القاء می‌کرد دوران ظهور شروع شده

نویسنده
جلال یعقوبی

» حمله جدید هاشمی‌رفسنجانی به احمدی‌نژاد

علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جریان دیدار با اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه بار دیگر به انتقاد از دولت سابق پرداخته و کنایه‌ای هم به توهم آخرالزمانی احمدی‌نژاد زده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، هاشمی‌رفسنجانی گفت: “متأسفانه در دولت گذشته وضعیت احزاب رضایت‌بخش نبود؛ چون جریان حاکم در کشور همه امکانات را در اختیارخود گرفته بود و در همه جا اعمال نفوذ کرده و اینگونه القاء می‌کرد که کار تمام شده و دوران ظهور شروع شده است و ما فقط باید راه را همواتر کنیم.” او با تاکید بر اینکه “هیچکس از زمان ظهور امام زمان مطلع نیست و فقط زمان آن را خدا می‌داند،” اضافه کرد: “ما فقط می‌توانیم در مورد نشانه‌ها و زمینه‌های ظهور امام زمان اظهار نظر کنیم.”

بعد از انتشار این سخنان، صفحه اینستاگرام احمدی‌نژاد بخشی از سخنان اخیر او را که ظاهرا پاسخی است به هاشمی رفسنجانی منتشر کرد. در این صفحه از قول احمدی‌نژاد آمده بود: “انسان منتظر به دنبال نشانه نیست. بلکه به دنبال راه و وظیفه و فهم فرایند حرکت در مسیر اراده الهی و استقبال از ظهور کامل است. منتظر به دنبال نقش آفرینی در فرایند ظهور است. در این فرایند است که راه معلوم می‌شود و وظیفه انسانهای منتظر تعیین می‌گردد. اگر فرایند را بفهمیم، موقعیت و مسئولیت خودمان را خواهیم شناخت.”

هاشمی‌رفسنجانی پیش از این هم بارها به اسطوره آخرالزمانی شیعیان، مساله ظهور و تبلیغاتی که درباره نزدیک بودن آن مطرح شده، پرداخته است. او چندی پیش در آغاز جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه، “همه باید منتظران واقعی آن حضرت در عصر غیبت باشیم.“، گفته بود: “طبق دستور خود آن حضرت، نمی‌توان و نباید برای زمان ظهور وقت تعین کرد.” رفسنجانی اوایل اردیبهشت‌ماه نیز در یک سخنرانی عمومی در سالن اجتماعات دانشگاه امیرکبیر اعلام کرد: “دو موضوع یعنی زمان وقوع قیامت و ظهور امام زمان(عج) همیشه برای بشر مخفی است، هر کس برای ظهور امام زمان(ع) وقت تعیین کند، دروغ گفته است، اما یکی از شرایط ظهور امام زمان(عج) قابل درک و فهم بودن شرق و غرب جهان مثل کف دست برای انسانهاست.”

این کنایه‌ها که قبلا بدون اشاره به نام دولت سابق مطرح می‌شد اکنون به اشاراتی صریح تبدیل شده است و به نظر می‌رسد که با نزدیک شدن زمان انتخابات، حملات هاشمی‌رفسنجانی به احمدی‌نژاد افزایش یابد. گویا اینبار هاشمی رفسنجانی است که قصد دارد تقابل‌اش با محمود احمدی‌نژاد را آشکارتر از گذشته نمایش دهد.

چند ماه پیش محمود احمدی‌نژاد پس از یک سکوت چند ماهه، در یک جلسه عمومی در شهرستان بابل سخنرانی کرد. او مسجدی با نام مسجد محدثین بابل را برای بازگشت دوباره به صحنه سیاست انتخاب کرده بود. در آن زمان خبرگزاری ایلنا با انتشار گزارشی علت این انتخاب را باورهای آخرالزمانی احمدی‌نژاد و نسبت آن با این مسجد دانست. این روزنامه در گزارش خود آورده بود: “کسی نمی‌داند به خاطر حضور مشایی، کردان و شیخ‌الاسلامی، مسجد محدثین مازندران تا این اندازه برای یاران احمدی‌نژاد در محور توجه قرار گرفت، یا به خاطر مسجد محدثین بابل، مشایی و حلقه نزدیک به او به کابینه راه یافتند، اما این را همه می‌دانند که اعتقادات متولیان این مسجد تاثیر زیادی در تفکر جریان بهار دارد. برخی اخبار تایید‌نشده حکایت از آن دارد که بسیاری از اعضای جریان بهار به مسجد مقدس محدثین بابل که به اعتقاد متولیان آن، به دستور امام زمان ساخته شده، ارادت دارند.”

احمدی‌نژاد در همان سفرش باز هم با ادبیات اخرالزمانی خود سخن گفته و تاکید کرده بود: “من می‌خواهم به شما بشارت دهم. بالاخره چند هزار سال است که شیطان طراحی جوسازی کرده و در مقابل هم اوصیا، انبیا، صالحان، مومنین و موحدین هم تلاش هایی انجام داده و خداوند هم یاری کرده است. نتیجه چه خواهد شد؟! می‌خواهم به شما بشارت بدهم علی‌رغم طراحی‌هایی که شیطان و شیطانیان در طول چند هزار ساله -به خصوص ۱۴۰۰ سال- انجام داده‌اند تا اندیشه عدالت و توحید را از جامعه بشری محو کنند؛ اما امروز به لطف خدواند در سراسر جهان، نوعی حرکت، زنده شدن و آگاهی بی نظیر در حال رخ دادن است و جهان به سمت عدالت و توحید در حرکت است و پایه‌های استکبار و شیطانیان در حال فرو ریختن است.” احمدی‌نژاد اضافه کرده بود: “خیال می‌کنند ۴ تا آدم ضعیف را این طرف و آن طرف دنیا دیده‌اند و صداها را خوابانده‌اند، دیگر حاکم شده‌اند تا ابد. این طور نیست. همه بنیان‌های ۴۰۰ ساله‌شان فروریخته است و به فضل الهی فرزند برومند امیرالمومنین، امام صالحان (عج) به زودی زود خواهد آمد و بساط استکبار را بر خواهد چید. کارشان تمام است.”

احمدی‌نژاد از همان ابتدا که به ریاست‌جمهوری رسید تلاش کرد تا با استفاده از اسطوره آخرالزمانی شیعیان زمینه تقویت پایگاه اجتماعی خود را فراهم کند. گفته می‌شد که حتی در جلسات هیات دولت، یکی از صندلی‌ها خالی است و سمبلی از حضور امام زمان تلقی می‌شود.

یکبار در تیرماه سال ۱۳۸۷ حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا از روحانیون نزدیک به اصلاح‌طلبان طی یادداشتی بخشی از داستانهای پیرامون احمدی‌نژاد را نقل کرد. او نوشته بود: “در سال اول ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد، با دو واسطه نقل شد که ایشان در سفر استانی به سیستان و بلوچستان و در پاسخ به اعتراض یکی از معاونین که اعتبارات کشور محدود است و چرا این همه وعده‌های ده‌ها میلیارد تومانی به هر شهر داده می‌شود، گفته است: “نگران نباشید دو سال دیگر امام زمان (عج) ظهور می‌کند و همه مشکلا‌ت را حل می‌کند.” منتجب نیا اضافه کرده بود: “نماینده‌ای از شورای اسلا‌می، نقل می‌کرد روزی در ملا‌قات رئیس‌جمهور با مقام معظم رهبری ایشان نسبت به اظهاراتش و وعده ظهور حضرت در دو سال دیگر مورد اعتراض شدید رهبری واقع شد و در جواب گفت: “کسانی که با ایشان در تماس هستند، گفته‌اند” و پس از خروج از دفتر رهبری، اظهار کرده است: “ایشان تصور می‌کند من رئیس‌جمهور او هستم، من رئیس‌جمهور امام زمان(عج) می‌باشم.” همچنین این داستان هم ذکر شده بود که : “شخصی نقل کرده است، روزی یکی از نزدیکان رئیس‌جمهور من را دعوت به شرکت در نماز جماعت آقا کرد و من به تصور اینکه امام جماعت، مقام رهبری است با او به محلی رفتیم. وقت نماز مشاهده کردم صف نماز تشکیل شد در حالی که امام جماعت حضور ندارد و فقط سجاده‌ای پهن است، وقتی سوال کردم که رهبری کی تشریف می‌آورند؟ گفتند: هیس ! امام جماعت، حضرت ولی عصر(عج) است.”

این افسانه‌پردازی‌ها در اواخر دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد به اوج رسید و حتی هواداران او منتظر واقعه هم شده بودند. گفته می‌شد که ظهور صغری واقع شده و اکنون باید منتظر ظهور کبری بود. او در آخرین سال‌های ریاست‌جمهوری‌اش خبر از اتفاقی قریب الوقوع می‌داد و با حمایت از مشایی و طرح شعار بهار و دولت بهار ‌کوشید تا شباهتهایی میان خود و داستان‌های آخرالزمانی ایجاد کند.حتی فیلمی تبلیغی با عنوان “ظهور بسیار نزدیک است” تولید شده و در تیراژی گسترده منتشر کردند. در آن فیلم محمود احمدی‌نژاد با اسطوره شعیب ابن صالح مقایسه شده و سیدعلی خامنه‌ای نیز با اسطوره سید خراسانی منطبق گردیده بود.

در ماه‌های گذشته، با گسترش بحران در منطقه خاورمیانه بر تعداد کسانی که نشانه‌های ظهور را در یمن و سوریه و عراق و عربستان جستجو می‌کنند افزوده شده و به نظر می‌رسد که بازگشت احمدی‌نژاد با همین شعار می‌تواند زمینه جدیدی برای قدرت‌گیری مجددش شود. شاید همین نگرانی‌ها است که هاشمی ‌رفسنجانی را به رویارویی مستقیم می‌کشاند.