اوباما پذیرفت که به روحانی نامه فرستاده

نویسنده

» گزارش لوپوئن

باراک اوباما پذیرفت که نامه هایی به رییس جمهور ایران، حسن روحانی، ارسال کرده و هشدار داده که خویشتن داری آمریکا در حمله به سوریه نباید باعث شود که ایران تهدید آمریکا نسبت به برنامه اتمی خود را بی اهمیت ارزیابی کند.

رییس جمهور آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه آمریکایی “ای بی سی” برای اولین بار تأیید کرد که با حسن روحانی تماس گرفته. او گفت: “من فکر می کنم سران ایرانی متوجه شده اند که مسأله اتمی برای ما بسیار مهم تر از تسلیحات شیمیایی است.”

اوباما در ادامه افزود: “من با او تماس گرفتم. و او نیز با من تماس گرفت. ولی به طور مستقیم با هم صحبت نکردیم.” پاسخ او به این سؤال که آیا تماس ها ازطریق نامه انجام شده مثبت بوده است.

رییس جمهور آمریکا میان پرونده تسلیحات شیمیایی سوریه و پرونده اتمی ایران تفاوت قائل شد و آنها را کاملاً متمایز از یکدیگر دانست.

او گفت: “برنامه اتمی ایران که تهدیدی علیه اسراییل محسوب می شود، می تواند باعث یک مسابقه هسته ای در منطقه شود و به شدت ایجاد بی ثباتی کند.”

او افزود: “من فکر می کنم سران ایرانی به خوبی فهمیده اند که حمله نکردن ما به سوریه به معنی حمله نکردن به ایران نیست.”

ازسوی دیگر، آقای اوباما براین نکته تأکید کرد که بحران سوریه باید نشان دهد “دیپلماسی می تواند مشکلات را حل کند”.

واشنگتن همچنان بر دورنمای عملیات نظامی در ایران در صورتی که دیپلماسی و تحریم های بین المللی نتواند تأثیر بازدارنده ای در دستیابی تهران به سلاح اتمی داشته باشد، تأکید می ورزد. این درحالی است که جمهوری اسلامی همواره وجود ماهیت نظامی در برنامه اتمی خود را تکذیب کرده.

منبع: لوپوئن، ۱۵ سپتامبر