اوباما: روحانی در پی ارتباط با غرب

نویسنده

» رابطه بریتانیا با ایران از دید نشریه تلگراف

دیمین مک الوری

خبر تبادل نامه میان آقای روحانی و آقای اوباما پس از خبر مربوط به تماس رئیس جمهور جدید ایران، که در گلاسکو تحصیل کرده است، با ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، منتشر شد.

آقای اوباما گفته است که مذاکرات موفقیت آمیز در مورد سلاح های شیمیایی سوریه باید به ایران نشان داده باشد که دیپلماسی می تواند موثر افتد، حتی زمانی که تهدید نظامی هم مطرح شده باشد.

وی گفت: “درسی که آن ها باید از این موضوع بگیرند امکان بالقوه حل مسائل از طرق دیپلماتیک است.” وی افزود که دو طرف نامه هایی را در این مورد رد و بدل کرده اند.

وی گفت: “بله، رد و بدل شده است. او با من تماس گرفت. ولی مستقیما صحبتی نکردیم.”

توئیتر آقای روحانی گفته است که تهران “پاسخ مثبتی” به تقاضای آقای هیگ برای ملاقات در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل داده است.

وزارت خارجه بریتانیا تائید کرد که زمانی برای ملاقات با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران تعیین شده است ولی دیدار با آقای روحانی را تائید نکرده است.

یک سخنگو در این زمینه گفته است که “این یک قدم مثبت است ولی ما تقاضایی برای ملاقات رئیس جمهور نکرده ایم، ولی البته از ملاقات ایشان خوشنود خواهیم شد. چرا که نه.”

این اولین ملاقات یک مقام عالیرتبه بریتانیا با یک رئیس دولت ایران خواهد بود که بعد از یک دهه انجام می شود.

بریتانیا سفارت خود را دو سال پیش، به دنبال حمله به سفارت این کشور در تهران، تعطیل کرد.

روابط بین دوکشور، در میانه اختلاف نظر در مورد تحریم ها و نقش لندن در کنترل برنامه هسته ای ایران، قطع شد.

ولی انتخاب آقای روحانی در ماه ژوئن امید برای ایجاد برخوردی متعادل تر از سوی ایران را بیشتر کرده است و نشانه هایی از علاقه برقراری مجدد روابط از سوی وزارت خارجه بریتانیا نیز به چشم می خورد.

آقای هیگ در توئیتر خود در اوائل این ماه گفت که خواهان “مذاکراتی معنی دار” با ظریف در مورد برنامه هسته ای این کشور است.

آقای روحانی حساب کاربری توئیتر خود را تائید نکرده است. آقای ظریف از سوی دیگر حساب توئیتر خود را تائید کرده است.

لندن روابط دیپلماتیک خود را با تهران را به دنبال هجوم به سفارت بریتانیا در تهران، که گفته می شد با تائید دولت ایران انجام شده است، در نوامبر 2011 قطع کرد.

هر دو طرف گفته اند که مایل به تجدید روابط هستند، هر چند که طرف ایرانی هشدار داده است که این کار طول خواهد کشید.

عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: “این مسائل نیاز به زمان بیشتر و مذاکره در سطح تخصصی دارد.” وی گفت: “باید دید رفتار طرف دیگر [بریتانیا] تغییر کرده است یا نه.”

شاهشنک جوشی، از موسسه سلطنتی خدمات متحد گفت که بریتانیا باید تضمین کافی برای اینکه دولت ایران از عهده کنترل افراط گرایان بر می آید داشته باشد.

او گفت: “برقراری مجدد ارتباط چیزی است که سیاستمداران بریتانیا خواهان آن هستند و با آمدن آقای روحانی، که سعی دارد ایران را از انزوا خارج کند، آن را امکان پذیر تر می دانند. ولی برقراری مجدد اعتماد بعید به نظر می رسد.”

بریتانیا اولین کشور اروپایی بود که تحریم هایی را علیه بانک مرکزی ایران اعمال کرد. دیوید کامرون به مجلس بریتانیا گفت که هنوز نگران رفتار ایران است.

وی گفت: “ما، پس از انخابات اخیر ایران، در پی برقراری ارتباط با دولت ایران بوده ایم. من نامه ای هم به آقای روحانی رئیس جمهورایران فرستاده ام و ما منتظر هستیم روابط مجدد را برقرار کنیم.”

وی گفت: “ولی ما هنوز محتاط هستیم زیرا آن ها سفارتخانه ما را تخریب کردند. در نتیجه ما باید در این مورد مذاکراتی را انجام دهیم.”

آقای اوباما هم دیروز در سخنان خود نسبت به توانایی ایجاد تغییر توسط آقای روحانی ابراز تردید کرد. او گفت که او معتقد است آقای روحانی توان بالقوه حل مسائل از طریق دیپلماتیک را درک می کند ولی این امر موضوع را برای غرب آسان تر نمی کند.

منبع: تلگراف - 15 سپتامبر 2013