پینگ پونگ بوش - رفسنجانی

نویسنده

bushrafsanjanib.jpg

دو روز بعد از پایان گرفتن عملیات هسته ای کره شمالی که جورج بوش آن را پیامی برای دولت ایران دانست که باید راه پیونگ یانگ را طی کند، در حالی که یک هفته به پایان مهلت تعیین شده شورای امنیت برای توقف غنی سازی اورانیوم در ایران، باقی مانده بیش تر سران اروپا درباره بحران هسته ای ایران سخن گفته اند. سخنانی دال بر هشدار و نوعی ابراز امیدواری نسبت به نرمش ایران و آمریکا که با گفته های جورج بوش رییس جمهور آمریکا و هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابعاد تازه ای یافته و صلح دوستان جهان را امیدوار کرده که خطر یک جنگ بزرگ از سر جهان بپرد. گرچه در میان اخبار و اطلاعاتی که منتشر می شود، نمونه هائی از نگرانی از نزدیک بودن جنگ هم یافته می شود.

بی بی سی نوشته جورج بوش تحت فشار انتقادها در مورد استحکام شواهد عرضه شده توسط پنتاگون دایر بر نقش مقام های بلندپایه ایرانی در ارسال سلاح های پیشرفته برای شبه نظامیان شیعه عراقی، اذعان کرده است که نمی داند چنین اقدامی به دستور بالاترین سطوح حاکمیت ایران صورت گرفته است یا خیر.

این بخش از گفته رییس جمهور آمریکا گرچه موجب شادمانی صلح دوستان شده اما با این حال جورج بوش گفته شکی ندارد بخشی از دولت ایران در این کار نقش دارد و فرقی نمی کند که دستور از کدام سطوح صادر شده باشد.

چند مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا روز یکشنبه در عراق طی جلسه ای با خبرنگاران به شرط فاش نشدن هویت شان مجموعه ای از مهمات پیشرفته ای را به نمایش گذاشتند که به گفته آنها به دستور “بالاترین سطوح” حکومت ایران برای شبه نظامیان عراقی ارسال شده و از آنها برای قتل 170 سرباز آمریکایی طی سه سال گذشته استفاده شده است.

آنها انگشت اتهام را به سوی نیروی قدس، یکی از یگان های ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نشانه رفتند ایران این اتهام را فورا رد کرد و گفت که آمریکا در پی کسی است تا مشکلات عراق را به گردن آن بیاندازد.

کاخ سفید از زمان برگزاری آن کنفرانس خبری در بغداد با سوالات متعددی درباره استحکام شواهد ارائه شده روبرو شد . روزنامه های متعدد جهان این را مشابه اتهامات دولت آمریکا به عراق دانستند که بعدا غلط بودن آن ها تائید شد. اظهارات ژنرال پیتر پیس، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، از همه برای کاخ سفید سخت تر بود که در مورد ادعای مربوط به نقش بالاترین سطوح دولت ایران در ماجرا ابراز تردید کرد.

ژنرال پیس در پاسخ سئوال خبرنگاری تایید کرد که سلاح های نمایش داده شده در ایران ساخته شده است اما افزود: “آنچه نمی توانم بگویم این است که دولت ایران، به طور مشخص، از آن آگاه بوده است.”

از زمان پخش آن اظهارات کاخ سفید بارها مجبور به دفاع از شواهد ارائه شده در مقابل منتقدین شده است.

جورج بوش روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در واشنگتن اطمینان داد که دولت او از صحت آن شواهد علیه ایران مطمئن است.“می توانم با اطمینان بگویم که نیروی قدس، که بخشی از دولت ایران است، این وسایل منفجره را که به نیروهای ما آسیب رسانده، تامین کرده است.”

وی افزود: “من نمی دانم آیا نیروی قدس از سطوح بالای دولت دستور گرفته یا نه. اما حرف من این است که کدام بدتر است - این که آنها دستور را صادر کرده باشند و ماجرا (ارسال بمب ها) روی داده باشد یا اینکه آنها دستور نداده باشند و ماجرا روی داده باشد؟”.

آقای بوش همچنین هرگونه کنایه ای دایر بر اینکه اتهامات دولت او علیه ایران ساختگی است را “مضحک” خواند.

وی گفت: “می دانیم که (سلاح ها) وجود دارند، می دانیم که توسط نیروی قدس تامین شده است. می دانیم که نیروی قدس بخشی از دولت ایران است. فکر نمی کنم بدانیم که چه کسی تلفن را برداشته و به قدس دستور داد برود این کار را بکند، اما می دانیم که (قدس) بخشی مهم از دولت ایران است هیچ تناقضی وجود ندارد. نمی توانم به زبانی ساده تر از این بگویم.”

محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ضمن رد اتهامات مقامات نظامی آمریکایی گفت که شواهد ارایه شده حتی برای اعضای کنگره ایالات متحده قانع کننده نبوده و سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا - سیا - نیز گفته است سندی برای متهم کردن ایران در دست ندارد.

سخنان آقای بوش در حالی ابراز شد که روز گذشته (13 فوریه) مجلس نمایندگان آمریکا مناظره در مورد قطعنامه ای در مخالفت با طرح جدید برای عراق را آغاز کرده است. انتظار می رود این قطعنامه تصویب شود. قطعنامه ای که با تصمیم های دوره پیشین کنگره که اکثریت آن در اختیار جمهوری خواهان بود تفاوت بسیار خواهد داشت.

این گفته های رییس دولت آمریکا از دید بعضی از ناظران سیاسی پاسخی است بر سخنان روز قبل رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران که به تازگی از جدلی با مخالفان خود – و از جمله دولت – پیروز بیرون آمده و به نظر می رسد که نفوذ سابق خود را بازسازی کرده است. هاشمی گفته بود اگر آمریکا از خود نرمش نشان دهد آماده ایم برای مذاکره . این سخن هاشمی در زمانی بیان شد که جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های فردوسی و علوم پزشکی مشهد به دیدار وی رفته بودند و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی در خصوص رابطه با آمریکا تصریح کرد: مهمترین مانع در ایجاد رابطه، خوی سلطه طلبی و استکباری و رویه آمریکا در برخورد با کشورهای دیگر است و هر وقت آمریکا علامتی را مبنی بر حسن نیت در برخوردش با ایران ارسال کند ما نیز موانع ورود به مذاکره را رفع خواهیم کرد.

نظر احمدی نژاد

روزنامه های تندرو تهران از جمله کیهان ترجیح داده اند سخنان رییس جمهور احمدی نژاد را در صدر اخبار خود بیاورند که در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی بی ا آمریکا گفته است حاضریم کمک کنیم آمریکا از عراق خارج شود.

رئیس جمهور احمدی نژاد که کاملا پیداست با جریان قوی نرمش و تعادل در ایران همسو شده و در آستانه اجلاس شورای امنیت همچنان که هاشمی رفسنجانی و علی لاریجانی در نظر داشتند آماده شده است تا به هر ترتیب مانع از ادامه اجماع بین المللی علیه ایران شود در مصاحبه با سی بی ا با تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت گفت وگو و مذاکره در شرایط عادلانه را نفی نکرده است.

دکتر محمود احمدی نژاد که در گفت وگوئی با خبرنگار آمریکائی میهمان مراسم دهه فجر سخن می گفت در پاسخ به سؤالات گزارشگر آمریکایی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد که در صورت درخواست کمک از سوی آمریکا برای برون رفت از این باتلاق کمک فکری به آن ها بدهد.

به گزارش کیهان گزارشگر آمریکایی در این مصاحبه چندین بار تلاش کرد تا با خارج شدن از کسوت خبرنگاری از نگاه یک دیپلمات آمریکایی به طرح سؤالات خود از رئیس جمهور بپردازد که متقابلاً احمدی نژاد با طرح سؤالاتی، وی را دعوت به رعایت اصول گزارشگری و خبرنگاری حرفه ای کرد. این گفتگو تا پایان وقت دیشب از شبکه تلویزیونی آمریکا پخش نشده بود و کیهان به نقل از مرکز اطلاع رسانی ریاست جمهوری گزارش داده است که خبرنگارC.B.A از احمدی نژاد درباره ادعای آمریکایی ها مبنی بر کشته شدن نیروهایشان در عراق با اسلحه ایرانی سؤال کرد و پرسید آیا ایران برای کشتن آمریکایی ها به عراق سلاح ارسال می کند، که احمدی نژاد قبل از پاسخ به این سؤال ابتدا در سخنان کوتاهی به ملت خوب آمریکا سلام و صبح بخیر گفت و خطاب به مردم آمریکا افزود: ما الان در تهران یک هوای بهاری را تجربه می کنیم و امیدواریم که همه جای دنیا و همه ملت ها هر روزشان بهار باشد.

ی مردود و ساخته و پرداخته حاکمان آمریکا برای رهایی از مشکلاتی که در عراق مواجه شده اند دانست و افزود: ما خواهان آرامش و امنیت در عراق هستیم و از هر طرف که در این کشور کشته شوند چه مردم مظلوم عراق باشند که کشورشان تحت اشغال است و چه کسانی که بدون اراده خودشان آنجا آمده اند و در وسط یک درگیری قرار گرفته اند. و بعد از آن تاکید کرد: مسئولین آمریکایی در تدبیرهایشان در عراق دچار اشتباه شده اند بنابراین برای اینکه فشار را نسبت به خودشان کاهش دهند خود را ملزم به متهم کردن دیگران می دانند. ولی باید بدانند اینگونه تلاش ها و متهم کردن دیگران مشکلی را حل نمی کند.