دعوای سیاسی بر سر آب معدنی

نویسنده
نازنین کامدار

» از مجلس تا سازمان استاندارد

ماجرای ناسالم و آلوده اعلام شدن آب معدنی “دماوند” که هفته گذشته از سوی وزارت بهداشت صورت گرفت، تا حدی بالا گرفته که یک نماینده مجلس در نطق میان دستور خود از این وزارتخانه بابت اطلاع رسانی درباره این «برند» مشهور آب معدنی انتقاد کرده است.

همزمان، این آب معدنی به موضوع نزاع سیاسی در بین نهادهای دولتی تبدیل شده به طوری که با وجود اصرار وزارت بهداشت بر غیر بهداشتی بودن آب معدنی دماوند، سازمان استاندارد مدعی سلامت آن است.

بنا به گزارش رسانه های داخلی، مسئله غیر بهداشتی بودن آب معدنی دماوند پس از آن علنی شد که در پی دستور وزیر بهداشت، سازمان غذا و دارو اقدام به آزمایش کیفیت آب معدنی های موجود در بازار و پس از بررسی، این برند را غیر بهداشتی معرفی کرد.

 رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارودر این مورد گفته است: “متاسفانه یکی از این شرکت‌ها تحت عنوان آب معدنی دماوند، اخطار سازمان غذا و دارو را رعایت نکرد و با وجود آنکه بازرسان ما از دانشگاه علوم پزشکی مربوطه به پلمپ خط تولید آن اقدام کرده بودند، اما این شرکت تولید و توزیعش را ادامه داده بود. این شرکت آب بسته بندی محصولاتش را از بازار جمع آوری نکرده و به جهت آنکه اخطار قبلی را نیز رعایت نکرده بود، مجددا پلمپ شد. ما نیز مجبور شدیم که اطلاع رسانی‌های لازم را به مردم داشته باشیم. این در حالیست که ما علاقمند نیستیم وضعیت صنعت را در بازار دچار خطر کنیم، اما این تا زمانی است که طرف مقابل ما دستورات نظارتی را رعایت کند؛ دستوراتی که برای سلامت مردم است. این فراورده آب معدنی دماوند نیست. این شرکت از سال گذشته موظف شده بود آب آشامیدنی تولید کند؛ چرا که آب زمانی “معدنی” می‌شود که بسته بندی آن بدون هیچ اصلاحی در خط صورت گیرد؛ یعنی نیازی به تصفیه شیمیایی – فیزیکی، ازن زدن، استفاده از UV یا فیلتراسیون‌های شدید را نداشته باشد. بر همین اساس «دماوند» موظف شده بود که برای ورود به بازار به آب آشامیدنی تبدیل شود نه آب معدنی. در مجموع ایرادهایی به کار این شرکت گرفته شده بود، از طرفی فراورده مربوطه آلودگی میکروبی هم داشت. بر همین اساس ناچار شدیم که اطلاع رسانی‌های لازم را به مردم داشته باشیم تا مردم هم در جریان باشند. قاعدتا این شرکت باید پاسخگوی تخلفش در دستگاه قضایی باشد”.

 اظهارات این مقام بهداشتی اما واکنش سازمان استاندارد را که زیر مجموعه وزارت بازرگانی است در پی داشت و مسلم بیات مدیرکل استاندارد تهران در پاسخ به دیناروند گفت: “آب آشامیدنی دماوند تمامی فاکتورهای استاندارد را دارد. امروز با استخراج نتایج آزمون مشخص شد که فراورده کارخانه مذکور کاملاً منطبق با استاندارد ملی ایران به شماره ۶۶۹۴ است و حتی فاکتور هایی که خارج از استاندارد هم توسط وزارت بهداشت بررسی شده بود، مورد ارزیابی قرار گرفت که خوشبختانه هیچ مشکلی در این زمینه هم وجود نداشت”.

او افزود: “طبق تفاهمنامه با وزارت بهداشت، توافق شده بود که نتایج ارزیابی ها را بالاخص در مواردی که نگرانی عمومی را در پی دارد ، جهت بررسی‌های بیشتر در اختیار یکدیگر قرار داده شود و متاسفانه این اتفاق در این قضیه رخ نداد. وزارت بهداشت خود یکی از دستگاه‌های شورای عالی استاندارد است و اگر فاکتوری را به تحقیق تشخیص دهد که به استاندارد ملی اضافه شود ، باید به سازمان ملی استاندارد ایران اعلام شود تا ازین طریق به استاندارد ملی اضافه و سپس مورد پایش و ارزیابی قرار گیرد”.

رسول دیناروند هم این اظهارات را بی پاسخ نگذاشت و بلافاصله اعلام کرد: “ممکن است این آب معدنی استاندارد گرفته باشد ولی هم‌اکنون سالم نیست و سلامتش مردود است”.

کار آب معدنی دماوند تا حدی بالا گرفت که به نطق میان دستور نمایندگان نیز راه یافت.

آنطور که ایسنا گزارش داده، حمیدرضا مشهدی عباسی، نماینده دماوند در نطق خود در مجلس از وزارت بهداشت به خاطر اعلام غیر بهداشتی بودن آب معدنی دماوند انتقاد کرده است.

او گفته: “نوع پیام‌رسانی زیرمجموعه این وزارتخانه به مردم در مورد آلوده بودن آب معدنی دماوند محل اشکال است. چرا هر از گاهی این مسائل مطرح می‌شود؟ موضوع روغن پالم چه شد؟ چرا ایجاد تنش می‌کنید؟ اگر املاح آب معدنی دماوند تنظیم نبوده چرا کلمه آلودگی را برای آن به کار بردید؟ می‌توانستید با ادبیات بهتری خبر را منتشر کند. مثلا بگویید تا اطلاع ثانوی و تا اصلاح وضعیت تولید آب معدنی مردم از مصرف آن خودداری کنند. این اقدام چه کمکی به بهداشت می‌کند؟ تنها حرف و حدیث‌ها بین مردم زیاد شده،‌ پس اشکال در گفتار را اصلاح کنید”.

با وجود این انتقاد ها، برخی از سایت های خبری از جمله “عصر ایران” از اقدام وزارت بهداشت حمایت کرده و آن را نشانه “شجاعت” سازمان غذا و دارو دانسته اند.

در مقابل، برخی سایت های خبری نزدیک به اصولگرایان اما اعلام نام آب معدنی دماوند را نشانه نزاعی سیاسی دانسته و تاکید کرده اند که اقدام وزارت بهداشت با انگیزه حفظ سلامت شهروندان نبوده است.