اموال بنیاد شهید را فروختند و تمام ‎

نویسنده
مریم کاشانی

» نماینده مجلس خبر داد

روزنامه شرق در گفت‌وگو با یکی از نمایندگان مجلس، جزئیاتی  تازه از فساد در بنیاد شهید را منتشر کرد. عبدالوحید فیاضی، نماینده نور در مجلس به این روزنامه خبر داده که اموال شرکتی متعلق به بنیاد شهید در منطقه نور فروخته و “تار و مار” شده است.

نماینده نور به روزنامه شرق گفت: “تمام آن ۴۰۰ هکتار زمین و کارخانه را فروختند وآن را تارومار کردند. البته این تخلف فقط مربوط به حوزه انتخابیه من است و خدا می‌داند در دیگر حوزه‌ها چه مسائلی اتفاق افتاده است.” او درباره “پاکدستی” مسعود زریبافان، رئیس سابق بنیاد شهید و از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد هم اظهار کرد: “ما خیلی آثاری از پاک‌دستی مدیران مرتبط بنیاد شهید و شخص زریبافان ندیدیم. تخلف عمده در مسائلی مالی و بخش‌های اقتصادی بوده و ارقام بسیار سنگین است.”

روزنامه شرق در گزارش خود با اشاره به اینکه نمایندگان پیگیر در پرونده بنیاد شهید، “حجم تخلف صورت‌گرفته در بنیاد شهید را بسیار وسیع‌تر از تخلف سعید مرتضوی در سازمان تأمین اجتماعی” می‌دانند، اضافه کرده: “به همین خاطر گویا نگرانی‌هایی در ارائه گزارش نهایی وجود دارد.”

با ادامه تاخیر در قرائت گزارش مربوط به بنیاد شهید، اخباری پراکنده از تخلفات جدید در این بنیاد منتشر می‌شود. در عین حال به نظر می‌رسد گروهی از نمایندگان پیگیر در این پرونده تلاش می‌کنند گزارش مزبور در مجلس مطرح شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های داخلی اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس روز سه‌شنبه نیز بررسی گزارش هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید را ادامه خواهند داد و هنوز وقتی برای قرائت این گزارش تعیین نشده است.

اوایل تیرماه، سایت باشگاه خبرنگاران، وابسته به صدا و سیما در گزارشی با عنوان “تحقیق و تفحص از بنیاد شهید؛ گزارشی که از شرمندگی خون شهدا تاب ندارد” نوشته بود: “سال گذشته  زمانی که دغدغه‌های فراوانی پیرامون حذف برخی مطالب و دستاورهای کمیته بنیاد شهید مطرح شد، امیر خجسته رئیس کمیته تفحص بارها تاکید کرد که پای‌ بند ‌بند گزارش ایستاده است. اکنون دو سال از تصویب انجام تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران در خانه ملت می‌گذرد اما بر خلاف وعده‌های چند باره قرائت گزارش این تحقیق و تفحص در صحن علنی هنوز محقق نشده است.”

این سایت از قول امیر خجسته رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید، علت تاخیر در قرائت گزارش را کندی کار کمیسیون اجتماعی عنوان کرده بود: “گزارش تحقیق و تفحص بنیاد شهید قبل از آغاز سال ۹۴ به کمیسیون اجتماعی مجلس تحویل داده شده است. ۴ ماه پیش گزارشی از تحقیق و تفحص بنیاد شهید و امور ایثارگران به کمیسیون اجتماعی تحویل داده شد که هنوز آن‌ها این گزارش را به هیئت رئیسه مجلس ارائه نکرده‌اند.”

البته رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید چند روز قبل از آن در گفتگو با خبرگزاری رسمی مجلس وعده داده بود که در صورت عدم رسیدگی در کمیسیون اجتماعی، او راه دیگری خواهد رفت. امیر خجسته تاکید کرده بود: “در صورت تعلل این پرونده در کمیسیون اجتماعی، طبق هماهنگی‌های صورت گرفته آن را از دستور کار کمیسیون اجتماعی خارج خواهیم کرد و گزارش مذکور را مستقیم در صحن علنی مجلس قرائت می‌کنیم، سپس گزارش نهایی شده را به مراجع قضایی و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ارسال خواهیم کرد.”

در همان زمان اخباری از مشکلات قرائت این گزارش هم منتشر شد. از جمله روزنامه شرق در گزارشی از “سنگ‌اندازی بر سر راه قرائت گزارش بنیاد‌شهید در صحن” خبر داد و نوشت: “پرونده تفحص ۳۰‌هزار‌سندی از بنیاد‌شهید، این‌بار به شکل عجیبی در پیچ‌و‌خم کمیسیون اجتماعی مجلس گرفتار شده است و دلایل این تأخیر هنوز مشخص نیست.”

گفتنی است  اولین بار در مرداد ماه سال ۱۳۹۱، خبرگزاری مهر با استناد به گزارش ماموران سازمان بازرسی کل کشور از “آخرین جزئیات از اختلاس ۱۵ میلیارد تومانی در بنیاد شهید” خبر داده بود. بعد از آن بود که مجلس نیز برای پیگیری وضعیت این بنیاد حساس شد. تحقیق و تفحص مجلس از تیرماه سال ۱۳۹۲ آغاز شد و بیش از یکسال ادامه یافت.

بعدها غلامعلی جعفرزاده عضو کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید اعلام کرد: “باز هم تکرار می کنم حجم فسادهای مالی آن قدر زیاد است می‌ترسیم اگر آنها را افشا کنیم مردم شوکه شوند، چراکه اتفاق‌های بسیار تلخی در این نهاد رخ داده که همه ناشی از توهم و سوء مدیریت است. در حال حاضر برخی اطلاعات این تحقیق و تفحص را به طور محرمانه برای دستگاه قضایی ارسال کرده‌ایم. متاسفانه آقای احمدی‌نژاد بر اساس تصمیمات شخصی خود عمل می‌کرده است.”

بعدها و در شهریور سال ۱۳۹۳ اعلام شد که گزارش تحقیق و تفحص در حال جمع‌بندی است و به زودی در مجلس قرائت خواهد شد. در آن زمان، امیر خجسته، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید به روزنامه آرمان گفته بود: “تا زمان قرائت این گزارش نمی‌توان در این باره صحبت کرد ولی باید این را گفت که از مسیرهای بسیاری برای اعمال نفوذ در تغییر مسیر تحقیق و تفحص وارد شدند ولی به نتیجه نرسید.” اکنون یکسال دیگر هم از آن زمان گذشته و هنوز قرارست گزارش تحقیق و تفحص بنیاد شهید در مجلس خوانده شود.