خبر، دهها فعال حقوق زنان به همراه شماری از سازمان های حقوق بشر، نامه ای اعتراضی خطاب شورای اقتصادی- اجتماعی سازمان ملل نوشتند  و خواستار لغو عضویت ایران شدند.

امضا کنندگان در بخشی از این نامه این پرسیده اند: “آیا قوانین تبعیض آمیزی مثل نداشتن حق انتخاب همسر برای دختران، نداشتن حق انتخاب تحصیل بعد از ازدواج، نداشتن حق طلاق، نداشتن حق سرپرستی فرزند، تلاش برای تسهیل چند همسری مردان، تصویب طرحی به نام عفاف که به ماموران دولتی اجازه می دهد در خیابانها با زنان و دختران رفتارهای پر خشونت داشته باشند، سهمیه بندی جنسیتی دانشگاه ها و دستگیری و زندانی کردن فعالان مسالمت جوی حقوق زنان و ده ها مثال دیگر کافی نیست تا نشان دهد دولت جمهوری اسلامی اعتقادی به برابری جنسیتی ندارد و برای تثبیت این تبعیض از همه امکانات موجود بهره می گیرد؟”

آنطرفتر، در آستانه روز معلم، نیروهای امنیتی، علی اکبر باغانی دبیرکل کانون صنفی معلمان و محمد بهشتی لنگرودی سخنگوی این کانون را دستگیر کردند. همزمان، سایت کانون صنفی معلمان نیز مورد حمله قرار گرفت.

در همین حال در آستانه فرارسیدن روز کارگر، پرونده جدیدی برای منصور اسانلو گشوده شد. بعد از اینکه ماموران زندان این فعال کارگری را با دست بند و پابند به بازپرسی دادگاه منتقل کردند، در آنجا او به “ارتباط با معاندین نظام در زندان” متهم گردید.

همچنین نزدیکان سید محمد حسین بروجردی، از اعمال فشارهای جسمی و روحی علیه این زندانی خبر دادند.این افراد به کمپین بین المللی حقوق بشر گفتند: “آقای بروجردی دچار ضعف و کاهش وزن شدید شده، به گونه ای که قادر به حفظ تعادل جسمی در هنگام ایستادن و راه رفتن نبوده، بارها به زمین خورده و صدمه دیده است”.

در اقدامی دیگر، یک فعال سیاسی را روی تحت بیمارستان بازداشت وبه زندان منتقل کردند. سایت تحول سبزخبر داد که: “علی پرویز فعال سیاسی سبز پس از چند روز بستری در بیمارستان مسیح دانشوری بدلیل بیماری آسم و خونریزی ریوی توامان، بدنبال تماس واحد بسیج بیمارستان با نیروهای امنیتی و با همکاری مسئولین بیمارستان، از بیمارستان ترخیص و به زندان اوین منتقل شد”.

در همین حال گزارشاتی از  وضعیت نامطلوب زندانیان سیاسی بند 350 اوین منتشر شد. به گزارش ادوار نیوز “هم اکنون وضعیت بهداشتی و درمانی زندانیان به حد بحرانی رسیده است و انتشار ویروس آنفلوانزا و سایر بیماری های مسری در این بند تعداد زیادی از زندانیان را بیمار کرده است”.

آنسوتر، در این هفته اعلام  شد که معصومه یاوری از معترضان به نتیجه انتخابات، به اعدام محکوم شده است.

و در آخر، دولت فرانسه ضمن ابراز نگرانی از وضعیت عمادالدین باقی، خواستار آزادی فوری این روزنامه نگار شد.