گزارش

نویسنده
میترا سلطانی

گالری میر میران خانه هنرمندان میزبان نمایشگاه نقاشی های نینا فطن است. گزارش همکارمان از این رویداد هنری و دیگر عکس هایی از شیرین نشاط در صفحه ی پنجره، مطالب این هفته ی چهل کلید…

 

جایگاه خط، پرسپکتیو و فرم در نقاشی های نینا فطن

انفجار خطوط بر بوم

 

هر نقاشی یک اثر هنری واقعی است از مناظر ناب و دوست داشتنی که با رنگهای خالص و زنده نقاشی شده اند. نقاشی های این نمایشگاه در گالری میر میران  بسیار محرک و الهام بخش اند.آثار نینا فطن،  نه که فقط  تصاویری باشند از کمان تخیل رهیده، بلکه اشکالی اندیشیده  شده و برساخته از کژداری های دنیایی اند که  می توانند، موزونی  ها و ریتم هایِ پنهانِ هستی را، همچنان برتابند و یاد آرای نوری باشند که هرگز از افق های  فکروآمال و تقدیرجهانیان غروب نخواهد کرد. نینا فطن، خطوط ظریفی را بر بوم هایش جاری می سازد و نقاشی را در امواج خط  می سازد و از هارمونی همه عناصر تصویری برای انتقال بهتر مفاهیم استفاده می کند.

سخن از پرسپکتیو و کمپوزیسیون و تکنیک های درهم تنیده ی سالیان بر بوم نقاشان نیست، که اگر آنچه از قلم ریخته و انفجار ش بربوم و کاغذ، در ترکیب مضامین و رنگها عینیت یافته، بی آن  عناصر فنی، کاری می شد در یک دفترسیاه مشق  و لذا به آن آثاری است که جوهره ی یک اثررا، پویا یی و غنا می بخشد و سَیَلان تکنیک در آن، جان و بعدی فرارونده دارد. نقاشی های نینا فطن از دوعنصرمهم بصری تشکیل شده است.این دوعنصر عبارتند از فرم وخط که هردو از خواص مهم هنرهای تجسمی و باخصوصیات مادی ونمودظاهری اشیاء ارتباط دارند وهمواره به هم وابسته اند.

خط که درآثار نقاش به مراتب بزرگ نمایی شده است از عناصر بصری وتجسمی می باشد که به صورت فراوان و متنوع در تابلوهای هنرمند شکلی کاربردی تر به خود گرفته است.عنصر خط در این نقاشی ها دارای واقعیت طولی بوده، جلوه های متفاوت وبیان تصویری متنوعی پیدا کرده است.بهتر است بگوییم که خط سازه ای است که دراثر نیرویی که از یک جهت به او واردآمده، حالت ایستایی خود را ازدست داده، به صورت یک عنصر تصویری فعال درآمده است.

فطن  در شکل های خود وبه صورت انتزاعی وبرخلاف نقطه که دارای انرژی متمرکز وثابتی است، خطوط را به صورتی که انرژی تصویری فعال ومتحرکی دارد تصویر کرده وازترکیب اینها به راحتی احساس را به مخاطب انتقال می دهد.

 

 

حرکت نرم و ملایم و گردش فرم و خطوط چهره ها و چسبیدگی و درهم آمیختگی تنوعات بصری پس زمینه ای، گاه کمپوزیسیونی واقعا کامل از یک طراحی با موضوع انسان را ارائه می دهد.

خط درآثار فطن  به صورت عامل اتصال دهنده ورابط بین نقاط درسطح و در فضاست.درکارهای وی جلوه خطوط را به انواع شکل ها می توان دید.هرنقش و شکل نسبت به شکل و فضایی که پیرامونش است جلوه و معنی خاصی پیدا می کند که آن ناشی از مجموعه ای از فعل و انفعالات و نیروهای بصری است. هنرمند این نمایشگاه به سادگی هرچه تمامتراز خطوط نرم ولغزنده پیرامونی خود استفاده کرده و با طراحی های توانمند و بسیار نزدیک به واقع گرایی محض و با ویژگی هایی که شاید بتوان از آن به عنوان جسورانه ترین فرم پرداخت به اسکیس هانام برد، به خلق آثار درخشان و پرجنب وجوش روی آورده  است.

چیزی که درتابلوهای این گالری  مشهود است نوعی جسارت در ایجاد خطوطی است که د رنگاه اولیه می تواند به هرسویی گام برداردولی تصویرگر در نمایش رویدادهای خیال انگیز آن، از نوعی رمانتیسیسم شاعرانه و رنگ های پوششی غیر رقیق بهره جسته و بار دیگر توانایی های خود را در طراحی فیگوراتیو به نمایش گذاشته است.

برجسته ترین شکلی که درآثار این نقاش دیده می شوداین است که هرکدام از این کیفیات بصری عامل شکل گیری یک ترکیب انتزاعی یا بازنمایی دنیای طبیعی است که به وسیله عناصر اولیه بصری به طور ظریفی به وجود می آید.ظرافتی که ناشی از روحیات و درونیات نقاشان و استفاده قدرتمند از ابزار و خطوط دستی است.