گزارش

نویسنده
پرستو سپهری

گزارش مراسم نکوداشت خانه سینما از چهار کوشنده سینما داوود رشیدی، علیرضا زرین، مسعود بهنام و کمال تبریزی

تک صدایی سینما در شان ما نیست

اهالی خانه سینما امسال از سال های گذشته فعال تر شده اند و به فاصله چهار روز دو مراسم باشکوه را مدیریت کردند. اولین مراسم در روز بیست و یکم شهریور ماه و همزمان با روز ملی سینما برگزار شد.مراسم نکوداشت پانزدهمین جشن سینمای ایران شب گذشته در تالار ایوان شمس با تقدیر از چهار هنرمند برگزار شد.

علیرضا زرین مدیر سابق کانون پرورشی، داوود رشیدی بازیگر و کارگردان تئاتر، مسعود بهنام صدا بردار و کمال تبریزی کارگردان هنرمندانی بودند که در این مراسم تقدیر شدند.

 این مراسم باحضور هنرمندان و اهالی سینما نظیر محمد مهدی عسگرپور، فرهاد توحیدی، رضا کیانیان، رضا میرکریمی، احمدرضا احمدی، ویشکا آسایش، صابر ابر، رسول صدرعاملی، رویا تیموریان، شهاب حسینی، همایون ارشادی و… برگزار شد.

 

یادآوری از خاطرت شیرین کانون پرورشی

تقدیر از مدیر سابق کانون پرورش فکری گودکان و نوجوانان که در دوره مدیریت خود منشا اثر بسیاری برای سینمای ایران بود و در دوران او بسیاری از سینماگران مشهور امروزی فعالیت داشتند یکی از بخش های اصلی این مراسم نکوداشت بود.

در این مراسم که اجرای آن توسط حسین پاکدل صورت می گرفت، در ابتدا نماهنگی از علیرضا زرین مدیر سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نمایش در آمد.

در ادامه برنامه فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره خانه سینما گفت: طبق برنامه ریزی و تصمیمات گرفته شده، جشن سینمای ایران هر ساله از چهار هنرمند طی مراسمی تجلیل می‌کند. یکی از این بزرگداشت ها به اهدای جایزه مرحوم سیف‌الله داد اختصاص دارد که به فردی اهدا می‌شود که به صنعت سینما خدماتی رسانده است و سه جایزه دیگر نیز به سینماگرانی که در طول فعالیت هنری خود خدمات ویژه‌ای داشته‌اند، تقدیم می‌شود

علیرضا زرین به عنوان منتخب برای دریافت جایزه سیف ا..داد در این جشن شناخته شده بود.

 

نظر بهشتی و مسجد جامعی درباره زرین

سید محمد بهشتی  مدیر عامل سایق فارابی از میهمانان ویژه این مراسم بود که برای لحظاتی بر روی صحنه آمد و گفت:« شاید درباره مدیریت زرین خیلی اغراق کردند به طوری که گویا ایشان اگر مدیریتشان ادامه پیدا می‌کرد امروز ما مشکل صنایع، مشکل ترافیک، مسائل و معضلات زیادی را نداشتیم.»

وی افزود: «حقیقتاً اگر ایشان هنوز در مدیریت حضور داشتند ما ترافیک، مشکلات کشاورزی، صنعت و… نداشتیم. وجود افرادی مانند آقای زرین برای اینکه همه چیز درست شود کفایت می‌کند. خداحفظشان کند. ایشان مدیریت زرین در طبع دارند. خدا کند تعداد زرین‌ها زیاد شود تا ما از این نوع مدیریت ها بیشتر داشته باشیم.»

 

بعد از بهشتی، احمد مسجد جامعی وزیر سابق ارشاد و عضو فعلی شورای شهر دروی صحنه رفت و گفت :«از خانه سینما و آقای پوراحمد که بعد از سالهای طولانی به جایگاه زرین توجه کردند سپاسگزارم. سینما محصول شرایط سخت و دشوار بوده است ایشان هم در شرایط دشواری این کار را کردند. »

در محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما در خصوص دلایل تجلیل از علیرضا زرین گفت :

«باید این اتفاق می‌افتاد حتی اگر موقعیت خوبی در مدیریت فرهنگی داشتیم که نداریم. آقای زرین دوره‌ای را مدیریت کردند که هنوز سینما پایش را روی دوش آن زمان می ‌گذارد.»

در ادامه عسکر پور با انتقاد صریح و روشن از دولت در پیگیری مشکلات صنف سینما گفت :

«به مناسبت روز ملی سینما از همه خانواده سینما خواهش می کنم در مجموعه ستاد اجرایی خانه سینما به ما کمک کنند تا پیگیر بعضی از برنامه هایی که در دستور کار دولت است ولی انجام نمی‌دهد مانند بیمه بیکاری، بحث امنیت شغلی ما را کمک کنند. اگر همه موافق باشند خودمان این موضوع را دنبال می‌کنیم. دولت می‌تواند بیمه هنرمندان و مستضعفان دنیا را حمایت کند. ما در همان خانه سینما برای همکاران خودمان این مسایل را پیگیری می‌کنیم.»

علیرضا زرین بعد از روی صحنه آمدن و  دریافت جایزه ویژه سیف‌الله داد گفت:

«وقتی قرار شد من در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت کنم شرایط خاصی حکمفرما بود. من فقط 25 سال داشتم. تازه از سربازی آمده بودم و تجربه مدیریت نداشتم. قطعاً حضور در چنین مجموعه‌ای برایم سخت بود.با وجود تمام اختلافات زیادی که در آن زمان وجود داشت، توانستیم مشکلات را مرتفع کنیم.

 

 

صدرعاملی از رشیدی می گوید

در ادامه مراسم  پس از پخش نماهنگی درباره  داود رشیدی، رسول صدرعاملی روی صحنه حاضر شد و گفت:‌ «سال 60 با رشیدی اولین فیلمم را کار کردم. وقتی به تمام این سالهایی که گذشته است نگاه می کنم فقط آرزو می‌کنم که تمام کسانی که از همان سالها تا الان بودند، باشند نه در چند دسته و نه در چند گروه.»

وی افزود:« رشیدی در خانواده فرهنگی بزرگ شد و از دانش آکادمیک بهره برد. او دوست محکمی است که می‌توان به او تکیه کرد. امیدوارم سالها در کنار هم کار کنیم مانند زمان فیلم “رهایی” و “گلهای داودی”.»

جعفر والی از جمله هنرمندانی بود که برای اظهار نظر درباره رشیدی لحظاتی روی صحنه حاضر شد و گفت :«چقدر خوب است که آدم درباره دوست حرف بزند. اولین کار تئاتری را با هم شروع کردیم با نام “می‌خوای با من بازی کنی”. تجربه بزرگی بود زیرا رشیدی با یک آگاهی دیگری به ایران برگشته بود و برای ما یک غنیمت به شمار می‌رفت زیرا از او بسیار می‌آموختیم. رشیدی انسان صحنه بود. شرف هنر را می‌فهمید و با اطمینان خاطر به عنوان یک هنرمند کار می کرد.»

مریلا زارعی  نیز برای لحظاتی کوتاه روی صحنه رفت و درباره رشیدی صحبت کرد. وی گفت : «اینجا هستم به خاطر چند سال تجربه کار صنفی که در کنار ایشان در انجمن بازیگران سینمای ایران دارم. از وی درس درستی، راستی، صداقت آموختم. ایشان اصول را به ما یاد دادند. گواه همه این صحبت‌ها چهره‌های جوانی هستند که با تمام مشغله به احترام آقای رشیدی امشب به اینجا آمدند. به نمایندگی از همه بازیگران سر تعظیم فرود می‌آورم.»

 

 

داوود رشیدی با دوست قدیمی روی صحنه

داود رشیدی به همراه احمدرضا احمدی بر روی صحنه حاضر شد و گفت: از خانه سینما تشکر می کنم و افتخار می کنم که عضو کوچکی از این خانه هستم.

احمدی دوست نزدیک رشیدی  نیز در ادامه عنوان کرد: من به دلیل بیماری‌هایی که دارم زیاد از خانه بیرون نمی‌آیم.داود رشیدی با امشب درست سه بار است که طی این سالها من را از خانه بیرون کشیده است. دو بار برای اجرای نمایش‌هایش و یک بار هم برای مراسم امشب که در کنار شما هستم. بعد از دیدن نمایش “منهای دو” تصمیم گرفتم نمایشنامه‌ای بنویسم. بارها آن را به نگارش درآوردم و به رشیدی دادم تا مطالعه کند. بعد از چندین بار نوشتن محمد چرمشیر وارد کار شد و حالا قرار است فروردین سال آینده اجرا شود. امشب می‌خواهم به او بگویم شش نمایشنامه دیگر نیز در راه است.

در ادامه مراسم نکوداشت پانزدهمین جشن سینمای ایران نماهنگی از مسعود بهنام مدیر استودیو بهمن به نمایش درآمد. پس از آن محمدعلی نجفی تهیه کننده و کارگردان سینمای و حسن زاهدی درباره بهنام صحبت کردند.

در ادامه اسحاق خانزادی در جملاتی کوتاه درباره بهنام گفت: یکی از ستاره‌های صدای سینمای ایران مسعود بهنام است.

در بخش پایانی مراسم نماهنگی از کمال تبریزی به نمایش درآمد که در آن هنرمندانی چون رویا تیموریان، صابر ابر، ٱتیلا پسیانی، هانیه توسلی، بابک حمیدیان، رضا عطاران، رامبد جوان و حبیب رضایی حضور داشتند. این نماهنگ با استقبال زیاد سوی مخاطبین مواجه شد.

 

 

تبریزی مسلمان خوشرو

منوچهر محمدی تهیه کننده بعد از پخش این کلیپ روی صحنه گفت: شناختی که من از کمال تبریزی دارم مصداق درست یک مسلمان است. یک مسلمان خوشرو. او خنده بر لب دارد تا اطرافیان را شاد کند.مسلمانی که دیگران از دست و زبان او آسوده هستند. مسلمانی که به نظر من اعتقاد در باورهایش را به صورت هنرمندانه به نقد می‌گذارد. او “لیلی با من است”، “مارمولک” و… همچنین “پاداش” که توقیف شده را ساخته است. کارهای او به خاطر اینکه آداب را به نمایش بگذارد قابل تقدیر است.

به دنبال منوچهر محمدی سید رضا میرکریمی گفت: وقتی به کمال فکر می‌کنم لبخند است. یک خوشبینی است، یک دوست خوب برای روزهای سخت و یک پیامک شیرین در لحظه تلخ.

رضا کیانیان درباره تبریزی گفت : کمال یک مَنشی دارد که از همه چیز لذت می‌برد من چند فیلم با وی کار کردم و همیشه خاطره‌انگیزترین پشت صحنه‌ها را با وی داشتم زیرا کار کردن با او لذت بخش است.

 

 

درد و دل های کمال با خدای مظلومین

کمال تبریزی بعد از سخنان دوستان هنرمندش روی صحنه آمد و گفت:

 من خودم این نماهنگ را ندیده نبودم و تحت تاثیر قرار گرفتم از همه برگزار کنندگان این بخش تشکر می‌کنم. فکر می‌کنم من خودم را در انتهای صفی می‌بینم که در عرصه سینما هستم جایش نبود که این اتفاق بیافتد چون خیلی ها شایستگی‌اش را دارند.

وی خاطر نشان کرد: نباید مایوس شویم به جای این که با مسئولین که ارتباط برقرار نمی‌کنند روبرو شویم با خداوند ارتباط برقرار می کنیم. او طرفدار مظلومین است اگر با خدا درد دل کنیم به نتیجه می رسیم. ما کسانی هستیم که در کارمان می‌مانیم و نکته در اینجاست که همیشه دگران رفتند و ما ماندیم همچنان ما بمانیم و دگران بروند.

در پایان این مراسم داود رشیدی، علیرضا زرین، مسعود بهنام و کمال تبریزی بر روی صحنه آمدند و با یکدیگر عکس یادگاری گرفتند.